Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2009:

Fylkesoversikt - Forslag og tiltak i samferdselssektoren

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgjevar: Samferdselsdepartementet

Fylkesvis oversikt over tiltak i samferdselssektoren.

Fylkesoversikt

Østfold
Akershus
Oslo
Hedmark
Oppland
Buskerud
Vestfold
Telemark
Aust-Agder
Vest-Agder
Rogaland
Hordaland
Sogn og Fjordane
Møre og Romsdal
Sør-Trøndelag
Nord-Trøndelag
Nordland
Troms
Finnmark

Østfold

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Østfold, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

320 millioner kroner er foreslått som statlige investeringsmidler for arbeid på E18 på stamvegstrekningen Riksgrensen/Ørje – Oslo. I tillegg er det regnet med 110 millioner kroner i bompenger. Innenfor denne rammen videreføres prosjektet Krosby – Knapstad. I tillegg prioriteres mindre investeringstiltak, i all hovedsak trafikksikkerhetstiltak.

Til E18-prosjektet Krosby – Knapstad er det satt av i alt 370 millioner kroner. Prosjektet omfatter bygging av 8 kilometer firefelts veg i kommunene Askim, Spydeberg og Hobøl. Vegen bygges med 20 meter vegbredde og midtrekkverk. Ny bru over Glomma og tunnel gjennom Romsåsen inngår i prosjektet, sammen med nødvendig omlegging av lokalvegnettet vestover fra Askim. Anleggsarbeidene startet i august 2007, og prosjektet ventes åpnet for trafikk høsten 2010. Av de foreslåtte midlene forutsettes 110 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

Til prosjektet E6 fra Svinesund og gjennom Sarpsborg (Svingenskogen – Åsgård) er det ført opp i alt 175 millioner kroner. Av dette forutsettes 95 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet, mens resten er statlige midler. Prosjektet omfatter utvidelse av eksisterende E6 fra to- og trefelts veg til firefelts veg på en 34 kilometer lang strekning i kommunene Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Råde. Vegen bygges med 26 meter vegbredde og midtrekkverk. I prosjektet inngår blant annet bygging av ei ny bru over Glomma parallelt med dagens bru. I perioden fra oktober 2006 til juli 2008 er det åpnet flere delstrekninger. Resten av prosjektet åpnes for trafikk i november 2008. Midlene i 2009 vil i hovedsak gå til sluttoppgjør, mens støyskjerming, bygging av rasteplass og legging av slitelag vil gjenstå til 2010.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 78 millioner kroner for 2009. I tillegg er det regnet med at Østfold får stilt til disposisjon 296 millioner kroner i bompenger.

Innenfor denne rammen prioriteres videreføring av prosjektet riksveg 108 Ny Kråkerøyforbindelse. Anleggsarbeidene startet i september 2008. I alt er det lagt til grunn 288 millioner kroner til dette prosjektet. Av dette beløpet er 265 millioner kroner bompenger.

Innenfor den statlige rammen prioriteres i tillegg mindre investeringstiltak, blant annet videreføring av arbeidene med å utbedre riksveg 108 Hvalertunnelen. I tillegg prioriteres tiltak for kollektivtrafikken og bygging av gang- og sykkelveger.

I budsjettforslaget er det forutsatt at 31 millioner kroner fra Østfoldpakka skal brukes til tiltak på sideveger til E18. Det er blant annet lagt opp til å starte arbeidene med utbedring av riksveg 115 på strekningen Vamma – Ringnesdalen i Askim kommune, som er den viktigste forbindelsen mellom Skiptvet og E18.

For 2009 er det satt av 40 millioner kroner til jernbaneprosjektet Halden driftsbanegård på Østfoldbanen. For videre planlegging og budsjettering er det lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag på vel 100 millioner kroner. Det tas sikte på at utbyggingen skal være ferdig i 2010/2011. Innenfor foreslåtte midler til kapasitetsøkende tiltak på jernbanenettet er det ellers avsatt midler til videre arbeid med utbygging av Berg kryssingsspor på Østfoldbanen.

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Fredrikstad/Sarpsborg og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Akershus

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Akershus, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Til utbyggingen av stamvegstrekningen E6 Vinterbru - Assurtjern er det ført opp 250 millioner kroner. Prosjektet omfatter bygging av firefelts veg på en 5,7 kilometer lang strekning i kommunene Ås, Oppegård og Ski, og er siste etappe av utbyggingen av E6 mellom Svinesund og Oslo. I prosjektet inngår blant annet bygging av en tunnel på 3,6 kilometer. Anleggsarbeidene startet i september 2006, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i oktober 2009. Bygging av gang- og sykkelveg, legging av slitelag og en del mindre arbeider vil gjenstå til 2010.

Til stamvegstrekningen riksveg 2 Riksgrensen/Magnor – Kløfta, med tilknytning til Elverum, er det foreslått en statlig investeringsramme på 18,2 millioner kroner for 2009. I tillegg er det regnet med 10,6 millioner kroner i bompenger. Innenfor denne rammen er det satt av 13,8 millioner kroner, medregnet 10,6 millioner kroner i bompenger, til sluttfinansiering av prosjektet riksveg 2 Kløfta – Nybakk som ble åpnet for trafikk i 2007. I tillegg prioriteres mindre investeringstiltak, i hovedsak trafikksikkerhetstiltak.

Til stamvegstrekningen riksveg 35 Jessheim – Hønefoss – Hokksund er det for 2009 foreslått en statlig investeringsramme på 5 millioner kroner. Midlene vil i sin helhet bli brukt til mindre investeringstiltak, i hovedsak trafikksikkerhetstiltak, og til planlegging.

Til sammen 490 millioner kroner er for 2009 foreslått til de to E6-strekningene Hovinmoen – Dal i Akershus og Skaberud - Kolomoen i Hedmark. Prosjektet utgjør første etappe av den planlagte utbyggingen av E6 til firefelts veg mellom Gardermoen og Kolomoen. Strekningen Hovinmoen - Dal er 11 kilometer lang og bygges med 26,5 meter vegbredde og midtrekkverk. Utbyggingen skal finansieres ved en kombinasjon av statlige bevilgninger og bompenger. Anleggsarbeidene startet i desember 2007, og begge strekningene er planlagt åpnet for trafikk i desember 2009. Av det foreslåtte beløpet på 490 millioner kroner forutsettes 360 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. – For å legge til rette for kontinuerlig utbygging haster det med å gjennomføre nødvendig grunnerverv på strekningen Dal – Minnesund. For å finansiere dette kan det være aktuelt å midlertidig omdisponere inntil 20 millioner kroner fra prosjektet E6 Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av prosjektet E6 Minnesund – Dal så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer, går det fram av budsjettforslaget.

Til stamvegprosjektet E16 Wøyen – Bjørum i Bærum er det for 2008 avsatt i alt 82 millioner kroner, fordelt med 37 millioner kroner i statlige midler og 45 millioner som stilles til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter ny firefelts veg på en 5,1 kilometer lang strekning nord for Sandvika. Vegen bygges med 20 meter vegbredde og midtrekkverk. Anleggsarbeidene startet i mai 2005, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i mai 2009.

Innenfor investeringsrammen for E18 Riksgrensen/Ørje – Oslo er det satt av midler for å starte byggingen av midtrekkverk på den 8,6 kilometer lange strekningen mellom Ringnes og Mastemyr. Det er også satt av midler til å fullfinansiere den allerede gjennomførte byggingen av midtrekkverk på den 2,2 kilometer lange E18- strekningen mellom Nygårdskrysset og Vinterbru.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 213,5 millioner kroner. I tillegg er det regnet med at Akershus får stilt til disposisjon 629 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3 (ikke medregnet bompenger til drift av kollektivtransporten). Av bompengene forutsettes 83 millioner kroner til investeringer på stamvegnettet og 546 millioner kroner til investeringer på øvrig riksvegnett.

Innenfor denne rammen prioriteres mindre investeringstiltak, med hovedvekt på tiltak for kollektivtrafikken. I tillegg prioriteres trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveger. Det er dessuten satt av midler til prosjektene riksveg 154 Nordbyveien mellom Ås grense og Jernbaneveien i Ski kommune og riksveg 164 Løkkeåstunnelen i Sandvika. På grunn av manglende planavklaring er anleggsstart utsatt til våren 2009. I tillegg er det forutsatt anleggsstart på prosjektet riksveg 152 Ottarsrud – Gislerud i 2009.  

I budsjettforslaget er det forutsatt at det ved hjelp av ”vegmidler” skal nyttes i alt 510 millioner kroner til tiltak for kollektivtrafikken. Av dette er 37 millioner kroner statlige midler, over investeringsbudsjettet, mens resten av beløpet dekkes ved hjelp av bompenger. Innenfor denne rammen foreslås 390 millioner kroner til å videreføre arbeidene på Kolsåsbanen. Reguleringsplan for strekningen Lysakerelven – Jar ble godkjent i juni 2008. Utbyggingen er kostnadsberegnet til 440 millioner kroner. Strekningen ventes åpnet for trafikk høsten 2010, samtidig med åpningen av strekningen Åsjordet – Lysakerelven i Oslo. I tillegg videreføres arbeidet med å øke hastigheten og framkommeligheten for kollektivtrafikken. Ellers prioriteres tiltak ved kollektivknutepunkter og terminaler for å forbedre tilgjengeligheten for alle grupper av trafikanter.

Akershus fylkeskommune har vedtatt at Fornebubanen skal etableres som en regional bybaneløsning. Planarbeidet pågår i et samarbeid mellom Akershus fylkeskommune og Bærum kommune. Det er inngått avtale mellom Akershus fylkeskommune og Oslo kommune om at Ruter AS skal ha prosjektansvaret. Det er satt av 5 millioner kroner til planlegging av prosjektet i 2009. 

260 millioner kroner er foreslått bevilget til arbeid med å gjøre ferdig prosjektet Lysaker stasjon. Prosjektet omfatter 0,9 kilometer nytt dobbeltspor, medregnet ny jernbanebru over Lysakerelva. I tilknytning til den nye stasjonen bygges det også ny busstasjon. Anleggsarbeidene startet ved årsskiftet 2005/2006, og de to første sporene på den nye stasjonen ble tatt i bruk sommeren 2007. Stasjonen er planlagt ferdigstilt sommeren 2009. Nye Lysaker stasjon vil gi full tilgjengelighet for alle brukergrupper. 

