Historisk arkiv

Veien videre for nordområdepolitikken, grensekryssende samarbeid og utviklingen i Russland

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

Møte i Samordningforum for nordområdene i Kirkenes 10. januar 2013

Noen av punktene for utenriksminister Espen Barth Eides  innlegg

(og svar på spørsmål og kommentarer)

  

  • En viktig visjon i stortingsmeldingen om nordområdene er å ta bort hindringer for samkvem over grensen. Mange av prioriteringene i nordområdemeldingen er allerede oppnådd eller i god prosess og årets nordområdebudsjett er rekordstort.  
  • I den videre utviklingen vil verdiskapingsdimensjonen stå sentralt. Hvilke overordnede spørsmål må løses for å utløse potensialet for verdiskaping? Hvilken rolle spiller Barentssamarbeidet?
  • Som jeg la vekt på i min innledning på Barentssekretariatets jubileumsseminar i dag: Jeg vil uttrykke anerkjennelse for de gode resultatene Barentssamarbeidet har oppnådd de siste tjue årene.  
  • Men man må også være ærlige nok til å si at alt ikke går så bra i Russland. Vi ser nå en negativ trend mot et mer autoritært styre, med en tilstramming for det sivile samfunn. Og retorikk som skaper et dårlig klima. Dette er imidlertid et argument for å samarbeide mer, ikke minst på regionalt nivå. Isolasjon er ikke noen løsning.  
  • Arbeidet med en ny Kirkeneserklæring: Det vil bli konsultasjoner med relevante miljøer om innretningen. Viktig at dette blir et strategisk dokument – og ikke bare en "innholdskatalog".  
  • Gitt utviklingen i Moskva er det viktig å investere enda mer i forholdet til Murmansk. Når det gjaldt den nye NGO-loven, var denne antagelig ikke myntet på RAIPON, men det er viktig å følge med på konsekvensene. Derfor: Jeg oppfordrer alle her i forumet til å videreformidle de erfaringer deres samarbeidspartnere gjør seg. Urfolk er en del av kjernen i Barentssamarbeidet. Man kan ikke fjerne dette og tro at andre elementer blir værende.
  • Vi har bevilget 5 millioner kroner til en forberedende urfolkskonferanse i Alta i juni. Ref. også seminaret om urfolk og utvinningsbasert industri som ble avholdt i Tromsø i fjor høst, som ledd i det norske formannskapet i Barentsrådet og som FNs spesialrepresentant for urfolk omtalte som enestående.  
  • Viktig med god kontakt til Innovasjon Norge i Murmansk, og med Innovasjon Finnmark.  
  • WTO (og Russland): Et klart fremskritt som det er viktig å utnytte. WTO gir rettigheter for medlemmene, men også overnasjonale sanksjonsmuligheter. På sjømatsområdet er det av og til problemer. Mattilsynet er i løpende dialog med sin russiske motpart. Russisk side sier at dette ikke er "politikk" og det er derfor fagmyndighetene som må ta opp kampen. Det beste norske eksportører kan gjøre, er å forbedre sine rutiner og følge alle formaliteter til punkt og prikke.
  • Enig i beskrivelsen av Bodø som et ledende beredskapssenter i nord. (Vedr. nye redningshelikoptre: dette er Justis- og beredskapsdepartementets ansvar. Alt fokus bør imidlertid ikke være på rekkevidden, som måles som avstanden fra base – havarist – base. Det viktigste er å kunne komme seg i land, eventuelt til et fartøy. De største helikoptrene er gode til langflyging, men ikke nødvendigvis til annet, som fjellredning).  
  • Om en internasjonal stilling i Sør-Varanger kommune: Det ikke er praksis for at UD finansierer kommunale stillinger. Departementet kan imidlertid finansiere aktiviteter. Kommunen kan derfor utvikle et prosjekt og søke om prosjektstøtte på linje med andre søkere. (Ref. Utenriksdepartementets støtte til Porsanger kommune til et ressurs- og beredskapssenter for nordområdene).