Historisk arkiv

Forsvarsbudsjettet 2014: 43 milliarder kroner.

Styrket operativ aktivitet og fortsatt fornying

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

–Med budsjettforslaget for 2014 viderefører regjeringen en betydelig satsing på forsvarssektoren. Vi er i den privilegerte situasjonen at vi fortsatt har det største forsvarsbudsjettet per innbygger blant europeiske NATO-allierte, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

–Med budsjettforslaget for 2014 viderefører regjeringen en betydelig satsing på forsvarssektoren. Vi er i den privilegerte situasjonen at vi fortsatt har det største forsvarsbudsjettet per innbygger blant europeiske NATO-allierte, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Samlet sett er det lagt opp til en faktisk styrking av operativ virksomhet og andre prioriterte områder i forsvarsektoren med 519 millioner kroner. Det muliggjøres ved at sektoren følger opp sin del av langtidsplanen med planlagt effektivisering av egne virksomheter og gjennom en planlagt nedtrapping av norske styrkebidrag i Afghanistan.

–Det betyr mer ressurser også i 2014 til å følge opp og realisere målene i gjeldende langtidsplan og andre prioriterte områder, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Den operative evnen styrkes ytterligere
Budsjettforslaget for 2014 følger opp den betydelige satsingen som har vært gjennomført innenfor forsvarsgrenene og Heimevernet de senere årene. Driftsbudsjettene til Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Heimevernet økes også i 2014 – til sammen med 228 millioner kroner når effekten av både økte bevilgninger og effektiviseringer internt i forsvarsektoren medregnes. Dette muliggjør en ytterligere styrking av: 

  • Hærens tilgjengelighet, innsatsevne og kvalitet for nasjonal og internasjonal oppdragsløsning med flere årsverk og økte bevilgninger til materielldrift i brigadestrukturen i Nord-Norge.
  • Materielldriften i Sjøforsvaret og Luftforsvaret i takt med innfasingen av nye materiellsystemer som fregatter, korvetter, transportfly og nye maritime helikoptre.
  • Økt trening og øving, flere kompetansegivende kurs og bedre utrustning av befal og mannskaper i Heimevernet. Heimevernet vil med dette allerede i 2014 komme opp på det nivået for trening og øving som var planlagt nådd først i 2016.

Fornyingsarbeidet styrkes
Regjeringen legger vekt på å opprettholde et høyt investeringsnivå og foreslår å bevilge 10,9 milliarder kroner til investeringer i 2014. Dette er avgjørende for å sikre bærekraft og opprettholde et tidsriktig forsvar med evne til å løse pålagte oppgaver. I 2014 foreslås kapasiteten og evnen til å gjennomføre investeringsprosjekter styrket med en bevilgningsøkning på 130 millioner kroner.

Kampflyanskaffelsen vil betydelig øke Forsvarets samlede kampkraft, og i budsjettproposisjonen for 2014 anmodes det om fullmakt fra Stortinget til å kunne bestille ytterligere seks fly i hovedleveransen. Bevilgningen til bygg og anlegg til ny baseløsning for Luftforsvaret ifm. anskaffelsen av det nye kampflyvåpenet foreslås økt med 111 millioner kroner. Dessuten foreslår regjeringen å øke bevilgningen til ekstraordinært vedlikehold av bygningsmassen i forsvarsektoren med 100 millioner kroner for å reellt styrke verdibevaringen av den samlede eiendomsporteføljen. Dette vil bl.a. omfatte boliger, kaserner og kontorer og vil komme ansatte og vernepliktige til gode.  

Økt satsing på beredskap og samfunnssikkerhet
Regjeringen viderefører sin omfattende satsing på beredskap og samfunnssikkerhet og foreslår betydelige bevilgningsøkninger på disse områdene også i 2014. Budsjettet til Nasjonal sikkerhetsmyndighet foreslås økt med over 20 millioner kroner. Nasjonal sikkerhetsmyndighet skal styrkes og videreutvikles som et nasjonalt fagmiljø for IKT-sikkerhet og IKT-sikkerhetsarbeidet og kontroll- og tilsynsaktiviteten styrkes. Videre legger regjeringen stor vekt på å videreutvikle og styrke Forsvarets evne til å bistå sivile myndigheter med tilgjengelige ressurser i deres krisehåndtering. Den militære helikopterberedskapen på Rygge og Bardufoss til støtte for politiet videreføres på permanent basis i 2014. Det samme gjelder Marinejegerkommandoens nasjonale beredskap. Sivil-militær samhandling og øving vil bli ytterligere prioritert i 2014.  