840 millioner kroner er foreslått til videre arbeid med prosjektet Lysaker – Sandvika, som omfatter 6,7 kilometer nytt dobbeltspor. Den nye traseen går i 5,7 kilometer tunnel under villabebyggelse fra Lysaker til Engervannet og på hver side av den eksisterende Drammensbanen langs Engervannet til Sandvika stasjon. Tunneldrivingen vil pågå fram til og med 2010, mens de etterfølgende jernbanetekniske arbeidene vil bli utført i 2011.


Innenfor det foreslåtte beløpet på 200 millioner kroner til planlegging og grunnerverv over Jernbaneverkets investeringsbudsjett er det i 2009 ventet å bruke om lag 50 millioner kroner til prosjektet Oslo – Ski, inkludert Ski stasjon. Prosjektet må gjennom en ny runde med kommuneplanavklaringer, med tilhørende konsekvensutredninger og etterfølgende runde med utarbeiding av detalj- og reguleringsplan og vedtak. Det er blant annet nødvendig med formelle avklaringer når det gjelder valg av trasé og båndlegging av arealer. Den planlagte utbyggingen av Ski stasjon må utsettes da blant annet utbyggingen må sees i sammenheng med traséføringer for nytt dobbeltspor. Samferdselsdepartementet er opptatt av å ha god framdrift i å bedre togtilbudet for de reisende på Østfoldbanen. Planleggingen og nødvendig grunnerverv vil derfor bli høyt prioritert. Forutsatt nødvendig finansiering og at det gis muligheter til å drive parallelt på flere deler av strekningen samtidig, kan selve byggingen av nytt dobbeltspor Oslo – Ski gjennomføres i løpet av 5-6 år, går det fram av budsjettforslaget. 

20 millioner kroner er satt av til Jensrud kryssingsspor på Gjøvikbanen, i Nittedal kommune. Utbyggingen har et foreløpig kostnadsoverslag på nær 100 millioner kroner, og den vil gi økt framføringskapasitet for godstogene mellom Alnabru og Bergen. Arbeidet med detaljplan, reguleringsplan og byggeplan startet i 2008.

Over vedlikeholdsbudsjettet til Jernbaneverket er det satt av om lag 220 millioner kroner til å videreføre arbeidet med fornyelser i Oslotunnelen og togstrekningen Etterstad – Skøyen. For å starte dette arbeidet ble det i juni i år, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett, bevilget 100 millioner kroner over statsbudsjettet for 2008.
Tiltakene er særlig rettet inn mot å begrense mulighetene for forstyrrelser i togtrafikken og minske de negative følgene av slike forstyrrelser, ved blant annet bedre informasjonsopplegg ved eventuelle avvik i togtrafikken.

Innenfor den foreslåtte bevilgningen over Jernbaneverkets budsjett til blant annet planlegging, er det avsatt midler til detalj- og reguleringsplanarbeid for nytt dobbeltspor på Dovrebanen og ny E6 på den 17 kilometer lange strekningen mellom Minnesund og Kleverud. Strekningen utgjør en del av den 60 kilometer lange dobbeltsporstrekningen som planlegges mellom Eidsvoll og Hamar. Planleggingen skjer i samarbeid med Statens vegvesen.

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Oslo og Akershus og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Oslo

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Oslo, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Til riksveg 150 Ring 3 Oslo (Ulvensplitten – Tjernsmyr) er det foreslått en statlig investeringsramme på 310 millioner kroner for 2009. I tillegg er det regnet med 120 millioner kroner i tilskudd fra Oslo kommune. Innenfor denne rammen videreføres arbeidet med prosjektet Ulvensplitten – Sinsen. Prosjektet inngår i Oslopakke 3 og omfatter både nytt hovedvegsystem og nytt lokalvegsystem i området. En fjelltunnel på Ring 3 mellom Økern og Sinsen (Lørentunnelen) og betongtunnel på Østre Aker vei forbi Økern inngår i prosjektet, som også omfatter etablering av ny hovedrute for gang- og sykkelveg mellom Ulven og Sinsen. I tillegg inngår bygging av ny kommunal veg i Hasle-Ulven-Lørenområdet og bygging av ny Ulvenvei som også er kommunal. Utvikling av Økern T-banestasjon til et viktig kollektivknutepunkt er også en del av prosjektet. Prosjektet ventes nå åpnet for trafikk i 2013. 

102 millioner kroner er avsatt til prosjektet E18 Festningstunnelen. Prosjektet omfatter rehabilitering av alt teknisk utstyr i tunnelen, som ble åpnet for trafikk i 1990. Dette fører til at styringssystemer, ventilasjon, skilt og øvrig trafikkteknisk utstyr skiftes ut eller oppgraderes. Videre etableres videoovervåkning med automatisk hendelsesdetektering. Av hensyn til trafikkavviklingen i området er det viktig at rehabiliteringen fullføres før Bjørvikaprosjektet blir åpnet for trafikk i 2010. Prosjektet finansieres i sin helhet med bompenger. Arbeidene tok til i 2007 og ventes fullført i 2009.

Til prosjektet ”Vegutbygging i Bjørvika” er det foreslått en statlig bevilgning på 229 millioner kroner. I tillegg er det lagt til grunn at det skal brukes 260 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3 og 150 millioner kroner i inntekter fra salg av eiendommer i området. Første etappe av prosjektet omfatter ny E18 i en om lag 1200 meter lang tunnel under Bjørvika og Bispevika, mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen. 700 meter av denne tunnelen er en såkalt senketunnel. Det skal bygges kryss ved Havnelagret og på Sørenga. I tillegg inngår etablering av en ny vegforbindelse, Østre tangent, i bru over sporområdet ved Oslo S, med tilkopling til Schweigaards gate. I andre etappe skal det bygges nytt lokalt vegsystem i området. Anleggsarbeidet startet i 2005, med sikte på at første etappe åpnes for trafikk i 2010. Andre etappe vil etter planen stå ferdig i 2012.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 260 millioner kroner. I tillegg er det regnet med at Oslo får stilt til disposisjon 1042 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3, ikke medregnet bompenger til drift av kollektivtrafikken. Av bompengene forutsettes 374 millioner kroner til investeringer på stamvegnettet og 668 millioner kroner til investeringer på øvrig riksvegnett. 

Innenfor denne rammen prioriteres mindre investeringstiltak, med særlig vekt på tiltak for kollektivtrafikken. 790 millioner kroner forutsettes nyttet til kollektivtrafikktiltak i Oslo. Av dette er 61 millioner kroner statlige midler. Innenfor rammen til kollektivtiltak foreslås om lag 200 millioner kroner til å videreføre arbeidene på Kolsåsbanen. Første etappe til Åsjordet ble åpnet for trafikk sommeren 2008, og strekningen Åsjordet – Lysakerelven ventes åpnet for trafikk høsten 2010, samtidig med strekningen Lysakerelven – Jar i Akershus. I tillegg foreslås 320 millioner kroner til oppgradering og reinvesteringer i T-banenettet, medregnet T-banestasjoner. Dessuten prioriteres framkommelighetstiltak for kollektivtrafikken og utbedring av terminaler og knutepunkter, blant annet Jernbanetorget og bussterminalen på Vaterland.

Utbedringen av riksveg 4 på Carl Berners plass skal fullføres i 2009. I tillegg legges det opp til å starte arbeid med å bedre forholdene for kollektivtrafikk og syklister på riksveg 161 Ring 2 mellom Carl Berners plass og Vogts gate. Det er også satt av midler til opprusting av riksveg 168 Bogstadveien. Selve anleggsarbeidet skal ta til i 2009/2010.

Det er lagt til grunn om lag 290 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3 til driftstiltak for kollektivtransporten. Midlene forutsettes overført til Ruter AS og skal brukes i tråd med planer utarbeidet av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune og i tråd med forutsetningene i Oslopakke 3. Midlene er planlagt brukt til å øke tilbudet på T-banen i Oslo og til å øke busstilbudet internt i Akershus mellom Oslo og Akershus.  

Over vedlikeholdsbudsjettet til Jernbaneverket er det satt av om lag 220 millioner kroner til å videreføre arbeidet med fornyelser i Oslotunnelen og togstrekningen Etterstad – Skøyen. For å starte dette arbeidet ble det i juni i år, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett, bevilget 100 millioner kroner over statsbudsjettet for 2008. Tiltakene er særlig rettet inn mot å begrense mulighetene for forstyrrelser i togtrafikken og minske de negative følgene av slike forstyrrelser, ved blant annet bedre informasjonsopplegg ved eventuelle avvik i togtrafikken.

Innenfor det foreslåtte beløpet på 200 millioner kroner til planlegging og grunnerverv over Jernbaneverkets investeringsbudsjett er det i 2009 ventet å bruke om lag 50 millioner kroner til prosjektet Oslo – Ski, inkludert Ski stasjon. Prosjektet må gjennom en ny runde med kommuneplanavklaringer, med tilhørende konsekvensutredninger og etterfølgende runde med utarbeiding av detalj- og reguleringsplan og vedtak. Det er blant annet nødvendig med formelle avklaringer når det gjelder valg av trasé og båndlegging av arealer. Den planlagte utbyggingen av Ski stasjon må utsettes da blant annet utbyggingen må sees i sammenheng med traséføringer for nytt dobbeltspor. Samferdselsdepartementet er opptatt av å ha god framdrift i å bedre togtilbudet for de reisende på Østfoldbanen. Planleggingen og nødvendig grunnerverv vil derfor bli høyt prioritert. Forutsatt nødvendig finansiering og at det gis muligheter til å drive parallelt på flere deler av strekningen samtidig, kan selve byggingen av nytt dobbeltspor Oslo – Ski gjennomføres i løpet av 5-6 år, går det fram av budsjettforslaget. 

5 millioner kroner er avsatt for å gjøre ferdig midlertidige tiltak for å øke kapasiteten på eksisterende godsterminal på Alnabru i påvente av ny terminal. Disse tiltakene vil være ferdig i 2008/2009, og vil øke kapasiteten slik at ventet etterspørsel etter terminalkapasitet vil bli dekket i de neste 3-4 år. Tiltakene vil gi varig verdi også etter ombyggingen av Alnabru-terminalen som helhet. I tillegg er det satt av midler til planleggingen av Alnabru godsterminal.

