Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2009:

Alle skal med!

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Andelen av befolkningen med tilgang til egen bil øker. Samtidig øker behovet for å gi et godt transportalternativ til alle dem som ikke alltid kan bruke egen bil. Derfor lanseres det i budsjettet en ny tilskuddsordning for å utvikle forsøk der man i noen utvalgte fylker kan prøve ut et opplegg med utstrakt bestillingstransport.

Andelen av befolkningen med tilgang til egen bil øker. Samtidig øker behovet for å gi et godt transportalternativ til alle dem som ikke alltid kan bruke egen bil. Derfor lanseres det i budsjettet en ny tilskuddsordning for å utvikle forsøk der man i noen utvalgte fylker kan prøve ut et opplegg med utstrakt bestillingstransport.


- Vi må utvikle samfunnet slik at flest mulig kan delta uten spesialtilpassede, individuelle særordninger, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i forbindelse med at regjeringen foreslår 10 millioner kroner til oppstart av et treårig prøveprosjekt med utbygging tilbudet med bestillingstransport i noen utvalgte fylker.

Skreddersydde individuelle løsninger som tilrettelagt transport (TT) er i mange sammenhenger den eneste løsningen for å kunne gi folk med særskilte behov et godt transporttilbud. Men regjeringens mål er at så mange som mulig kan benytte seg av eksisterende kollektivtransport gjennom bedre tilrettelegging. Samtidig er det et behov for å få transport helt frem til døren for mange.

- Jeg håper at en utvidet bestillingstransportordning kan bidra til at mange får et langt bedre transporttilbud enn i dag, sier Navarsete som fremhever at dette kan skje til en vesentlig lavere kostnad enn ved individuelle TT-reiser.

- Dette vil være tilbud som vil være åpnet for alle innbyggere, men som passer best for de som kan være fleksible på reisetidspunkt og reisetid. Vi håper at en slik ordning kan bidra til å avlaste bruken av TT-reiser, slik at fylkene ser seg i stand til å øke innsatsen til de TT-brukerne som trenger det aller mest, sier Navarsete. 

Prøveprosjektet foreslås planlagt i ett eller flere fylker, og betyr at ordningen med bestillingstransport bygges ut. Samtidig blir regelverket for TT-transport tilpasset, slik at flest mulig av dagens TT-brukere kan bruke den ordinære kollektivtransporten, medregnet bestillingstransport og serviceruter som er åpne for alle. Det skal fremdeles finnes et tilrettelagt servicetilbud for dem som ikke kan bruke det utbygde bestillingstransporttilbudet. Det vil også kunne være aktuelt å tilby et begrenset antall TT-turer for dem som kan få dekket mye av sitt basisbehov gjennom bestillingstransport.

Samferdselsdepartementet har gitt rettledende retningslinjer for TT-transporten, men som for lokal kollektivtrafikk har fylkeskommunene ansvaret for å tilby TT-transport, og i tillegg fastsetter fylkeskommunene selv standard og satser for egenandelen. Det betyr at tilbudet varierer fra fylke til fylke. Istedenfor å innføre bindende retningslinjer for TT-transporten, mener Samferdseldepartementet det vil være mer formålstjenlig å gjøre kollektivtransporten mer tilgjengelig for funksjonshemmede. 

Alle fylkeskommuner vil bli invitert til å levere inn forslag til det treårige prøveprosjektet. Det er lagt opp til at fylkeskommunene skal ha ansvaret for gjennomføringen, i nær kontakt med de funksjonshemmedes organisasjoner. 

Ordningen bygger videre på erfaringene fra prosjektet Kollektivtransport i distriktene, som ble etablert i 2007, og som videreføres i budsjettet for 2009 med 21 millioner kroner.



Til redaksjonen
Flere pressemeldinger om samferdselsbudsjettet for 2009 og fylkesvis oversikt over bevilgninger og tiltak – se nettsidene våre om statsbudsjettet