|
N�r�y
kommune
Skole-og oppvekstavdelingen |
Melding om vedtak
Deres ref: |
V�r ref: |
Saksbeh: |
Arkivkode: |
Dato: |
Viser til vedlegg.
Med hilsen
|
N�r�y
kommune | |
|
Arkiv:
A10 &00
Saksmappe:
04/01340-6
Saksbehandler: Turid
Hatling Dato:
16.11.2007 |
Utvalg |
M�tedato | |
172/07 |
Formannskapet |
28.11.07 |
006/07 |
Utvalg for skole og
oppvekst |
03.12.07 |
097/07 |
Kommunestyret |
13.12.07 |
Sak: |
H�ring i endringer i Lov om
barnehage. |
Dok. (utsendt): |
|
Dok. (ikke
utsendt): |
|
N�r�y kommune slutter seg til Kunnskapsdepartementets forslag til ny Lov om barnehage, slik det fremkommer i �H�ringsnotat om utkast til endringer i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager�.
Dette gjelder lovendringer innenfor:
R�dmannens forslag til innstilling ble enstemmig vedtatt.
N�r�y kommune slutter seg til Kunnskapsdepartementets forslag til ny Lov om barnehage, slik det fremkommer i �H�ringsnotat om utkast til endringer i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager�.
Dette gjelder lovendringer innenfor:
Formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.
N�r�y kommune slutter seg til
Kunnskapsdepartementets forslag til ny Lov om barnehage, slik det fremkommer i
�H�ringsnotat om utkast til endringer i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager�.
Dette gjelder lovendringer
innenfor:
Regjeringens h�ringsnotat om endringer i barnehageloven, ble mottatt 08.11.07. H�ringsfrist er 03.01.08.
Regjeringen har som m�l � innf�re lovfestet rett til barnehageplass og innlemme �remerkede statstilskudd til barnehager i rammetilskuddet til kommunene n�r det er full barnehagedekning. Kommunen har f�tt tilf�rt store myndighetsoppgaver i barnehagesektoren de siste �rene, blant annet plikt til � skaffe tilstrekkelig med barnehageplasser til barn under oppl�ringspliktig alder og en finansieringsplikt overfor de ikke-kommunale barnehagene i kommunen. N�r statstilskudd til barnehager innlemmes i rammetilskuddet til kommunene, planlagt fra 01.01.09, vil kommunene f� et helhetlig ansvar for sektoren.
Kunnskapsdepartementet foresl�r f�lgende gjennom h�ringsnotatet:
Innf�ring av rett til barnehageplass for alle barn som
har fylt ett �r ved oppstart, med ett opptak i
�ret.
Regjeringenserkl�ringen sier at det skal innf�res en lovfestet rett til barnehageplass n�r full barnehagedekning er n�dd. Departementet foresl�r at rett til barnehageplass knyttes til at barnet har fylt ett �r ved oppstart i barnehagen, og at retten trer i kraft i 2009.
Barnehageplassen m� v�re tilgjengelig for foresatte, og ligge i en slik avstand fra barnets bosted at det er mulig for familien � benytte seg av tilbudet. Dette er i tr�d med N�r�y kommunes m�lsetting om � opprettholde et fullverdig og desentralisert barnehagetilbud i hele kommunen, selv om barnetallet g�r ned. Avstand mellom barnehage og bosted har stor betydning for hvor tilgjengelig tilbudet reelt sett er for familiene, og i v�r kommune der de geografiske avstandene er store, vil et barnehagetilbud innenfor kommunegrensen ikke v�re tilfredsstillende i forhold til familienes �nsker. Departementet foresl�r � gi rett til et barnehagetilbud innenfor kommunegrensen. I N�r�y vil det si at tilbudet kan ligge s� langt unna barnets bosted at det i realiteten vil v�re utilgjengelig for familien. Her vil imidlertid reglene for kravet til et lokalt tilpasset barnehagetilbud bidra til � sikre et reelt tilgjengelig barnehagetilbud.
Kommunen kan oppfylle retten til barnehageplass ved � tilby en barnehageplass i en annen kommune enn bostedskommunen. Dette gj�res i dag for barn bosatt i Lund skolekrets, der N�r�y kommune betaler refusjon til Fosnes kommune for barn i Salsnes barnehage. Dette er en ordning som fungerer meget godt, og en ser det som positivt at N�r�y kommune har slike samarbeidsl�sninger med andre kommuner.
