Skoleeierpriser til Hedmark og Hamar

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen delte i dag ut årets skoleeierpriser. Hedmark fylkeskommune ble tildelt Skoleeierprisen for 2014, og Hamar kommune fikk tildelt Skolelederprisen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen delte ut Skoleeierprisen 2014 til fylkessjef Tore Gregersen og fylkesråd Aasa Gjestvang fra Hedmark fylkeskommune og grunnskolesjef Anne-Grete Melby og ordfører Morten Aspeli fra Hamar.

Hedmark fylkeskommune får den nasjonale Skoleeierprisen for sitt grundige arbeid med å få flere ungdommer til å gjennomføre det videregående skoleløpet. 

– Jeg vil gratulere Hedmark fylkeskommune som årets skoleeier. Det systematiske kvalitetsarbeidet vises igjen på resultatsiden hos elevene. Hedmark har spisset sine mål og ambisjoner, sa Røe Isaksen.

De 14 videregående skolene i fylket viser en positiv utvikling de siste årene. 69 prosent av kullet som startet opp i 2006 gjennomførte det videregående skoleløpet, mens tallet for 2001-kullet var 62 prosent.

Det er Kunnskapsdepartementet og KS som deler ut prisen til en verdi av 250 000 kroner og et grafisk trykk.

Hamar kommune tildelt pris for god skoleledelse

Skoleeierprisen er todelt, og Hamar kommune får prisen for god skoleledelse. Prisen er på 150.000 kroner og ble mottatt av grunnskolesjef Anne-Grete Melby og ordfører Morten Aspeli.

Skoleprisene ble delt ut på konferansen Skoletinget, som samler personer innen både skolepolitikk og skoleutvikling i kommuner og fylkeskommuner.

Hederlig omtale
Bergen kommune fikk hederlig omtale. Det er få, om ingen, som har et så gjennomarbeidet og velbegrunnet kvalitetssystem som Bergen kommune, heter det i juryens omtale.

Juryens begrunnelse:
Årets vinner av «Skoleeierprisen 2014» går til en landsdel og et fylke som ikke er kjent for å slå seg selv på brystet. Utdanningsnivået i den voksne befolkningen er lavt. Andelen med universitet- og høgskoleutdanning er den laveste blant landets fylker, og den gjennomsnittlige grunnskolepoengsummen kvalifiserer til en posisjon langt ned på den nasjonale rankinglista.