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Oslo og Akershus og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Hedmark

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Hedmark, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Til sammen 500 millioner kroner er for 2009 foreslått til de to E6-strekningene Hovinmoen – Dal i Akershus og Skaberud - Kolomoen i Hedmark. Prosjektene omfatter første etappe av den planlagte utbyggingen av E6 til firefelts veg mellom Gardermoen og Kolomoen. Strekningen Skaberud – Kolomoen er 12 kilometer lang. Fra Skaberud til Skavabakken blir vegbredden 20 meter. Videre nordover til Kolomoen blir samlet vegbredde noe større som følge av at avstanden mellom kjørebanene blir tilpasset terrenget. Utbyggingen skal finansieres ved en kombinasjon av statlige bevilgninger og bompenger. Anleggsarbeidene startet i desember 2007, og begge strekningene er planlagt åpnet for trafikk i desember 2009. Av det foreslåtte beløpet på 500 millioner kroner forutsettes 360 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

I budsjettforslaget blir det elles vist til at Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av riksveg 2 på strekningen Kongsvinger – Slomarka så snart det foreligger planavklaringer. - Det kan derfor bli aktuelt med anleggsstart på prosjektet i løpet av 2009, forutsatt en snarlig avklaring fra Riksantikvaren, går det fram av budsjettforslaget.

51,4 millioner kroner er foreslått som statlig investeringsramme for riksveg 3 Kolomoen - Ulsberg. Midlene vil bli brukt til å videreføre arbeidene med breddeutvidelse på strekningen Søndre Bjorå bru – Atna. I tillegg prioriteres mindre utbedringer og trafikksikkerhetstiltak. 

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 53 millioner kroner. Midlene er i sin helhet prioritert til mindre investeringstiltak, med hovedvekt på mindre utbedringer. I tillegg prioriteres bygging av gang- og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak og midler til planlegging.

Innenfor den foreslåtte bevilgningen over Jernbaneverkets budsjett til blant annet planlegging, er det avsatt midler til detalj- og reguleringsplanarbeid for nytt dobbeltspor på Dovrebanen og ny E6 på den 17 kilometer lange strekningen mellom Minnesund og Kleverud. Strekningen utgjør en del av den 60 kilometer lange dobbeltsporstrekningen som planlegges mellom Eidsvoll og Hamar. Planleggingen skjer i samarbeid med Statens vegvesen.

Oppland

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Oppland, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Til stamvegprosjektet E6 Øyer – Tretten er det foreslått bevilget 50 millioner kroner over statsbudsjettet. Det legges opp til at anleggsarbeidet skal ta til i 2009, forutsatt at det blir tilslutning til en ordning med delvis bompengefinansiering av prosjektet.
Prosjektet omfatter bygging av ny E6 på en 13,5 kilometer lang strekning i Øyer kommune. I prosjektet inngår bygging av en om lag 4 kilometer lang tunnel ved Skarsmoen og ny bru for riksveg 254 over Lågen ved Tretten. Dagstrekningene på E6 er planlagt som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsstrekninger. Ved at E6 legges i tunnel blir det en innkorting på vel to kilometer i forhold til eksisterende veg.

- Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet. Statens vegvesen har beregnet kostnadsoverslaget (styringsrammen) til 920 millioner 2009-kroner. Arbeidet med ekstern kvalitetssikring er startet. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Foreslåtte statlige midler i 2009 er med forbehold om at det blir tilslutning til et opplegg med delvis bompengefinansiering av prosjektet, går det fram av budsjettforslaget.

25 millioner kroner er foreslått som statlig investeringsramme i 2009 for riksveg 4 Oslo – Mjøsbrua. Midlene er i sin helhet prioritert til mindre investeringstiltak, særlig trafikksikkerhetstiltak. En del av midlene vil også bli brukt til planlegging.

Til stamvegen E136 Dombås – Ålesund er det foreslått en statlig investeringsramme på 35,5 millioner kroner for 2009. Midlene er i sin helhet prioritert til mindre investeringstiltak, med hovedvekt på bygging av gang- og sykkelveg langs E136 i Lesja. I tillegg prioriteres trafikksikkerhetstiltak.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 52,2 millioner kroner. Av dette beløpet er 2,2 millioner kroner satt av til rassikring. I tillegg er det regnet med at Oppland får stilt til disposisjon 140 millioner kroner i bompenger.

Innenfor denne rammen legges det opp til å bruke 158 millioner kroner til å videreføre arbeidene på prosjektet riksveg 255 Jørstad – Segelstad bru, med tilstøtende vegsystem. Av dette beløpet skal 140 millioner kroner dekkes ved hjelp av bompenger. Riksvegstrekningen ventes åpnet for trafikk i oktober 2009.

I tillegg er det satt av midler for å fullfinansiere kostnadsøkninger på prosjektet riksveg 33 Odnes – Sollien som ble åpnet for trafikk i 2007. Dessuten prioriteres mindre investeringstiltak, med hovedvekt på bygging av gang- og sykkelveger og trafikksikkerhetstiltak.

Rassikringsmidlene vil bli brukt til å sikre et rasutsatt punkt på riksveg 255 Skåbuvegen.

Over Jernbaneverkets vedlikeholdsbudsjett er det satt av i alt 90 millioner kroner til ekstraordinært vedlikehold for å unngå saktekjøringen på Dovrebanen og Bergensbanen.

På Gjøvikbanen vil det bli gjennomført vedlikeholdstiltak som omfatter blant annet rydding av kratt og fornying av grøfter. For å redusere omfanget av dyrepåkjørsler og for å minske problemene med slike hendelser vil det bli gjennomført tiltak på særlig utsatte strekninger, blant annet ved gjerding langs jernbanelinjen.

Buskerud

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Buskerud, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

56 millioner kroner er avsatt til prosjektet E18 Høvik – Frydenhaug, som omfatter bygging av ny bru over Drammenselva. Prosjektet ble åpnet for trafikk i 2006, men det gjenstod omfattende etterarbeider, som ble utført i 2007 og 2008. – På grunn av uenighet med entreprenør om sluttoppgjøret er det fortsatt knyttet usikkerhet til de endelige kostnadene for prosjektet.

47 millioner kroner er avsatt til prosjektet E18 sør for Drammensbrua (Frydenhaug – Eik). Prosjektet omfatter utvidelse av eksisterende veg fra to til fire felt på en om lag 3 kilometer lang strekning nær fylkesgrensen til Vestfold. Den eksisterende tunnelen vil bli benyttet av nordgående trafikk, mens det bygges ny tunnel for sørgående trafikk. Vegen som går i dagen, medregnet utvidelse av eksisterende firefelts veg, skal bygges med 29 meter vegbredde. Når prosjektet står ferdig, vil det være sammenhengende firefelts veg på E18 mellom Oslo og Tønsberg. Anleggsarbeidene startet i 2006, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i desember 2008. Midlene i 2009 vil i hovedsak bli brukt til ombygging av eksisterende riksveg 282 som er atkomst til E18, og til sluttoppgjør. Fullføring av arbeidene på riksveg 282 og en del andre restarbeider vil gjenstå til 2010.

Innenfor midler som er satt av til mindre investeringstiltak på E16 Sandvika – Bergen er  det lagt opp til å bygge til sammen 5,8 kilometer midtrekkverk på strekninger mellom Sollihøgda og Sundvollen.

45 millioner kroner er foreslått til riksveg 7 Ramsrud – Kjeldsbergsvingene. Prosjektet starter ved krysset med E16 på Ve og omfatter bygging av om lag 6 kilometer ny veg. Den nye vegen vil fjerne en svingete vegstrekning med flere knappe kurver og smale bruer. I prosjektet inngår dessuten bygging av 1,2 kilometer gang- og sykkelveg. Det forberedende arbeidet tok til i august 2008, hovedarbeidet starter i mai 2009, og prosjektet skal etter planen åpnes for trafikk i 2011. I tillegg legges det opp til å bygge midtrekkverk i tre kurver på riksveg 7 i Flå kommune, med samlet lengde på 1,2 kilometer.

Til stamvegstrekningen riksveg 35 Jessheim – Hønefoss – Hokksund er det for 2009 foreslått en statlig investeringsramme på 5 millioner kroner. Midlene vil i sin helhet bli brukt til mindre investeringstiltak, i hovedsak trafikksikkerhetstiltak, og til planlegging.

34,2 millioner kroner er avsatt som statlig investeringsramme for stamvegstrekningen riksveg 23 Lier - Drøbak – Vassum. Innenfor denne rammen legges det opp til å finansiere kostnader i forbindelse med planlagt innløsning av boliger (forsert gjennomføring av eiendomserverv) langs riksveg 23 i Røyken. Videre finansieres utgifter som følge av inngått forlik med entreprenør etter byggingen av Oslofjordforbindelsen. I tillegg prioriteres trafikksikkerhetstiltak på strekningen.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 170,6 millioner kroner. Av dette beløpet er 1,6 millioner kroner satt av til rassikring.

Midlene vil i hovedsak bli nyttet til å finansiere bygging av prosjektet riksveg 283 Øvre Sund bru i Drammen. Prosjektet ventes nå åpnet for trafikk i 2011.

Rassikringsmidlene vil bli brukt til å sikre et rasutsatt punkt på E16, ved Bergsund.

Over Jernbaneverkets budsjettpost for kapasitetsøkende tiltak er det satt av 23,5 millioner kroner til tilpassing av anleggene på Drammen stasjon med sikte på at Flytoget kan bruke Drammen som endestasjon. Prosjektet har et kostnadsoverslag på 52,8 millioner kroner, og anleggsarbeidet tok til i mai 2008. Hovedtyngden av arbeidene med ombygging av signal- og sikringsanlegget er planlagt gjennomført i første kvartal 2009, slik at sporforbindelsen kan tas i bruk av Flytoget 1. mai neste år.

Fornyelse av signal- og sikringsanlegg ved Kongsberg jernbanestasjon vil fortsette med sikte på at arbeidet skal være ferdig i 2009.

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Drammen og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Vestfold

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Vestfold, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Til E18 Kopstad – Gulli er det avsatt 63 millioner kroner. Prosjektet omfatter bygging av 12 kilometer firefelts veg i kommunene Horten, Re og Tønsberg, og ble åpnet for trafikk i desember 2007. Midlene i 2009 vil bli brukt til å tilbakebetale midlertidig omdisponerte midler fra andre prosjekter og til restarbeider. Ombygging av eksisterende E18 vil gjenstå til 2010. Omfanget av tiltak på eksisterende veg vil bli avklart i samråd med lokale myndigheter. Prosjektet er finansiert ved statlige midler og ved bruk av bompenger.

200 millioner kroner er avsatt til E18 Langaker – Bommestad. Beløpet forutsettes i sin helhet stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter bygging av om lag 8 kilometer ny firefelts veg i Sandefjord og Larvik kommuner, vest for dagens E18. Vegen bygges med 29 meter vegbredde. Anleggsarbeidene startet i januar 2007, og prosjektet ventes åpnet for trafikk før sommerferien i 2009. Omlegging av eksisterende E18 og sluttoppgjør vil gjenstå til 2010.