Departementet foresl�r videre at s�kernes �nsker og behov skal tillegges vekt ved opptak. Foreldre m� kunne s�ke om den type plass de �nsker for sitt barn, og kommunen m� tilby den oms�kte plass. Dette betyr at kommunen ikke kan tilby deltidsplass til en s�ker som klart �nsker en heltidsplass. Dette er ogs� i tr�d med N�r�y kommunes m�lsetting om et 5-dagers barnehagetilbud i alle kommunale barnehager. Men ut fra barnetallsutviklingen m� en etter hvert se p� ulike driftsformer, det vil si familiebarnehager i de grender der tallet p� barn i f�rskolealder er lavt.
N�r�y kommune har i dag et hovedopptak i august med s�knadsfrist om v�ren. Dersom det er s�kere gjennom �ret, fordeles plassene ved supplerende opptak. Departementet foresl�r et opptak i �ret til barnehage n�r lovfestet rett til barnehage innf�res h�sten 2009. For � opprettholde bosettingsm�nster og arbeidskraft vil det v�re viktig � kunne opprettholde et 5-dagers tilbud, selv om dette vil v�re kostnadskrevende for kommunen.
Kommunen har ansvar for samordnet opptak for kommunale � og ikke-kommunale barnehager. N�r�y kommune er tilfreds med dagens samordnet opptak. Da det er ledig kapasitet i alle barnehager, har man de siste 3 �rene kunne tilbydt foresatte de plasser og barnehager som det er s�kt om. Departementet ber om � f� tilbakemelding om at dagens samordnet opptak er tilfredsstillende.
Departementet ber om tilbakemelding fra kommunene p� hvordan opptak gjennomf�res i l�pet av �ret (ett eller flere opptak) og om barn som fyller ett �r etter august f�r plass i barnehage i l�pet av �ret. Videre bes det om kommunenes vurderinger av en eventuell innf�ring av en rett basert p� minimum to opptak i �ret og om h�ringsinstansenes vurderinger av hva kostnadene ved � innf�re to opptak i �ret vil v�re. Det gjennomf�res et hovedopptak, samt supplerende opptak gjennom hele �ret i N�r�y kommune. Det er full barnehagedekning, og alle barn som fyller ett �r etter august f�r plass i barnehage. Det vil ikke bli endring i kostnadene ved � innf�re minimum to opptak i �ret, da det er full barnehagedekning i kommunen, og at alle barn f�r plass ved supplerende opptak.
�remerkede statstilskudd til barnehager innlemmes i
rammetilskuddet til kommunene.
Det er staten som gjennom �remerkede tilskudd som sammen med en andel av kommunens frie inntekter og foreldrebetaling finansierer drift av barnehageplasser i dag. N�r full barnehagedekning er p� plass, trolig fra 2009, legges det opp til overgang fra �remerking av tilskudd til barnehagedrift til rammefinansiering.
Modellen for rammefinansiering vil bli omhandlet i kommuneproposisjonen for 2009, og bli sett i sammenheng med endringer i inntektssystemet samme �r (jfr. S�rheimutvalget m.v.).
Det vil i denne sammenheng bli utarbeidd egne kostnadsn�kler for barnehage.
Staten vil da ikke f� direkte innflytelse p� ressursbruken p� barnehagen i den enkelte kommune. Eventuelle statlig p�lagte kvalitetshevingstiltak vil kommunen bli kompensert for etter s�knad gjennom fylkesmannen, det vil si p� samme m�te som i dag.
Kommunene f�r finansieringsplikt overfor eksisterende
ikke-kommunale barnehager.
I forbindelse med overgang til rammefinansiering av barnehagesektoren vil det v�re behov for � vurdere ulike alternativer for hvordan den kommunale finansieringen av ikke-kommunale barnehager skal h�ndteres. Departementet legger opp til dr�fting av to forhold tilknyttet finansiering av ikke-kommunale barnehager. Det ene er hvorvidt det skal lovefestes en finansieringsplikt for kommunene overfor de ikke-kommunale barnehagene og om en slik finaniseringsplikt skal gi en korrensponderende rett til finansiering for alle godkjente barnehager. Det andre forholdet er etter hvilke regler de ikke-kommunale barnehagene skal motta finansiering etter.