Veteransatsingen følges opp med full kraft
Regjeringen har styrket innsatsen for å ivaretakelse og verdsetting av våre veteraner. Dette arbeidet har blitt fulgt opp målrettet og på bred front. Den helhetlige satsingen er operasjonalisert gjennom en egen handlingsplan med langt over hundre tiltak. For å lykkes og sikre kraft i gjennomføringen er det etablert et forpliktende samarbeid med en rekke andre departementer og offentlige myndigheter – og mellom Forsvaret og veteranorganisasjonene.

– Alle tiltak i planen er enten iverksatt eller i ferd med å bli iverksatt. Arbeidet videreføres med full kraft i 2014. Regjeringen legger opp til å videreføre, og å styrke, det tverrsektorielle og interdepartementale samarbeidet. Det vil bli lagt spesiell vekt på tiltak knyttet til helse, familie, arbeid og bolig, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Kompetansereform og kjønnsnøytral verneplikt
Arbeidet med kompetansereformen med basis i Stortingets behandling av kompetansemeldingen fortsetter med full tyngde i 2014. Sentralt i dette arbeidet står en gjennomgang av sektorens personellordninger og å forberede gjennomføringen av det historiske vedtaket om kjønnsnøytral verneplikt i Norge. Det gjelder nødvendige lovendringer i en lovproposisjon som fremmes for Stortinget i 2014 og økt innsats for å tilpasse bekledning, utstyr og forlegninger til økt kvinneandel i Forsvaret.

– Flere kvinner vil gi Forsvaret større bredde, flere gode hoder og økt operativ evne. Dette er også en seier for likestilling generelt og for Forsvaret spesielt. Kjønnsnøytral verneplikt bringer oss et langt skritt videre i arbeidet med å sikre et forsvar for en ny tid, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Den betydelige vektleggingen av personell- og kompetanseområdet er avgjørende for at forsvarssektoren også i fremtiden skal kunne ivareta sine oppgaver på en troverdig og effektiv måte.


Budsjettfakta
Forslaget til forsvarsbudsjett for 2014 innebærer en nominell økning på 784,3 millioner kroner ift. saldert budsjett 2013. Utenom pris-, lønns- og soldatkompensasjon og andre tekniske endringer utgjør forslaget til bevilgningsramme en reduksjon på forsvarsbudsjettet for 2014 på 166 millioner kroner (0,39 pst.). Reduksjonen skyldes bortfall av engangsbevilgninger til særskilt sikring av lokalene til Statsministerens kontor og Forsvarsdepartementet som blir sluttført i 2013, bortfall av engangsbevilgning knyttet til Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NorCERT) som gjennomføres i 2013 og en netto reduksjon i inntekter.

De foreslåtte reelle bevilgningsøkningene på forsvarssektorens budsjett for 2014 omfatter:

  • Varig økt bevilgning til Nasjonal sikkerhetsmyndighet til IKT-sikkerhet på 16 millioner kroner.
  • Varig økt bevilgning til permanent helikopterberedskap på Bardufoss på 3,5 millioner kroner.
  • Varig økt bevilgning ifm. sikring av Statsministerens kontor og Forsvarsdepartementets lokaler på 6,3 millioner kroner.
  • Engangsbevilgning til investering i utvidet datarom for sikring av informasjonssystemer for Statsministerens kontor og Forsvarsdepartementet på 25 millioner kroner.

Budsjettforslaget legger opp til å frigjøre ytterligere bevilgninger for 338 millioner kroner i 2014 ifm. styrt nedtrapping av det norske engasjementet Afghanistan. I tillegg legges det opp til frigjøre 181 millioner kroner i 2014 som følge av effektiviseringer av forsvarsektorens egne virksomheter. Alle disse midlene foreslås omfordelt for å følge opp prioriterte områder i langtidsplanen, til norsk deltakelse i FN-operasjonen United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali (MINUSMA) og til en midlertidig styrking av Etterretningstjenesten utover den styrkingen som er forutsatt i langtidsplanen.

Driftsdelen av forsvarsbudsjettet foreslås til 32 076 millioner kroner og totalt investeringsbudsjett foreslås til 10 933 millioner kroner.

Hærens bevilgning 5 241 millioner kroner
Forslag til reell bevilgningsøkning og intern ressursfrigjøring styrker Hærens budsjett samlet med 36 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til at Hæren har fått en tilsvarende styrking av sitt budsjett på 498 millioner kroner i løpet av perioden 2010–2013. Hæren fortsetter videreutviklingen av sin struktur, økningen i antall vervede og moderniseringen av materiell. Dette vil øke reaksjonsevne og tilgjengelighet.