I budsjettforslaget vises det til at det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av den videre utbyggingen av E18 i Vestfold. – På grunn av manglende planavklaringer på deler av strekningen legges det opp til at videre utbygging skal skje etappevis. Strekningen Sky – Langangen i Vestfold og Telemark blir første etappe. Arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet er startet. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om videre utbygging og finansiering av E18 i Vestfold så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Det kan derfor bli aktuelt med anleggsstart på strekningen Sky – Langangen i løpet av 2009.
 
Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 69,5 millioner kroner. I tillegg er det regnet med at Vestfold får stilt til disposisjon 100 millioner kroner i bompenger.

Det er lagt opp til å bruke 75 millioner kroner for å videreføre prosjektet riksveg 306 Kirkebakken – Re grense, som i sin helhet finansieres med bompenger. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i desember 2009. Innenfor Tønsbergpakken er det lagt til grunn
25 millioner kroner i bompenger til sluttoppgjør for prosjektet riksveg 311 Ringveg øst – vest Kjelle – Kilen, som ble åpnet for trafikk i mars 2008.

Innenfor den statlige rammen prioriteres mindre investeringstiltak, med særlig vekt på trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveger. I tillegg prioriteres mindre utbedringer og tiltak for kollektivtrafikken.

160 millioner kroner er foreslått for å sette i gang utbyggingen av nytt dobbeltspor mellom Barkåker og Tønsberg på Vestfoldbanen. Prosjektet har en lengde på 7,7 kilometer, medregnet tilkoplinger til eksisterende jernbanetrasé. Nytt dobbeltspor vil utgjøre 5,4 kilometer, og 1,6 kilometer av denne strekningen vil gå i tunnel. Utbyggingen vil føre til 3-4 minutter kortere reisetid på strekningen Tønsberg – Oslo, og vil bidra til mer effektive togkryssinger med dagens ruteopplegg. Kostnadsrammen for utbyggingen, medregnet fornyelse av jernbanetekniske anlegg på Tønsberg stasjon, er på vel 1,6 milliarder kroner. I tillegg er det avsatt midler til videre detaljplanlegging av dobbeltspor Holm – Holmestrand – Nykirke på Vestfoldbanen.

Telemark

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Telemark, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

I budsjettforslaget vises det til at det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av den videre utbyggingen av E18 i Vestfold. – På grunn av manglende planavklaringer på deler av strekningen legges det opp til videre etappevis utbygging. Strekningen Sky – Langangen i Vestfold og Telemark blir første etappe Arbeidet med ekstern kvalitetssikring av prosjektet er startet.                                                            

- Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om videre utbygging og finansiering av E18 i Vestfold så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Det kan derfor bli aktuelt med anleggsstart på strekningen Sky – Langangen i løpet av 2009.

Til stamvegstrekningen riksveg 36 Seljord – Eidanger er det foreslått en statlig investeringsramme på 5 millioner kroner. Midlene vil bli brukt til mindre utbedringer og planlegging.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 108,4 millioner kroner. Av dette beløpet er 8,4 millioner kroner satt av til rassikring. I tillegg er det regnet med at Telemark får stilt til disposisjon 5 millioner kroner i forskudd fra Telemark fylkeskommune.

Innenfor denne rammen finansieres arbeider på strekningen Eklund – Sannidal, som inngår i utbedringen av riksveg 38 Innfartsveg til Kragerø. Prosjektet åpnes for trafikk i desember 2008. Det er satt av 65 millioner kroner til prosjektet i 2009. Midlene vil blant annet bli brukt til å tilbakebetale lån fra andre prosjekter for å sikre rasjonell framdrift i 2008. I tillegg skal midlene nyttes til legging av slitelag, restarbeider og sluttoppgjør.

For å fullføre arbeidet på prosjektet 360 Hjuksevelta i Sauherad kommune er det lagt til grunn et forskudd på 5 millioner kroner fra Telemark fylkeskommune. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i november 2009.

I budsjettforslaget prioriteres ellers mindre investeringstiltak, i all hovedsak bygging av gang- eller sykkelveger.

Rassikringsmidlene vil bli brukt til å starte arbeidene med å sikre en rasutsatt strekning på riksveg 37 i Rjukan kommune (Maristuen). I tillegg er det prioritert midler til mindre rassikringstiltak på E18 (Brattåstunnelen sør), E134 (bakom Smørklepp), riksveg 234 (Kistebakken) og riksveg 363 (Askeklova).

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Skien/Porsgrunn og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Aust-Agder

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Aust-Agder, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

17,2 millioner kroner i bompenger fra Aust-Agderpakka er avsatt til prosjektet E18 Grimstad – Kristiansand. Midlene vil bli brukt til etablering av bomstasjon på ny E18, sluttoppgjør for grunnerverv og dekning av Statens vegvesens kostnader knyttet til lokal prosjektorganisasjon. I tillegg er det satt av midler til noen mindre arbeider som ikke inngår i OPS-kontrakten. Strekningen Dyreparken – Rona inngår ikke i OPS-kontrakten, og Statens vegvesens kostnader knyttet til denne strekningen finansieres derfor med statlige midler. Prosjektet E18 Grimstad – Kristiansand omfatter bygging av 38 kilometer ny firefelts veg fra Øygardsdalen i Grimstad kommune til Rona i Kristiansand. Vegen bygges med 20 meter vegbredde og midtrekkverk. Delstrekningene Øygardsdalen – Tjoretjerra og Dyreparken – Rona ble åpnet for trafikk i juli 2008. Hele strekningen Øygardsdalen – Rona skal stå ferdig i løpet av august 2009.

Til riksveg 9 Kristiansand – Haukeligrend er det foreslått en statlig investeringsramme på 12,1 millioner kroner for 2009. I tillegg er det regnet med 6,3 millioner kroner i bompenger fra bompengeordningen i Kristiansand til bygging av en undergang for gang- og sykkelveg på riksveg 9. Innenfor den statlige rammen prioriteres fullfinansiering av prosjektet Ose – Tveit. I tillegg prioriteres mindre investeringstiltak, med hovedvekt på bygging av gang- og sykkelveger og trafikksikkerhetstiltak.

I budsjettforslaget vises det til at det nå ikke er lokalpolitisk tilslutning til revisjon av bompengeopplegget for Setesdalspakka. – Videre utbygging må derfor finansieres med statlige midler. En eventuell prioritering av gjenstående strekninger på riksveg 9 i Setesdal, inkludert strekningen Tveit S – Langeid, må følgelig vurderes i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019 og påfølgende handlingsprogram, på lik linje med andre prosjekter og tiltak på stamvegnettet, går det fram av budsjettforslaget.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 56,6 millioner kroner for 2009. Av dette beløpet er 2 millioner kroner avsatt til forsøket med alternativ organisering av transportsystemet i Kristiansandsregionen, mens 9,6 millioner kroner skal brukes til rassikring.

Midlene er i sin helhet prioritert til mindre investeringstiltak, med hovedvekt på trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveger. I tillegg prioriteres mindre utbedringer. Det legges opp til at forsøksmidlene blir nyttet til tiltak for kollektivtrafikken.

Rassikringsmidlene er planlagt til tiltak på riksveg 9 ved Urdviki i Bygland kommune.    

Vest-Agder

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Vest-Agder, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

30 millioner kroner er foreslått til prosjektet E39 Vigeland – Osestad. Prosjektet omfatter en om lag 5,2 kilometer lang strekning i Lindesnes kommune. På den 1,7 kilometer lange delstrekningen Vigeland – Fardal utbedres eksisterende veg. På delstrekningen Fardal – Osestad bygges ny tofelts veg med forbikjøringsfelt og midtrekkverk. I hver ende av delstrekningen bygges rundkjøring. Tre bruer og en miljøtunnel inngår i prosjektet. Anleggsarbeidene skal etter planen startes høsten 2009, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2012.

Innenfor investeringsrammen for E39 Kristiansand – Stavanger – Bergen er det lagt opp til å bygge midtrekkverk på en 1,5 kilometer lang gjenstående strekning mellom Storenes og Tangvall i Vest-Agder.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 112 millioner kroner for 2009. Av dette er 15,7 millioner kroner avsatt til forsøket med alternativ organisering av transportsystemet i Kristiansandsregionen, mens 6 millioner kroner gjelder rassikring. I tillegg er det regnet med at Vest-Agder får stilt til disposisjon 163 millioner kroner i bompenger og tilskudd.

Det legges til grunn et revidert opplegg for Listerpakken, i tråd med lokalpolitiske vedtak. For neste år er det satt av 52 millioner kroner til å fullføre prosjektet riksveg 465 Kjørrefjord – Ulland, strekningen Hanesund – Sunde. Av dette beløpet er 2 millioner kroner bompenger. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i mars 2009. I tillegg startes hovedarbeidene på fylkesvegprosjektet Skråveien som omfatter bygging av ny nord- sørgående vegforbindelse like vest for Farsund sentrum. Prosjektet finansieres med bompenger og tilskudd fra Farsund kommune og Vest-Agder fylkeskommune.

I tillegg videreføres arbeidene med utbedring av riksveg 452 mellom Fagerholt og Justvik. Prosjektet er en forutsetning for planlagt boligbygging i området. Prosjektet finansieres i hovedsak av utbyggeren og Kristiansand kommune.

Den opprinnelige Listerpakken har hatt kostnadsøkninger, noe som har gjort det nødvendig å foreta en rekke endringer av pakken. Det er lokalpolitisk enighet om et revidert opplegg med sikte på å fullføre Listerpakken som opprinnelig planlagt. Bomtakstene for lette kjøretøy øker fra 20 kroner til 25 kroner og fra 40 til 50 kroner for tunge kjøretøy, i tillegg forlenges innkrevingsperioden med fire år. Den statlige rammen er økt med 160 millioner kroner gjennom omdisponering av midler og økte rammer. Det fylkeskommunale og kommunale bidraget er økt med 30 millioner kroner. Den økonomiske rammen til Listerpakken er økt fra opprinnelig 880 millioner kroner, til om lag 1290 millioner kroner. Samferdselsdepartementet slutter seg til det foreslåtte opplegget for utvidelsen av Listerpakken.

Det legges opp til at forsøksmidlene brukes til kollektivtrafikktiltak. I tillegg er det lagt til grunn 29 millioner kroner fra bompengeordningen i Kristiansand til bygging av gang- og sykkelveger. Rassikringsmidlene vil bli nyttet til tiltak på E39 ved Sjekkefjellet vest for Mandal. 

Innenfor den foreslåtte bevilgningen til kapasitetsøkende tiltak på jernbanenettet er det satt av midler til å starte arbeid med Nodeland kryssingsspor på Sørlandsbanen, i Songdalen kommune, om lag 10 minutter fra Kristiansand. Sammen med andre kryssingsspor på Sørlandsbanen vil prosjektet øke kapasiteten for gods mellom Kristiansand og Ganddal i Rogaland. Det eksisterende kryssingssporet vil bli forlenget og bygget om. Arbeidet med hovedplan og reguleringsplan pågår. Kostnadene er foreløpig anslått til om lag 60-85 millioner kroner, avhengig av valg av løsningsalternativ. Endelig kostnadsoverslag for prosjektet vil bli fastsatt i samband med Jernbaneverkets godkjenning av prosjektets hovedplan, går det fram av forslaget.

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Kristiansand og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Rogaland

Regjeringa gjer framlegg om ei rekkje investeringar og tiltak på riksvegnettet i Rogaland, både på stamvegane og på andre riksvegar.

135 millionar kroner er sett av til E39 Stangeland – Sandved. Prosjektet omfattar utviding av eksisterande E39 frå to til fire felt på ei 2,2 kilometer lang strekning mellom kryss med riksveg 509 og kryss med riksveg 44 i Sandnes kommune. I prosjektet inngår også omfattande støytiltak. Anleggsarbeidet tar til i desember 2008, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk sommaren 2010. Av dei føreslåtte midlane i 2009 skal 70 millionar kroner stillast til rådvelde av Sandnes kommune som forskott. 

Innanfor investeringsramma for E39 Kristiansand – Stavanger – Bergen er det elles lagt opp til å vidareføre arbeidet med Tjensvollkrysset i Stavanger, og det er dessutan sett av midlar til å byggje midtrekkverk på ei 1,5 kilometer lang strekning på eksisterande firefelts veg ved Hinna.

For ”øvrige riksvegar”, det vil seie riksvegar utanom stamvegnettet, er det foreslått ei samla statleg investeringsramme på 258 millionar kroner, medrekna 36 millionar kroner til rassikring. I tillegg er det rekna med at Rogaland får til rådvelde 494 millionar kroner i bompengar. Bompengane er fordelte med 226 millionar kroner til prosjekt og tiltak innanfor Nord-Jærenpakka, 125 millionar kroner til riksveg 519 fastlandsamband til Finnøy (Finnfast), 95 millionar kroner til riksveg 47 T-forbindelsen, 24 millionar kroner til vidare utbygging av riksveg 45 i Gjesdal kommune og 24 millionar kroner til tiltak innanfor Haugalandspakka.

Innanfor Nord-Jærenpakka blir prosjektet riksveg 44 Stangeland – Skjæveland fullfinansiert. Det er sett av 73 millionar kroner til dette prosjektet i 2009, medrekna 53,5 millionar kroner i bompengar. I tillegg er det sett av 16 millionar kroner i bompengar til å fullfinansiere prosjektet riksveg 44 Omkøyringsveg Klepp. Begge prosjekta blei opna for trafikk i desember 2007. I tillegg prioriterer ein fleire mindre investeringstiltak, med hovudvekt på kollektivtrafikktiltak.

Til prosjektet riksveg 510 Solasplitten i Stavanger og Sola kommuner er det lagt opp til å bruke 20 millionar kroner i bompengar til å starte prosjektet i 2009, med føresetnad om at det blir tilslutning til eit opplegg som sikrar fullfinansiering av prosjektet. Dette prosjektet inngår i ei ny veglenkje mellom E39, Stavanger lufthamn Sola og stamnetthamna i Risvika. Kostnadsoverslaget er førebels rekna til 480 millionar 2009-kroner.

Rassikringsmidlane vil bli nytta til å starte arbeidet på prosjektet riksveg 13 Osberg i Suldal kommune. I tillegg er det sett av midlar til tilbakebetaling til Bjerkereim kommune for forskottering til arbeid med rassikring på riksveg 503 i Gloppedalen.

761 millionar kroner er for 2009 sett av til vidare arbeid med utbygging til dobbeltspor Sandnes – Stavanger, medan det vil bli brukt 110 millionar kroner av vedlikehaldsmidlane til å fornye det eksisterande sporet.

Til arbeid med å sluttføre prosjektet Ganddal godsterminal er det foreslått 52 millionar kroner.

Innanfor den foreslåtte løyvinga til kapasitetsaukande tiltak på jernbanenettet er det sett av midler til bygging av Ualand kryssingsspor på Sørlandsbanen. Prosjektet omfatter forlenging og ombygging av det eksisterande kryssingssporet. Saman med andre kryssingsspor på Sørlandsbanen vil prosjektet auke kapasiteten for gods mellom Kristiansand og Ganddal. Arbeidet med hovudplan og reguleringsplan pågår. Kostnadene er førebels rekna til om lag 60 millionar kroner. Endeleg kostnadsoverslag vil bli fastsett i samband med at Jernbaneverket godkjenner hovudplan for prosjektet.

Til ”Belønningsordninga for betre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområda” er det på landsbasis foreslått 323,4 millionar kroner. Ordninga har som formål å påverke transportutviklinga i dei større byområda, slik at fleire vel kollektivtransport framfor eigen bil. Stavanger og åtte andre byområde vil i 2009 vere omfatta av ordninga, og vil dermed bli inviterte til å søkje om å få løyva midlar frå ordninga. Ved løyving av midlar vil det bli lagt avgjerande vekt på utviklinga i kollektivtransporten og personbilbruken dei siste åra. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008)skal halve løyvinga bli reservert byområde som inngår forpliktande avtalar med staten om å ta i bruk verkemiddel som verkar reduserande på bilbruken.

Hordaland

Regjeringa gjer framlegg om ei rekkje investeringar og tiltak på riksvegnettet i Hordaland, både på stamvegane og på andre riksvegar.

20 millionar kroner er foreslått til E39 Vågsbotn – Hylkje i Bergen kommune. Anleggsarbeidet skal etter planen ta til hausten 2009, og ein ventar at prosjektet kan opnast for trafikk i 2011. Prosjektet omfattar ei om lag 1,7 kilometer lang strekning ved Vågsbotn. Om lag 1,2 kilometer skal leggjast i ny trasé, medrekna om lag 0,6 kilometer i tunnel. På resten av strekninga følgjer ein i hovudsak eksisterande veg. Prosjektet skal byggjast som tofelts veg, og det er planlagt to kryss på strekninga. I tillegg kjem arbeid med å utvide eksisterande rundkøyring i Vågsbotn, omlegging av lokalvegsystemet og bygging av gang- og sykkelveg.

29 millionar kroner er foreslått til prosjektet E39 Romarheimsdalen (Gammelsæter – Nipetjørn). Anleggsarbeidet tok til hausten 2005, og prosjektet blei opna for trafikk i september 2008. Midlane i 2009 vil mellom anna bli nytta til å betale tilbake omdisponerte midlar frå andre vegprosjekt for å sikre rasjonell anleggsdrift i 2008. Midlane skal elles gå til restarbeid og sluttoppgjer.

41,5 millionar kroner i statlege midlar er sett av for å finansiere delar av attståande løyvingar til den allereie gjennomførte ombygginga av ferjekaiene Halhjem og Sandvikvåg, på E39.

10 millioner kroner i statlege midlar er sett av for å finansiere allereie gjennomført arbeid på E39 over Stord. Prosjektet blir finansiert ved ein kombinasjon av statlege løyvingar og bompengar. – Samferdselsdepartementet viser til at det står att å løyve 40 millionar kroner til den vidare utbygginga av E39 over Stord. Eventuelle auka statlege rammer til utbygginga må vurderast i samband med Nasjonal transportplan 2010-2019 og påfølgjande handlingsprogram. På dette grunnlaget sluttar Samferdselsdepartementet seg til søknaden om å forlengje innkrevjingsperioden med fire år, går det fram av budsjettforslaget.

Innanfor den statleg investeringsramma for E134 Drammen – Haugesund er det sett av 74 millionar kroner til prosjektet E134 Haukelitunnelane. Prosjektet omfattar tiltak som vil gi ei frihøgd på 4,2 meter i Haukeli-, Røldals- og Seljestadtunnelen. Dette arbeidet er no ferdig. Men det står att å montere og brannsikre PE-skum. I tillegg skal installasjonane for styring og overvaking av Haukeli- og Røldalstunnelen skiftast ut. Det er lagt opp til å fullføre attståande arbeid i 2009. Midlane i 2009 vil bli nytta til å betale tilbake mellombels omdisponerte midlar frå andre prosjekt for å sikre at prosjektet blir fullført i 2008.

Til riksveg 13 Jøsendal – Voss, på stamvegnettet, er det foreslått ei statleg investeringsramme på 16 millionar kroner. Midlane skal fullt ut nyttast til mindre investeringstiltak, i hovudsak til å delfinansiere rassikringa av riksveg 13 på strekninga Bugjelet- Brimnes.

Det er lokalpolitisk tilslutnad til ei Vossepakke som omfattar prosjekta Øvre Granvin - Voss grense og Mønshaug – Palmfoss på riksveg 13 og tunnel bak Vossevangen på E16 og nokre mindre tiltak. Arbeidet med ekstern kvalitetssikring av prosjektet er gjennomført. På grunn av kostnadsauke treng ein ei ny vurdering av finansieringsplanen for prosjektet. Samferdselsdepartementet vil kome med ein eigen proposisjon om utbygging og finansiering av prosjektet når det ligg føre tilstrekkelege avklaringar, går det fram av budsjettforslaget.

Til ”øvrige riksvegar”, det vil seie riksvegar utanom stamvegnettet, er det for 2009 foreslått ei samla investeringsramme på 363 millionar kroner, medrekna 45 millionar kroner til rassikring. I tillegg er det lagt til grunn at Hordaland får til rådvelde 1 963 millionar kroner i bompengar, tilskott og forskott.

Innanfor Bergensprogrammet er det rekna med 1 047 millionar kroner til å vidareføre arbeidet med Bybanen. Av dette beløpet er 1 018 millionar kroner bompengar. Til riksveg 557 Ringveg vest er det sett av 259 millionar kroner, og av dette beløpet er 237 millionar kroner bompengar. I tillegg er det rekna med 100 millionar kroner i bompengar til planlegging av andre byggjetrinn for desse to prosjekta. Det er i alt rekna med 1 371 millionar kroner til Bergensprogrammet i 2009.