Kommunen har etter gjeldende rett en finansieringsplikt overfor ikke-kommunale barnehager gjennom forskrift om likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd. Forskriften foresl�s opphevet n�r rammefinansiering av sektoren inntrer. Departementet foresl�r i stedet � p�legge kommunen en plikt til � finansiere eksisterende godkjente ikke-kommunale barnehager som er godkjent innen utgangen av 2009. Videre foresl�s det at den frie etableringsretten for barnehager videref�res, men at kommunene gis en skj�nnsmessig adgang til � vurdere om ikke-kommunale barnehager som s�ker om godkjenning etter 2009, skal motta kommunalt tilskudd. Dette inneb�rer at ikke-kommunale barnehager som etableres etter 2009, ikke vil ha en lovfestet rett til kommunalt tilskudd. Departementet vurderer f�lgende:
Ved dette alternativet vil det v�re opp til kommunens frie skj�nn hvorvidt finansiering skal gis eller ikke. Innenfor rammen om alminnelige forvaltningsrettslige regler, vil kommunen fritt kunne vurdere s�knadene om finansiering av nyetablerte ikke-kommunale barnehager. Det vil blant annet si at kommunen kan si nei til enhver s�knad om finansiering der barnehagen f�rer til overetablering av barnehageplasser i kommunen. Ved dette alternativet vil den kommunale finansieringsplikten forankres i et kommunalt utformet regelverk, og man sikrer at det f�rer til lik behandling av de ikke-kommunale barnehagene innen kommunen. Dette alternativet foresl�s innf�rt fra 2010.
Ved dette alternativet gis nyetablerte barnehager rett til tilskudd dersom finansiering av barnehagen ikke medf�rer vesentlige negative f�lger for det �vrige barnehagetilbudet i kommunen. Det m� v�re overkapasitet av barnehageplasser f�r kommunen kan vurdere � avsl� en s�knad om finansiering. Departementet vil legge f�ringer for hva som skal til f�r en s�knad om finansiering kan bli avsl�tt p� grunn av negative f�lger for den samlede og eksisterende barnehagetilbudet i kommunen. Dette vil gj�re kommunens vurderinger enklere. Vurderingen vil ta utgangspunkt i at en eventuell finansiering m� medf�re problemer for kommunens samlede barnehagetilbud. Men man m� i tillegg v�re oppmerksom p� at eksisterende barnehager m� ha evne til � tilpasse seg endringer i tilbudet. Ved dette alternativet vil departementet fastsette i lov at ikke-kommunale barnehager f�r krav p� en gitt prosentsats av det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt mottar i kommunal finansiering. Med en finansieringsordning med fastsatt prosentsats blir det enklere for kommunene � beregne tilskudd i forhold til dagens regelverk, siden kommunen ikke beh�ver � ta hensyn til den enkelte ikke-kommunale barnehagens kostnader. Dette medf�rer at noen ikke-kommunale barnehager ikke f�r dekket sine kostnader p� dagens niv�, det vil skje en omfordeling av midler fra barnehager med h�ye kostnader til barnehager med lavere kostnader.
Pr. i dag yter N�r�y kommune 1.407.000,- i tilskudd til eksisterende ikke-kommunale barnehager. Dette baseres p� dagens forskrift som sier at ikke-kommunale barnehager har rett p� kostnadsdekning, dog minimum 85 % av det kommunens egne barnehager i gjennomsnitt mottar i offentlig tilskudd.
N�r�y kommune, som opplever nedgang i behovet for barnehageplasser grunnet befolkningsnedgang, b�r ha mulighet til � styre finansieringen av nyetablerte barnehager ut fra en helhetlig vurdering. Ved � se p� kommunens innbyggertall, alderssammensetning og geografiske forutsetninger, er det mest hensiktmessig at kommunen gis mulighet til � utforme egne regler som kan tilpasses �nsker og behov knyttet til barnehagevirksomheten, b�de n�r det gjelder eksisterende barnehager og nyetablering av barnehager. Kommunen vil ved � gi tilskudd ut fra eget regelverk kunne kontrollere at ikke-kommunale barnehager f�r et st�ttebel�p som ikke er st�rre enn det som er n�dvendig for � utf�re barnehagetjenestene. Dersom finansieringsniv�et fastsettes av staten gjennom lov, vil st�ttebel�pet ikke beregnes ut fra barnehagens kostnader, og det vil dermed ikke foretas vurdering eller kontroll med hva st�tten brukes til og hvor mye st�tte barnehagen har behov for. Ut fra overnevnte vurderinger om kommunens finansiering av ikke-kommunale barnehager, b�r man g� inn for alternativ 1 i forslag til endring av �14 i ny Lov om barnehager.
