Bedre styring og ledelse i staten
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: regjeringen.no
Artikkel | Sist oppdatert: 15.11.2014
Gjennom bedre styring og ledelse i staten skal vi gjøre statlig sektor mer velfungerende og resultatorientert.
Gjørvkommisjonen pekte på utfordringer offentlig sektor har til å løse oppgavene de er satt til. Det er for lite oppmerksomhet på resultater, å løse oppgavene sammen med andre, effektivitet og å utnytte ny teknologi. Kommisjonen kritiserte også på manglende holdninger, kultur og lederskap. Kritikken rettet seg mot justis- og beredskapsområdet. Debatten som etterfulgte kommisjonens rapport, viser at dette er en utfordring for flere sektorer.
Regjeringen vil utvikle staten og offentlig sektor gjennom bedre styring og ledelse. For å oppnå dette vil regjeringen
- Detaljstyre mindre og sette tydelige mål for statlige etaters arbeid.
- Gi mer tillit til ledere og ansatte i statsforvaltningen. Med mer tillit, økt handlefrihet og ansvar for resultater skal statlige etater bli bedre til å løse oppgavene sine.
- Styrke strategisk IKT-kompetanse slik at virksomhetene bruker IKT til å løse oppgavene på en enklere måte og leverer bedre tjenester til innbyggere og næringsliv.
- Sikre bedre samhandling på tvers av forvaltningen slik at innbyggerne får et best mulig tilbud.
- Sikre bedre beslutningsgrunnlag for statlige reformer og tiltak.
Dette gjør regjeringen:
- Regjeringen startet høsten 2013 arbeidet med å gi statlige etater tydeligere mål og klarere retning for arbeidet. Færre og tydeligere mål skal gi ledere i staten større handlingsrom. Med mindre detaljstyring kan fagetatene bruke sin ekspertise til å løse oppgavene slik de mener best.
- En ny lederplakat ble lansert høsten 2014. Denne skal nå tas i bruk av virksomhetene.
- Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) arbeider med et styrket kompetanseutviklingstilbud for ledere i statsforvaltningen
- Difi ruller ut et kompetanseopplegg for strategisk IKT rettet mot departementenes ledergrupper med direktørene for de viktigste underliggende virksomhetene
- Difi setter i gang et topplederprogram for ledergrupper. Høsten 2015 kjøres det en pilot med fire ledergrupper.
- Det etableres 1.1.2016 et digitaliseringsråd for kvalitetssikring og rådgivning for gjennomføring av små og mellomstore IKT-prosjekter.
- Ny utredningsinstruks og ny veileder i utredningsarbeid er under utarbeidelse
- Difi har gjennomført et arbeid for å styrke faktagrunnlaget om samordning, og det vurderes nå tiltak for å sikre bedre samordning i statsforvaltningen. (Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning (pdf))
- I samarbeid med Finansdepartementet har Universitetet i Oslo etablert et videreutdanningstilbud om etatsstyring
Se også: