Regjeringens forslag om
at de private barnehagene skal finansieres
med 100 %
rammefinansiering vil v�re totalt �deleggende for de private
barnehagene!
Forutsigbarhet og mulighet for
planlegging er helt sentralt for oss i private barnehager. Et system med 100 %
finansiering via kommunene, vil gj�re oss private barnehagene til kasteballer
mellom ulike form�l som den enkelte kommuneadministrasjon vil bruke �remerkede
inntekter til fra et �r til et annet. Man kan her gj�re seg noen tanker om
hvordan pengeoverf�ringer til private barnehager blir Narvik, Hattfjelldal eller
andre kommuner som har tapt enorme pengesummer gjennom Terra�.. med en ordning
som foresl�tt. Er det her riktig at en privat eier skal lide for at kommunens
politikere har gjort en feil investering??
Med en ordning som foresl�tt
kan man risikere at det i landet blir 431 ulike modeller med ytterligere
forandringer fra �r til �r og i takt med hvilken politisk retning som har makten
i kommunen. For fylkesmennene rundt i landet og for departementet vil dette bli
sv�rt mye � forholde seg til.
Systemet i dag med skj�nnsmidler
skulle gj�re at likeverdig behandling kan skje. Som kjent er det mange kommuner
hvor skj�nnsmidler p� driftsfond i stedet for � bruke dem til likebehandling av
private barnehager. Min barnehage bl.a. ligger i en slik kommune. Hvordan blir
den �konomiske situasjonen n�r kommunen kan r�de over alle
pengene??
Likeverdig behandling er tatt bort i
forslaget! I mange kommuner blir det etter hvert full dekning p�
barnehageplasser � takket v�re massiv utbygging av private akt�rer. Dette er
bl.a tilfellet i Drammen som ogs� i noen bydeler har overdekning. Denne
situasjonen inneb�rer konkurranse mellom barnehagene. Kommunen har ogs� her
skilt ut sine egne barnehager som et kommunalt foretak. Det blir da lett �
stille sp�rsm�lstegn med hvorfor kommunen i en konkurranse situasjon skulle
�nske � tildele konkurrentene like mye som egne
barnehager??
Kommunen skal fastsette
regler for kommunalt tilskudd til godkjente ikke-kommunale barnehager, herunder
bestemmelser om utm�ling av s�knadsprosedyrer, klagegang, revisjon og de
rutiner/regler som er truffet for � unng� overkompensasjon og sikre
tilbakebetaling ved overkompenasjon.
Her er det helt sentralt at de ikke
m� f� anledning til � kunne gj�re noe med opptakskrets og opptakskriterier.
Dette er noe som sikrer mangfoldet og egenarten som i eksisterende barnehagelov
er fremhevet som helt sentralt. Dersom den enkelte kommune ser at de har
spesielle utfordringer hvor de kan trenge hjelp fra private barnehager, m� en
rutine og kompensasjon for dette legges p� toppen ut over det ordin�re
driftstilskuddet.
For barnehagesektoren ville det v�rt
mer forvaltningsmessig ryddig om fylkeskommunen kunne hatt ansvaret for
barnehage finansieringen ut fra en stykkpris. Kommunen kunne hatt ansvaret for
godkjenning og tilsynsdelen. Dette ville ikke krevd �kt �konomisk uttelling fra
statens side.
Mvh
R�yseplassen barnehage �
Drammen
v/ Bodil
L�ken
No virus found in this outgoing message.
Checked by AVG Free
Edition.
Version: 7.5.503 / Virus Database: 269.16.15/1173 - Release Date:
05.12.2007 21:29