Sjøforsvarets bevilgning 3 427 millioner kroner
Forslag til reell bevilgningsøkning og intern ressursfrigjøring styrker Sjøforsvarets budsjett samlet med 42 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til at Sjøforsvaret har fått en tilsvarende styrking av sitt budsjett på 340 millioner kroner i løpet av perioden 2010–2013. Styrkingen er innrettet mot innfasingen av fregatter og korvetter. Samtidig fortsetter oppdateringen av minerydderne og ubåtene.

Kystvaktens bevilgning 1 014 millioner kroner
Bevilgningen til Kystvaktens operative aktivitet videreføres i 2014 på samme nivå som i 2013. Kystvakten har tidligere fått økt sitt bevilgningsnivå og de senere års modernisering har forbedret Kystvaktens kapasitet og yteevne. I tråd med regjeringens nordområdesatsing prioriteres aktivitet i de nordlige havområdene.

Luftforsvarets bevilgning 4 403 millioner kroner
Forslag til reell bevilgningsøkning og intern ressursfrigjøring styrker Luftforsvarets budsjett samlet med 66 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til at Luftforsvaret har fått en tilsvarende styrking av sitt budsjett på 237 millioner kroner i løpet av perioden 2010–2013. Styrkingen rettes inn mot å sikre videreføring av helikopterberedskapen i Nord-Norge, samt legge til rette for innfasing og driftssetting av nye transportfly og maritime helikoptre.

Heimevernets bevilgning 1 184 millioner kroner
Forslag til reell bevilgningsøkning og intern ressursfrigjøring styrker Heimevernets budsjett samlet med 83 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til at Heimevernet har fått en tilsvarende styrking av sitt budsjett på 87 millioner kroner i løpet av perioden 2010–2013. Styrkingen rettes inn mot økt trening og øving, flere kompetansegivende kurs og bedre utrustning av befal og mannskaper i Heimevernet. Heimevernet vil med dette allerede i 2014 kommer opp på det nivået for trening og øving som var planlagt nådd først i 2016.

Bevilgning til norske styrker i utlandet 852 millioner kroner
Hovedfokus for Norges militære engasjement i utlandet vil også i 2014 være Afghanistan. Prosessen med å overføre sikkerhetsansvaret til afghanske myndigheter skal være fullført innen utgangen av 2014. Nedtrappingen av det samlede norske bidraget vil ferdigstilles i samme periode. Innsatsen i Afghanistan vil også i 2014 være rettet mot rådgivning og opplæring. Som en viktig del av dette videreføres også det norske spesialstyrkebidraget for rådgivning av det afghanske spesialpolitiet.
Norsk deltakelse i FN-operasjonen MINUSMA i Mali planlegges videreført frem til medio 2014. Norge vil i tillegg videreføre bidrag til en rekke andre operasjoner og beredskapsregistre innenfor rammene av FN, NATO og EU. 

Bevilgning til Etterretningstjenesten 1 146 millioner kroner
Forslag til reell bevilgningsøkning og intern ressursfrigjøring styrker Etterretningstjenestens budsjett samlet med 22 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til at Etterretningstjenesten har fått en tilsvarende styrking av sitt budsjett på 115 millioner kroner i løpet av perioden 2010–2013. Det stadig økende behovet for etterretningsinformasjon og -vurderinger gjør det nødvendig med en ytterligere styrking av tjenestens tekniske, operative og personellmessige kapasitet. Forslaget til bevilgningsøkning i 2014 gjelder midlertidige tiltak i Etterretningstjenesten og kommer som et tillegg til den styrkingen som er forutsatt i langtidsplanen.

Felleskapasiteter
Forsvarets sanitet, Cyberforsvaret, Forsvarets høgskole, Forsvarets logistikkorganisasjon og Forsvarets operative hovedkvarter vil kunne videreføre sin aktivitet i 2014 på om lag samme nivå som i 2013. Cyberforsvaret er en viktig satsing og skal kontinuerlig fornyes, og styrkes budsjettmessig i 2014. Når alt planlagt nytt materiell er på plass i Forsvarets sanitet, forventes taktisk luftevakueringskapasitet og mobil sanitets modul å være operative i hhv. 2015 og 2016.