Opprettelse av en lovhjemmel for innhenting av
n�dvendige data i barnehagesektoren.
Det er bred enighet om at barnehagen er en viktig arena for l�ring for barn i f�rskolealder. Likevel er det gjort f� norske studier som unders�ker sammenhengen mellom for eksempel deltakelse i barnehage og senere l�ring. Innhenting av data p� individniv� muliggj�re en rekke analyser som ikke er mulig hvis data samles inn som i dag i barnehage og kommune. For � gi sikker identifisering og forhindre feilkoblinger b�r opplysningene samles inn p� f�dselsnummer. Foresatte oppgir barnets f�dselsnummer ved s�knad i barnehage, den enkelte kommune p�legges deretter � rapportere inn individdataene til en sentral database.
I dag hentes det p� barnehageniv� inn opplysninger om barnehagens organisering, antall barn fordelt p� alder og avtalt oppholdstid, antall minoritetsspr�klige barn, antall barn med prioritet ved opptak, informasjon om foreldrebetaling og opplysninger om stillinger og personale.
Ved � foreta koblinger mellom barnehagens rapporteringer og barns f�dselsnummer kan Statistisk sentralbyr� videre sammenstille disse dataene med andre relevante register, for eksempel opplysninger om barnas alder, kj�nn, foreldrenes yrke og utdanning, invandrerbakgrunn med mer. Rapporteringsplikten b�r etter departementets syn framg� av barnehageloven.
Ettersom dataene skal kunne gi grunnlag for � gj�re studier over tid og blant annet f�lge barnas utvikling i utdanningen, b�r systemet, etter departementets m�lsetting, v�re mulig � samkj�re med tilsvarende systemer i skolesektoren.
Ut fra kommunens syn vil det v�re en viktig � kunne innhente data p� individniv�, dette b�r gj�res i takt med barnehageutbyggingen, og ettersp�rselen etter slik kunnskap vil �ke, da det er �kende vektlegging av kvalitet og innhold i barnehagen.
Ved dagens s�knadsskjema til barnehageplass, skriver forsatte opp barnas f�dselsnummer, dette som bakgrunnsmateriale til s�knad om kontantst�tte og registrering av foreldrebetaling. Av personvernhensyn ser Skole- og oppvekstavdelingen det som viktig at man i departementets register erstatter f�dselsnummer med et automatisk generet id-nummer. Departementet beskriver at dette skjer ved at f�dselsnummeret forvanskes ved bruk av en n�kkel. Forskere som da �nsker tilgang til basen, vil ikke ha tilgang til f�dselsnummer.
N�r�y kommune slutter seg til Departementets forslag til ny lov om Barnehager, som medf�rer f�lgende endringer i lovtekst:
(tekst i kursiv er uttrykk for departementets endringer i lovtekst)
Ny � 5a. Innhenting av f�dselsnummer
Foreldre og foresatte plikter � oppgi barnets f�dselsnummer til kommunen til bruk for utarbeiding av statistikk, forskning og analyse, jf. � 8 fjerde ledd.
� 7.
Barnehageeierens ansvar
Barnehageeieren skal drive virksomheten i samsvar med gjeldende lover og regelverk.
Barnehageeieren m� legge fram opplysninger om regnskapsdata, tjenestedata og en liste som gj�r det mulig for kommunen � identifisere hvilke barn som g�r i vedkommende barnehage, jf. � 8 fjerde ledd og � 5a, etter forskrifter fastsatt av departementet.
Barnehageeieren plikter � gi barnets bostedskommune de opplysninger som er n�dvendige for � kunne f�re et register som nevnt i � 8 fjerde ledd.
Barnehageeieren skal fastsette barnehagens vedtekter. Vedtektene skal gi opplysninger som er av betydning for foreldrenes/de foresattes forhold til barnehagen, herunder
a) |
eierforhold, |
| |||
b) |
form�l, jf. � 1 fjerde ledd, herunder eventuell reservasjon fra � 1 annet ledd, jf. tredje ledd, | ||||
c) |
opptakskriterier, |
| |||
d) |
antall medlemmer i samarbeidsutvalget, |
| |||
e) |
barnehagens �pningstid. |
| |||
Godkjente
virksomheter skal v�re registrert i Enhetsregisteret.