Utanfor Bergensområdet er det lagt til grunn 495 millionar kroner til prosjektet Hardangerbrua på riksveg7/riksveg 13, fordelt med 395 millionar kroner i lokale tilskott og 100 millionar kroner i bompengar. Anbodsprosessen for prosjektet er no sett i gang, og det er lagt opp til å starte anleggsarbeidet på brua vinteren/våren 2009. 

Under føresetnad om tilslutnad frå Stortinget blir det lagt opp til å starte utbygginga av ny ferjekai på Årsnes og utbygging av riksveg 551 mellom Løfallstrand og Årsnes.

Rassikringsmidlane vil i hovudsak bli nytta til å fullføre prosjektet Ulvundsøyne på riksveg 13 i Myrkedalen i Voss kommune. Prosjektet skal etter planen opnast for trafikk i januar 2009. Ein skal dessutan halde fram med rassikringa på strekninga Bugjelet – Brimnes, på riksveg 13. I tillegg til midlar frå den særlege budsjettposten for rassikring blir prosjektet finansiert med forskott frå Eidjord kommune og statlege midlar frå stamvegramma.

100 millionar kroner er avsett til å vidareføre arbeidet med dobbeltspor Bergen stasjon – Fløen, ved opninga av Ulrikstunnelen. Denne strekninga er 1,3 kilometer lang og utbygginga vil føre til auka kapasitet for jernbanetransporten. Utbygginga til dobbeltspor, medrekna utskifting av signalanlegget, gjer det mogeleg å auke frekvensen for tog til og frå Bergen stasjon.

Over vedlikehaldsbudsjettet til Jernbaneverket vil det bli løyvd om lag 90 millionar kroner til ekstra tiltak for fornying av Bergensbanen og Dovrebanen for å unngå saktekøyring.

Til ”Belønningsordninga for betre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområda” er det på landsbasis foreslått 323,4 millionar kroner. Ordninga har som formål å påverke transportutviklinga i dei større byområda, slik at fleire vel kollektivtransport framfor eigen bil. Bergen og åtte andre byområde vil i 2009 vere omfatta av ordninga, og vil dermed bli inviterte til å søkje om å få løyva midlar frå ordninga. Ved løyving av midlar vil det bli lagt avgjerande vekt på utviklinga i kollektivtransporten og personbilbruken dei siste åra. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008)skal halve løyvinga bli reservert byområde som inngår forpliktande avtalar med staten om å ta i bruk verkemiddel som verkar reduserande på bilbruken.

Sogn og Fjordane

Regjeringa gjer framlegg om ei rekkje investeringar og tiltak på riksvegnettet i Sogn og Fjordane, både på stamvegane og på andre riksvegar.

30 millionar kroner er foreslått til E39 Torvund – Teigen i Høyanger kommune. Anleggsarbeidet skal ta til hausten 2009, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk i 2012. Prosjektet omfattar ei om lag 5,5 kilometer lang strekning. Om lag 2,6 kilometer av den nye vegen skal leggjast i tunnel. Bygging av gang- og sykkelveg, tilpassing til lokalvegsystemet og fire mindre bruer inngår også i prosjektet. Den nye vegen vil føre til ei innkorting av E39 med 0,9 kilometer. Førebels kostnadsoverslag er 370 millionar kroner.

75 millionar kroner er for 2009 sett av til prosjektet E39 Kvivsvegen. Prosjektet omfattar omlegging av E39 i ny trasé gjennom Kviven, med bygging av vel 17 kilometer ny veg frå Grodås i Hornindal kommune i Sogn og Fjordane til Geitvika i Volda kommune i Møre og Romsdal og om lag 3 kilometer sidevegar og 1,5 kilometer gang- og sykkelveg. I prosjektet inngår mellom anna ein tunnel på om lag 6,5 kilometer og tre korte tunnelar og to bruer. Prosjektet vil gi ferjefri stamveg mellom Nordfjord og Sunnmøre og knyte saman ein større bu- og arbeidsmarknadsregion. Samferdselsdepartementet legg til grunn at prosjektet skal fullfinansierast med statlege midlar. Det er lagt opp til anleggsstart i løpet av 2008 ved at ein startar bygging av vegen fram til den lange tunnelen og ved at ein sprengjer ut forskjeringane. Hovudarbeida på anlegget tar til sommaren 2009, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk i 2012. Av dei midlane som er foreslåtte for 2009 er 23 millionar kroner forskott frå Kvivsvegen AS, og staten skal seinare betale forskott tilbake til selskapet. Kostnadsoverslaget er på 1088 millionar kroner.

82 millionar kroner er foreslått til E16 Borlaug – Voldum. Prosjektet omfattar 8,5 kilometer ny veg i Lærdalen og fører til ei innkorting av E16 med om lag to kilometer. Prosjektet blei opna for trafikk i september 2008. Midlane i 2009 vil mellom anna bli brukt til å tilbakebetale midlertidig omdisponerte midlar frå andre prosjekt, for å sikre rasjonell anleggsdrift i 2008. Midlane vil elles gå til restarbeid og sluttoppgjer.

Til ”øvrige riksvegar”, det vil seie riksvegar utanom stamvegnettet, er det for 2009 foreslått ei samla investeringsramme på 254,5 millionar kroner, medrekna 138,5 millionar kroner til rassikring. I tillegg er det rekna med at Sogn og Fjordane får råvelde 120 millionar kroner i forskott og bompengar.

Innanfor den statlege investeringsramma er det sett av midlar til prosjektering og kjøp av grunn for andre del av fastlandssambandet til Ytre Bremanger (riksveg 616 Langsjø – Kolset) og riksveg 609 Dalsfjordsambandet. Samferdselsdepartementet vil kome tilbake til Stortinget når den eksterne kvalitetssikringa av prosjekta er gjennomført. Departementet legg til grunn at Bremangersambandet og Dalsfjordsambandet vil inngå i det framtidige regionale vegnettet etter forvaltningsreformen og at fylkeskommunen blir ansvarleg for finansiering frå 2010. I dei finansieringsplanane som no ligg føre er det lagt til grunn fullfinansiering med statlege midlar, medrekna alternativ bruk av ferjetilskott.

I tillegg har ein prioritert mindre investeringstiltak, i hovudsak mindre utbetringar. Midlane skal elles nyttast til trafikksikringstiltak og bygging av gang- og sykkelvegar. 

Innanfor rassikringsmidlane på 138,5 millionar kroner er det sett av 102 millionar kroner til å vidareføre rassikringa av riksveg 5 langs Kjøsnesfjorden (Hammarsgrovi – Stølneset). Ein ventar at prosjektet kan opnast for trafikk i november 2009. I tillegg skal rassikringsprosjektet riksveg 55 Fatlaberget fullfinansierast. Dette prosjektet blir opna for trafikk i desember 2008, og for neste år er det lagt opp til å bruke 37 millionar kroner til prosjektet, medrekna 15 millionar kroner i bompengar. For å føre vidare arbeidet med rassikringsprosjektet riksveg 55 Gullringen i Luster kommune er det lagt til grunn å bruke 82 millionar kroner i forskottsmidlar. 37 millionar kroner er sett av til rassikringsprosjektet riksveg 55 Naustbukttunnelen, som er venta opna for trafikk i juni 2009. 23 millionar kroner av beløpet vil bli dekt ved forskott.

Over investeringsbudsjettet til Jernbaneverket er det sett av midlar til avsluttande arbeid med signalanlegg ved Berekvam på Flåmsbana.

Møre og Romsdal

Regjeringa gjer framlegg om ei rekkje investeringar og tiltak på riksvegnettet i Møre og Romsdal, både på stamvegane og på andre riksvegar.

Til E39 Ålesund – Trondheim (Kjelbotn – Klett) er det foreslått ei statleg investeringsramme på 128 millionar kroner for 2009. I tillegg er det rekna med 77 millionar kroner i bompengar og forskott. Innanfor denne ramma fører ein vidare prosjektet Renndalen – Staurset. Det er dessutan lagt til grunn at 60 millionar kroner i bompengemidlar skal setjast av til utviding av bompengeprosjektet Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse (Krifast), med mellom anna prosjektet Knutset - Høgset på E39 i Gjemnes kommune. I tillegg er det prioritert ein del mindre investeringstiltak på E39 i Møre og Romsdal, med hovudvekt på mindre utbetringar.

Til saman 82 millionar kroner er sett av til prosjektet E39 Renndalen i Møre og Romsdal  – Staurset i Sør-Trøndelag. Prosjektet omfattar utbetring av eksisterande veg over ei strekning på om lag 14 kilometer på fylkesgrensa mellom Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag. Tiltaka er i hovudsak utviding av vegbreidda, utbetring av kurvar og sanering av avkøyrsler. Anleggsarbeidet tok til i mars 2008, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk hausten 2010. Av dei foreslåtte midlane i 2009 skal 17 millionar stillast til rådvelde av Møre og Romsdal fylkeskommune som forskott. I tillegg er det lagt til grunn 20 millionar kroner i statlege refusjonar til Sør-Trøndelag fylkeskommune for midlar som blei forskotterte i 2008.

75 millionar kroner er for 2009 sett av til prosjektet E39 Kvivsvegen. Prosjektet omfattar omlegging av E39 i ny trasé gjennom Kviven, med bygging av vel 17 kilometer ny veg frå Grodås i Hornindal kommune i Sogn og Fjordane til Geitvika i Volda kommune i Møre og Romsdal og om lag 3 kilometer sidevegar og 1,5 kilometer gang- og sykkelveg. I prosjektet inngår mellom anna ein tunnel på om lag 6,5 kilometer og tre korte tunnelar og to bruer. Prosjektet vil gi ferjefri stamveg mellom Nordfjord og Sunnmøre og knyte saman ein større bu- og arbeidsmarknadsregion. Samferdselsdepartementet legg til grunn at prosjektet skal fullfinansierast med statlege midlar.

Det er lagt opp til anleggsstart i løpet av 2008 ved at ein startar bygging av vegen fram til den lange tunnelen og ved at ein sprengjer ut  forskjeringane. Hovudarbeida på anlegget tar til sommaren 2009, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk i 2012. Av dei midlane som er foreslåtte  for 2009 er 23 millionar kroner forskott frå Kvivsvegen AS, og staten skal seinare betale forskott tilbake til selskapet.