Bevilgning til Kulturvirksomhet i Forsvaret 268 millioner kroner
Satsingen på kulturvirksomheten i Forsvaret videreføres i tråd med ambisjonene i Innst. S. nr. 295 (2008–2009) til St.meld. nr. 33 (2008–2009) Kultur og Forsvaret – om kulturvirksomheten i Forsvaret frem mot 2020. Forslag til reell bevilgningsøkning og intern ressursfrigjøring styrker budsjettet til kulturelle og allmenn-nyttige formål i forsvarssektoren med 5,7 millioner kroner. Strykingen rettes mot Forsvarets bidrag til grunnlovsjubileet samt Norsk Militær Tattoo i 2014. De minste korpsene i Forsvarets musikk skal økes med til sammen fire stillinger i tråd med målsettingene i kulturmeldingen. Funksjonelle fasiliteter for korpsenes utøvelse av sin virksomhet er prioritert og ulike alternativer for rehabilitering av øvingslokaler i Horten og Bergen ses på.

Bevilgning til Nasjonal sikkerhetsmyndighet 198 millioner kroner
Forslag til reell bevilgningsøkning og intern ressursfrigjøring styrker budsjettet til Nasjonal sikkerhetsmyndighet samlet med 21 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til at Nasjonal sikkerhetsmyndighet har fått en tilsvarende styrking av sitt budsjett på 58 millioner kroner i løpet av perioden 2010–2013. Nasjonal sikkerhetsmyndighet skal i 2014 videreutvikles som et nasjonalt fagmiljø for IKT-sikkerhet. IKT-sikkerhetsarbeidet og kontroll- og tilsynsaktiviteten styrkes.

Bevilgning til materiellinvesteringer 8 874 millioner kroner
Foreslåtte utbetalinger til materiellinvesteringer gjelder i hovedsak påbegynte leveranser som bl.a.:

  • nye kampfly med tilleggsutstyr og tjenester herunder fullmakt i 2014 til å anskaffe seks fly med planlagt leveranse i 2018,
  • ulike pansrede kjøretøykapasiteter til Hæren, fjernstyrte våpenstasjoner og automatiske granatkastere,
  • korvetter, nye maritime helikoptre, oppdatering av ULA-klassen ubåter, nye sjømålsmissiler, fregatter og nytt logistikk- og støttefartøy og
  • oppgradering av F-16 kampfly og P-3 Orion og oppdatering av utskytningsplattformene til NASAMS II.

I 2014 foreslås kapasiteten og evnen til å gjennomføre investeringsprosjekter styrket med en bevilgningsøkning på 130 millioner kroner. 

Bevilgning til investeringer i eiendom, bygg og anlegg 2 059 millioner kroner
Bevilgningen til nasjonal eiendom, bygg og anlegg (EBA) foreslås gitt en samlet ramme på 1 741 millioner kroner i 2014, samt 164 millioner kroner til ekstraordinært vedlikehold av bygningsmassen i forsvarsektoren. Bevilgningen til bygnings- og anleggsmessige tiltak til ny baseløsning for Luftforsvaret ifm. anskaffelsen av det nye kampflyvåpenet foreslås økt med 111 millioner kroner.
Bevilgningen til nasjonalfinansiert eiendom, bygg og anlegg (EBA) vil i 2014 i stor grad bli benyttet til å videreføre store investeringsprosjekter i EBA som Stortinget tidligere har gitt fullmakt til å igangsette og omfatter bl.a. investeringer i:

  • Helikopterbase på Bardufoss og helikopterdetasjement på Haakonsvern.
  • Hovedbase for de nye kampflyene på Ørland med fremskutt operasjonsbase på Evenes. 
  • Fornyelse av infrastruktur i Indre Troms og nye stasjoner til grensevakten i Sør-Varanger.
  • Rullebaner, flyplassdekker og øvrig infrastruktur i Forsvarets leire, blant annet utbedring av rullebaner og flyplassdekker på Andøya og i Bodø.

Ekstraordinært vedlikehold av bygningsmassen i forsvarsektoren økes med 100 millioner kroner for å reelt styrke verdibevaringen av den samlede eiendomsporteføljen. Dette vil bl.a. omfatte boliger, kaserner og kontorer og vil komme ansatte og vernepliktige til gode.

Bevilgningen til investeringer i NATO-infrastruktur i 2014 er på 153 millioner kroner og vil i hovedsak omfatte prosjektet Air Command and Control System (ACCS) med installasjoner på Sørreisa. Videre er det planlagt inngåelse av kontrakt for prosjektet Broadcast and Ship-Shore (BRASS). I tillegg vil to mindre investeringsprosjekter for NATO Naval Forces Sensor and Weapon Accuracy Check Sites (FORACS) være under implementering i 2014. Fra norsk side vurderes det løpende hvordan vi best mulig kan bidra til å styrke NATO-fellesskapet.

Miljøtiltak
Det foreslås benyttet 99 millioner kroner til rydding av skyte- og øvingsfelt og 5 millioner kroner til tiltaksplaner for miljøsanering av havner.