� 8.
Kommunens ansvar
Kommunen er
lokal barnehagemyndighet. Kommunen skal gi veiledning og p�se at barnehagene
drives i samsvar med gjeldende regelverk.
Kommunen har
plikt til � s�rge for at det finnes et tilstrekkelig antall barnehageplasser for
barn under oppl�ringspliktig alder. Utbyggingsm�nster og driftsformer skal
tilpasses lokale forhold og behov. Kommunen
skal oppfylle retten til barnehageplass etter � 12a i denne lov for alle som er
bosatt i kommunen.
Kommunen har
ansvaret for at barnehagetilbudet til samiske barn i samiske distrikt bygger p�
samisk spr�k og kultur. I �vrige kommuner skal forholdene legges til rette for
at samiske barn kan sikre og utvikle sitt spr�k og sin kultur.
Hver kommune skal
opprette og f�re register over f�dselsnummeret til barn som g�r i barnehage.
Registeret skal benyttes til en nasjonal database for utarbeiding av statistikk,
forskning og analyse for � unders�ke langsiktige effekter av deltakelse i
barnehage i forhold til senere utdanning samt andre forhold som har betydning
for sosial utjevning. Behandlingsansvarlig for basen skal v�re
Kunnskapsdepartementet eller det organ
departementet
delegerer til. N�rmere bestemmelser om rapporteringsplikt, oppbevaring, bruk,
utlevering og lagring av slike data fastsettes i forskrift.
Hver kommune
skal opprette og f�re register til bruk for Arbeids- og velferdsetaten i
forbindelse med kontroll av beregning og utbetaling av kontantst�tte etter
kontantst�tteloven. Registeret kan samkj�res mot Arbeids- og velferdsetatens
register over mottakere av kontantst�tte. Departementet gir forskrifter med
utfyllende bestemmelser om f�ringen av registeret, hvilke opplysninger
registeret skal inneholde og behandlingen av disse opplysningene.
Kommunen har
rett til innsyn i dokumenter og adgang til barnehagelokaler i den utstrekning
dette anses n�dvendig for � ivareta kommunens oppgaver.
Kommunen
forvalter de statlige �remerkede
tilskuddene til ikke-kommunale barnehager i kommunen. Kommunen kan ikke avkorte det kommunale tilskuddet
etter � 14 som f�lge av et slikt statlig tilskudd. (Forslag til
endring ved valg av alternativ 1 til ny � 14).
Ny � 12a. Rett
til barnehageplass
Barn som fyller
ett �r senest ved oppstart til barnehage, jf. � 12, har etter s�knad rett til �
motta et barnehagetilbud i samsvar med denne lov og tilh�rende forskrifter.
Barnet har rett
til et barnehagetilbud i den kommunen der det er bosatt.
Kommunen skal ha
minimum ett opptak i �ret. S�knadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.
Ny � 14.
Kommunalt tilskudd til godkjente ikke-kommunale barnehager
Alternativ 1:
Kommunen skal yte
tilskudd til ordin�r drift av alle ikke-kommunale barnehager i kommunen som har
s�kt om godkjenning senest i l�pet av 2009, og som f�lge av dette er godkjent,
jf. �� 10 og 11.
Barnehager som
s�ker om godkjenning etter 2009, kan kommunen finansiere.
Kommunen skal
fastsette regler for kommunalt tilskudd til godkjente ikke-kommunale barnehager
i kommunen, jf. f�rste og andre ledd. De fastsatte reglene for kommunalt
tilskudd skal inneholde bestemmelser om utm�ling, s�knadsprosedyrer,
klageadgang, revisjon og de rutiner og regler som er truffet for � unng�
overkompensasjon og sikre tilbakebetaling av eventuell overkompensasjon.
Reglene for
kommunalt tilskudd skal sikre overholdelse av de til enhver tid fastsatte regler
om foreldrebetaling og sikre et kvalitativt godt barnehagetilbud i kommunen i
tr�d med gjeldende lover og regelverk.
Kommunens vedtak
etter andre ledd kan p�klages til fylkesmannen.