165 millioner til å styrke profesjonsutdanninger
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Kunnskapsdepartementet
Nyhet | Dato: 06.12.2017
Sykepleiere, lærere og ingeniører gjør en svært viktig jobb. Det skal de og andre med profesjonsutdanning gjøre også i fremtiden. For å sikre at utdanningene forbereder studentene på fremtidens arbeidsliv, styrker vi derfor forskningen i profesjonsutdanninger som er spesielt viktige for velferdssamfunnet.
–Hver enkelt av oss skal få best mulig helsebehandling, undervisning og andre tjenester også i fremtiden. Dette kan vi få til gjennom forskning og innovasjon og gjennom en tilpasning av utdanningene til nye behov. Slik får fremtidens generasjoner tilgang til gode og tilpassede tjenester, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Langtidsplanen for forskning og utdanning sier at offentlige ressurser må brukes mest mulig effektivt for å kunne levere gode velferdstjenester også i årene fremover.
–Vi skal fortsatt ha offentlige tjenester av høy kvalitet i fremtiden. For å få til det må vi effektivisere og forbedre både måten vi jobber på og de tjenestene vi skal tilby. Det betyr at vi må ta i bruk ny kunnskap og nye måter å organisere oss på, fortsetter kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Disse miljøene er tildelt midler:
Lærerutdanninger:
Høgskulen på Vestlandet |
Learning about teaching argumentation for critical mathematics education |
NTNU |
Acquisition of English in the multilingual classroom |
Høgskolen i Sørøst-Norge |
Conversation Analytic innovation for Teacher Education (CAiTE). Research-based training for enhancing assessment and feedback quality |
Høgskulen i Volda |
DigiHand - The emergence of handwriting skills in the digital classrooms |
Ingeniørfag:
Universitetet i Agder |
More Efficient and Environmental friendly Road Construction |
Høgskolen i Oslo og Akershus |
Patient-Centric Engineering in Rehabilitation (PACER) |
Høgskolen i Sørøst-Norge |
Advanced Piezoelectric Devices |
Økonomisk-administrative fag:
Norges Handelshøyskole |
Incentives, access to capital, and innovation |
Norges Handelshøyskole |
Digitalisation in the audit profession; establishment of Digital Audit Research Project |
Universitetet i Agder |
Internationalization of financial reporting and auditing |
Helse- og sosialfag:
UiT Norges arktiske universitet |
Rethinking work inclusion for people with intellectual disability |
Høgskolen i Østfold |
Integrated Services for Patients with Dual Diagnosis |
VID vitenskapelige høgskole |
Challenges of participation when service users autonomy is challenged/restricted in health and welfare services |
Universitetet i Stavanger |
Aiming for quality in nursing home care: Rethinking clinical supervision and assessment of nursing students in clinical studies |
Høgskolen i Innlandet - Lillehammer |
Decisions and Justifications in Child Protection Services (CPS) |
Det er Norges Forskningsråd som administrerer ordningen gjennom programmene PROFESJON, HELSEVEL og FINNUT. Dette er den første komplette oversikten over tildelingene.