Til prosjektet riksveg 70 Brunneset – Øygarden er det ført opp 15 millionar kroner. Prosjektet omfattar bygging av ein tunnel og utbetring av eksisterande veg på ei om lag 4,6 kilometer lang strekning i Tingvoll kommune. Bygging av gang- og sykkelveg ved Øygarden, i krysset mellom E39 og riksveg 70, inngår også i prosjektet. I tråd med handsaming i Stortinget, skal prosjektet finansierast ved ein kombinasjon av statlege midlar og bompengar. Anleggsarbeidet skal ta til i juni 2009, og det er venta at prosjektet skal opnast for trafikk i 2011. Beløpet for 2009 skal fullt ut dekkjast ved midlar som er stilte til rådvelde frå bompengeselskapet.

For riksveg 70 Oppdal – Kristiansund er det i tillegg prioritert midlar til planlegging, medrekna ein million kroner til planlegging på den rasutsette strekninga ved Opdølstranda. - Samferdselsdepartementet vil kome tilbake til saka i stortingsmeldinga om Nasjonal transportplan 2010-2019, går det fram av budsjettforslaget.

Til arbeid med oppgradering av Freifjordtunnelen på riksveg 70 i Møre og Romsdal er det foreslått 37 millionar kroner i statlege midlar, innanfor midlar som er sette av for 2009 til opprusting av tunnelar på vegnettet i heile landet.

Til stamvegen E136 Dombås – Ålesund er det foreslått ei statleg investeringsramme på 35,5 millionar kroner for 2009. Midlane er fullt ut prioritert til mindre investeringstiltak, med hovudvekt på bygging av gang- og sykkelveg langs E136 i Lesja i Oppland. I tillegg har ein prioritert ein del trafikksikringstiltak.  

Til ”øvrige riksvegar”, det vil seie riksvegar utanom stamvegnettet, er det for 2009 foreslått ei samla investeringsramme på 198,2 millionar kroner, medrekna 46,2  millionar kroner til rassikring. I tillegg er det rekna med at Møre og Romsdal får stilt til disposisjon 161 millionar kroner i bompengar, forskott og tilskott.

Innanfor ramma er det lagt opp til å nyttte 55 millionar kroner til prosjektet riksveg 653 Eiksundsambandet, medrekna 7 millionar kroner i bompengar. Prosjektet opna for trafikk i februar 2008.

I tillegg skal ein vidareføre arbeidet på prosjektet riksveg 64 Atlanterhavstunnelen, som vil bli opna for trafikk i mars 2009. Det er lagt til grunn at bompengeselskapet stiller til rådvelde 79 millionar kroner til prosjektet i 2009. Av dette beløpet er 56 millionar kroner forskott, i tråd med ordninga med alternativ bruk av ferjetilskott.

Arbeidet på riksveg 662 ved Haukabøen i Molde kommune er venta å vere ferdig i juni 2009. Prosjektet blir finansiert med lokale forskott og tilskott.

Det er sett av midlar til statleg tilbakebetaling til bompengeselskapet for forskottering i samband med bygging av ny bru over Straumen på riksveg 661 i Skodje kommune.

16 millionar kroner er ført opp til prosjektet riksveg 680 Imarsund. Midlane vil bli brukt til statleg tilbakebetaling til bompengeselskapet.

I tillegg har ein prioritert mindre investeringstiltak på fleire strekningar, med hovudvekt på mindre utbetringar og bygging av gang- og sykkelvegar.

Rassikringsmidlane skal nyttast til å starte prosjektet riksveg 60 Hellesylt – Strekanetunnelen i Stranda kommune. - Møre og Romsdal fylkeskommune har opna for å forskottere 30 – 40 millionar kroner i 2008/2009, med sikte på å framskunde prosjektet. Samferdselsdepartementet legg til grunn at Statens vegvesen tar initiativ til ein dialog med fylkeskommunen om føresetnadene for ei eventuell forskottering, går det fram av budsjettforslaget.

Sør-Trøndelag

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Sør-Trøndelag, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Til stamvegprosjektet E6 Nordre avlastningsveg i Trondheim er det foreslått 252 millioner kroner, medregnet 102 millioner som er stilt til disposisjon av Trondheim kommune som forskudd. Prosjektet omfatter bygging av ny veg fra Marienborg i tunnel til Ilsvika/Bynesvegen og videre langs havna fra Ila til Lademoen. Anleggsarbeidene startet i 2004, og prosjektet ventes åpnet for trafikk våren 2010, mot tidligere forutsatt høsten 2009. Dette skyldes forsinkelser i forbindelse med byggingen av tunnelen i Ilaområdet.

I budsjettforslaget blir det vist til at det er lokalpolitisk tilslutning til å videreføre bompengeinnkrevingen på prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal for å bygge endeparsellene Nidelv bru – Grillstad i Trondheim kommune og Værnes – Kvithammar i Stjørdal kommune. – Arbeidet med ekstern kvalitetssikring av prosjektet er gjennomført. På grunn av økte kostnader er Statens vegvesen i dialog med lokale myndigheter for å avklare om det er behov for ny behandling av finansieringsplanen. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer, går det fram av budsjettforslaget.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 96 millioner kroner, medregnet 8 millioner kroner til rassikring.

Innenfor denne rammen fullfinansieres prosjektet Fjesetbakken på riksveg 30 vest for Singsås i Midtre Gauldal. Prosjektet ble åpnet for trafikk i juni i år. I tillegg er det forutsatt anleggsstart på prosjektet riksveg 717 Sund – Bradden i 2009. I tillegg prioriteres mindre investeringstiltak, med vekt på trafikksikkerhetstiltak, tiltak for kollektivtrafikken og mindre utbedringer.

Rassikringsmidlene vil bli nyttet til å sikre utsatte punkt på E39 mellom Stormyra og Høgkjølen (Dyregrava) og riksveg 715 (St. Olavsspranget).

150 millioner kroner er foreslått til å starte prosjektet Gevingåsen jernbanetunnel  mellom Hommelvik i Sør-Trøndelag og Hell i Nord-Trøndelag. Utbyggingen vil gi 1,7 kilometer kortere linje i forhold til dagens trasé, om lag fem minutter kortere kjøretid på strekningen Trondheim – Steinkjer og fører dessuten til økt kapasitet for togtrafikken på strekningen Hommelvik – Hell. I tillegg reduseres behovet for vedlikehold på denne strekningen.  Tidspunkt for start av prosjektet må sees i sammenheng med Avinors utvidelse av Trondheim lufthavn, Værnes, og behov for sprengstein til utfylling av flyplassen. Den direkte nytten av mest mulig samtidig utbygging av disse to prosjektene fører til kostnadsmessige og praktiske følger i form av kort  transportavstand for deponering av masse fra tunnelen, går det fram av budsjettforslaget.

8 millioner kroner er avsatt for å sluttføre prosjektet Brattøra godsterminal, i Trondheim. Selve arbeidene avsluttes i løpet av 2008.

Innenfor den foreslåtte bevilgningen til kapasitetsøkende tiltak på jernbanen er det satt av midler til å gjøre ferdig arbeidet med spor 3 på Heimdal stasjon på Dovrebanen.

Over Jernbaneverkets vedlikeholdsbudsjett er det avsatt i alt 90 millioner kroner til ekstraordinære fornyelsestiltak på Dovrebanen og Bergensbanen for å unngå saktekjøring, blant annet for togtrafikken mellom Trondheim og Oslo.

For å hindre dyrepåkjørsler skal det settes i verk tiltak med blant annet gjerding langs de mest utsatte strekningene på Rørosbanen.

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Trondheim og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Nord-Trøndelag

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Nord-Trøndelag, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

I budsjettforslaget blir det vist til at det er lokalpolitisk tilslutning til å videreføre bompengeinnkrevingen på prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal for å bygge endeparsellene Nidelv bru – Grillstad i Trondheim kommune og Værnes – Kvithammar i Stjørdal kommune. – Arbeidet med ekstern kvalitetssikring av prosjektet er gjennomført. På grunn av økte kostnader er Statens vegvesen i dialog med lokale myndigheter for å avklare om det er behov for ny behandling av finansieringsplanen. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer, går det fram av budsjettforslaget.

40 millioner kroner er foreslått til prosjektet E6 gjennom Steinkjer (Vist – Jevika – Selli). Prosjektet omfatter bygging av vel 12 kilometer ny veg gjennom Steinkjer. Deler  av prosjektet er tidligere åpnet for trafikk, og den gjenstående delen av prosjektet ventes åpnet for trafikk i juli 2009. På E6 prioriteres ellers mindre investeringstiltak, med hovedvekt på trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveger. Det legges blant annet opp til å bygge midtrekkverk på strekningen Helltunnelen – Værnes (to kilometer). Det blir dessuten lagt opp til å fullføre arbeidene med å utbedre E6 på strekninger mellom Hotran og Gråmyra i Nord-Trøndelag, medregnet bygging av to kilometer midtrekkverk på gjenstående strekninger.   

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme  på 118 millioner kroner, medregnet 18 millioner kroner til rassikring. I tillegg er det regnet med at Nord-Trøndelag får stilt til disposisjon 7 millioner kroner i bompenger.

Innenfor denne rammen er det satt av midler til å videreføre arbeidene på riksveg 769 Lænn – Sørenget som startet for forskutterte midler fra Nord-Trøndelag fylkeskommune. Videre prioriteres oppfølging av Namdalsprosjektet, med videreføring av prosjektet riksveg 769 Spillum – Namdalsvegen, som ventes åpnet for trafikk i oktober 2009. I tillegg er det satt av midler til statlige refusjoner, fullfinansiering av prosjektet  769 Høknes – Orientkrysset, bygging av gang- og sykkelveger og trafikksikkerhets- og miljøtiltak. For neste år legges det opp til å bruke 82 millioner kroner til Namdalsprosjektet. Av dette beløpet er 7 millioner kroner bompenger.

Rassikringsmidlene vil bli nyttet for å dekke kostnader i forbindelse med tidligere gjennomførte rassikringstiltak på riksveg 74, riksveg 720 og riksveg 771.

150 millioner kroner er foreslått til å starte prosjektet Gevingåsen jernbanetunnel mellom Hommelvik i Sør-Trøndelag og Hell i Nord-Trøndelag. Utbyggingen vil gi 1,7 kilometer kortere linje i forhold til dagens trasé, om lag fem minutter kortere kjøretid på strekningen Trondheim – Steinkjer og fører dessuten til økt kapasitet for togtrafikken på strekningen Hommelvik – Hell. I tillegg reduseres behovet for vedlikehold på denne strekningen.  – Tidspunkt for start av prosjektet må sees i sammenheng med Avinors utvidelse av Trondheim lufthavn, Værnes, og behov for sprengstein til utfylling av flyplassen. Den direkte nytten av mest mulig samtidig utbygging av disse to prosjektene får kostnadsmessige og praktiske følger i form av kort  transportavstand for deponering av masse fra tunnelen, går det fram av budsjettforslaget.

