Historisk arkiv

Lærere deler Holmboeprisen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

For første gang går prisen til flere mattelærere sammen

Norsk matematikkråd har besluttet å tildele Holmboeprisen for 2015 til matematikkseksjonen ved Hellerud videregående skole i Oslo.

- Holmboeprisen gis i år for første gang til et lærerkollegium i matematikk ved en videregående skole som har oppnådd fremragende resultater til tross for et krevende utgangspunkt, sier styreleder Arvid Siqveland i Norsk matematikkråd.

Prisen på 100.000 kroner, som deles mellom prisvinnerne og skolen, deles ut på Oslo katedralskole 18. mai. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen overrekker prisen.

Systematisk arbeid

- Jeg ønsker å gratulere Hellerud videregående skole med Holmboeprisen 2015. Vi har noen realfagshelter som går foran og viser vei. Og vi trenger flere. Realfag har skapt det moderne Norge. Hellerud skole gjør en innsats for å skape fremtidens Norge ved å danne grunnlaget for det næringslivet vi skal leve av i tiden som kommer, sier Røe Isaksen.

Holmboeprisen, som har vært utdelt årlig siden 2005, kan gis til en eller flere matematikklærere i norsk grunnskole eller videregående skole. I begrunnelsen skriver priskomiteen at matematikkseksjonen ved Hellerud videregående skole tildeles Holmboeprisen 2015 først og fremst for det systematiske samarbeidet de ti matematikklærerne ved skolen praktiserer. Lærerne har jevnlige samarbeidsmøter der de drøfter undervisningssituasjonen og elevgruppen de arbeider med. 

- Det er svært gledelig at Holmboeprisen denne gangen går til lærere som samarbeider systematisk, sier statssekretær Bjørn Haugstad som selv har gått på Hellerud videregående skole.

- I Lærerløftet er vi svært opptatte av at lærerne deler kunnskap systematisk, og her ser vi et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres, sier Haugstad.

Innsats gir resultater

Hellerud videregående skole er en skole i Groruddalen i Oslo der 95 prosent av elevene har minoritetsbakgrunn. Karaktersnittet fra ungdomsskolen er lavt, og disse to forholdene skaper utfordringer for lærerkollegiet. Tross dette utgangspunktet, består hele 80 prosent av elevene matematikkurset 1P. Dette skyles blant annet en iherdig og målrettet innsats fra matematikklærerne.

Mange elever som kommer til Hellerud videregående skole har vanskelig for å lese og bruke de vanlige læreverkene. Kollegiet har derfor startet en prosess med å utvikle nettbaserte lærebøker tilpasset elevgruppen. Målet er å lage lærebøker med en så forenklet tekst at elevgruppen kan forholde seg til den. Våren 2015 foreligger bøker for 1P, 2P og 2P-Y. En av lærerne er hovedforfatter, men hele matematikkseksjonen kommer med innspill og prøver ut materialet. Lærebøkene blir revidert fortløpende og fungerer som et supplement til undervisningen, og kollegiet drøfter ukentlig hvordan undervisningen kan gjøres best mulig. Lærebøkene ligger åpent tilgjengelig på nett slik at alle som ønsker det kan bruke dem.

Inspirasjon

- Jeg håper dette samarbeidet som forgår ved matematikkseksjonen på Hellerud videregående skole  kan inspirere andre skoler og lærere, sier Haugstad.