Til utbygging av fjernstyring på Nordlandsbanen er det foreslått i alt 144 millioner kroner, fordelt med 21 millioner kroner til strekningen Grong – Mosjøen og 123 millioner kroner til strekningen Mosjøen – Bodø. Utbyggingen er viktig for å øke kapasiteten på strekningen ved at alle kryssingsspor, medregnet stasjoner, kan tas i bruk. I tillegg vil driftskostnadene reduseres ved at dagens driftsmodell med manuell ekspedering blir avviklet. Dette vil også forenkle og effektivisere vedlikeholdet av banestrekningen. Utbyggingen av fjernstyring og GSM-R langs Nordlandsbanen fører til en vesentlig modernisering av banestrekningen. Tiltakene er viktige for sikkerheten og ventes å gi en vesentlig forbedring og mer fleksibel driftssituasjon på Nordlandsbanen, med bedre punktlighet og regularitet for alle togtyper. Særlig godstransporten ventes å ha stor nytte av prosjektet.

Innenfor den foreslåtte bevilgningen på 115 millioner kroner til tiltak ved jernbanestasjoner og trafikknutepunkter er det satt av midler til blant annet å videreføre og avslutte ombyggingstiltakene ved Verdal stasjon på Nordlandsbanen.

For å hindre dyrepåkjørsler vil det bli gjennomført tiltak på utsatte strekninger langs Nordlandsbanen, med blant annet gjerding langs de mest utsatte strekningene.

Nordland

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Nordland, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Innenfor investeringsrammen for E6 Trondheim – Fauske, med tilknytninger, legges det opp til å videreføre prosjektet riksveg 80 Røvika – Strømsnes. Det legges ellers opp til å starte utbedringen av E6 ved Majavatn i Grane kommune. 

50 millioner kroner er foreslått til E10 Lofotens fastlandsforbindelse (Lofast). Prosjektet ble åpnet for trafikk i desember 2007, og omfatter bygging av om lag 30 kilometer ny veg fra Raftsundet til Gullesfjordbotn, der den nye vegen knyttes til eksisterende E10. Midlene i 2009 vil bli brukt til restarbeider og til å betale tilbake omdisponerte midler fra andre prosjekter for å sikre rasjonell anleggsdrift i 2007 og 2008.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 120 millioner kroner, medregnet 24 millioner kroner til rassikring. I tillegg er det regnet med at Nordland får stilt til disposisjon 60 millioner kroner i bompenger.

Innenfor vegpakke Salten videreføres prosjektet riksveg 17 Tverlandet – Godøystraumen i Bodø kommune. I alt legges det opp til å bruke 114 millioner kroner til dette prosjektet i 2009, medregnet 60 millioner kroner i bompenger. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i november 2009.

Det er prioritert statlige midler til prosjektet riksveg 78 Toventunnelen, med tilknytningsveger. Prosjektet omfatter bygging av ny riksveg 78 på den om lag 27 kilometer lange strekningen mellom Holand og Leirosen i Vefsn og Leirfjord kommuner, medregnet tunnel gjennom Toven. For å bedre tilknytningen til E6 inngår opprusting av eksisterende fylkesveg mellom Drevja og E6 ved Ømmervatn. I tillegg inngår utbedring av eksisterende riksveg 78 på en kort strekning like nord for Mosjøen (Halsøya – Hjartåstunnelen). Prosjektet vil føre til en vesentlig reduksjon av transportavstanden mellom Sandnessjøen og Mosjøen/Mo i Rana. Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg med delvis bompengefinansiering av prosjektet (Vegpakke Helgeland fase 1).  Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av Vegpakke Helgeland fase 1 når det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Det skal blant annet gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av prosjektet, går det fram av budsjettforslaget.

Innenfor budsjettforslaget for 2009 er det ellers satt av  midler til fullfinansiering av prosjektet riksveg 808 Finneidfjord – Lakshusnes – Åsen som ble åpnet for trafikk i 2007. I tillegg fullfinansieres byggingen av ny ferjekai på Røst, som ble åpnet for trafikk i august 2008.

Rassikringsmidlene vil bli nyttet til å fullfinansiere prosjektet E10 Fjøsdalen i Lofoten. Prosjektet ble åpnet for trafikk i mars 2008. I tillegg prioriteres midler til rassikringstiltak på E10 Reinebringen i Lofoten.

Til utbygging av fjernstyring på Nordlandsbanen er det foreslått i alt 144 millioner kroner, fordelt med 21 millioner kroner til strekningen Grong – Mosjøen og 123 millioner kroner til strekningen Mosjøen – Bodø. Utbyggingen er viktig for å øke kapasiteten på strekningen ved at alle kryssingsspor, medregnet stasjoner, kan tas i bruk. I tillegg vil driftskostnadene reduseres ved at dagens driftsmodell med manuell ekspedering blir avviklet. Dette vil også forenkle og effektivisere vedlikeholdet av banestrekningen. Utbyggingen av fjernstyring og GSM-R langs Nordlandsbanen fører til en vesentlig modernisering av banestrekningen. Tiltakene er viktige for sikkerheten og ventes å gi en vesentlig forbedring og mer fleksibel driftssituasjon på Nordlandsbanen, med bedre punktlighet og regularitet for alle togtyper. Særlig godstransporten ventes å ha stor nytte av prosjektet.

For å hindre dyrepåkjørsler vil det bli gjennomført tiltak på utsatte strekninger langs Nordlandsbanen, med blant annet gjerding langs de mest utsatte strekningene.

Innenfor den foreslåtte bevilgningen til kapasitetsøkende tiltak på jernbanenettet er det satt av midler til ombygging av sporanlegget på Fauske stasjon på Nordlandsbanen.

I budsjettforslaget vises det til at LKAB bidrar med 15,9 millioner kroner til oppgraderingen av strømforsyningen på Ofotbanen. Det blir ellers foreslått at LKAB får anledning til å forskottere arbeidet med forlengelse av Straumsnes kryssingsspor på Ofotbanen.

Troms

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Troms, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

Til ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 133 millioner kroner. Av dette beløpet er 61 millioner kroner satt av til rassikring. I tillegg er det regnet med at Troms får stilt til disposisjon 75 millioner kroner i tilskudd, bompenger og drivstoffavgift.

For prosjektet riksveg 858 Ryaforbindelsen legges det opp til anleggsstart våren 2009, under forutsetning av at Stortinget gir sin tilslutning til finansieringsopplegget. Prosjektet omfatter bygging av en undersjøisk tunnel mellom Balsnes og Larseng i Tromsø kommune. Det er lagt til grunn å bruke i alt 75 millioner kroner til dette prosjektet i 2009. 34 millioner kroner av dette er bompenger, mens 20 millioner kroner er lokale tilskudd.

Innenfor Tromsøpakke 2 er det lagt til grunn 21 millioner kroner i drivstoffavgift til å finansiere bygging av gang- og sykkelveger og trafikksikkerhetstiltak på det kommunale vegnettet. I tråd med tidligere behandling i Stortinget er det satt av 4 millioner kroner i statlige midler som kompensasjon for inndriving av merverdiavgift på drivstoffavgiften. Også disse midlene vil bli brukt til gang- og sykkelvegtiltak på det kommunale vegnettet.

Det er dessuten satt av midler til å fullføre arbeidene med utbedringen av riksveg 867 på strekningen Samamoa – Ervik i Harstad. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i desember 2009. I tillegg prioriteres mindre investeringstiltak, i all hovedsak mindre utbedringer.

Innenfor rassikringsmidlene prioriteres statlige tilskudd til prosjektene fylkesveg 347 Arnøy (første byggetrinn) og fylkesveg 15 Dale – Alvestad på Grytøy. I tillegg prioriteres mindre rassikringstiltak på E8 i Lavangsdalen sør for Tromsø og på riksveg 91 Hov – Breivikeidet.

Til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene” er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Tromsø og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. – Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med ”Klimaforliket” (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Finnmark

Regjeringen foreslår bevilgninger til en rekke investeringer og tiltak på riksvegnettet i Finnmark, både på stamvegnettet og på ”øvrige riksveger”.

For stamvegstrekningen E6 Nordkjosbotn – Kirkenes, med tilknytninger, er det foreslått en statlig investeringsramme på 29 millioner kroner for 2009. Innenfor denne rammen fullfinansieres utbedringen av E6 på strekningen Langnesbukta – Jansnes vest for Alta. Strekningen åpnes for trafikk i oktober 2008. I tillegg prioriteres trafikksikkerhetstiltak og midler til planlegging. Det er i forbindelse med det norsk-russiske samarbeidet om infrastruktur i grenseområdene satt av 5 millioner kroner til å planlegge opprusting av E105 og vegløsninger i Kirkenesområdet.

For ”øvrige riksveger”, det vil si riksveger utenom stamvegnettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 103 millioner kroner i 2009. Av dette skal 55 millioner kroner gå til rassikring. I tilegg er det regnet med at Finnmark får stilt til disposisjon 30 millioner kroner i forskudd. Innenfor denne rammen prioriteres midler til å starte omlegging av riksveg 94 ved Sjåholmen bru/Kargenes i Kvalsund kommune. Dagens veg er i dårlig stand, og det har vært flere alvorlige ulykker på strekningen. Det er ellers satt av  midler til å fullfinansiere utbyggingen av riksveg 888 Bekkarfjord – Ørrevatn som ble åpnet for trafikk i 2007.

I tillegg prioriteres flere mindre investeringstiltak, særlig trafikksikkerhetstiltak i Hammerfest sentrum. Det er inngått en avtale mellom Hammerfest kommune og Statens vegvesen om opprusting av vegsystemet i sentrum, blant annet deler av riksveg 94. Den statlige andelen utgjør til sammen 45 millioner kroner, og Hammerfest kommune vil for neste år forskuttere 30 millioner kroner av den statlige andelen, mot tilbakebetaling over statsbudsjettet i etterfølgende år. 

Rassikringsmidlene, i alt 55 millioner kroner, vil bli brukt for å sikre flere rasutsatte punkt på riksveg 889 Havøysundvegen langs Eiterfjorden og i Bakfjorddalen.