Jazzen er som havet

Fiskeriminister Elisabeth Aspakers tale ved åpningen av Molde Internasjonale Jazzfestival, Molde, 14. juli 2014.

*Sjekkes mot framføring*

Kjære moldensere,
Kjære jazzvenner,

«Jazz is a great big sea. It washes up all kinds of fish and shells,
and waves with a steady old beat – or off-beat...»
Slik beskrev den amerikanske poeten Langston Hughes jazzen i sitt essay «Jazz as communication» fra 1956.

Jazzen rommer en uendelig rikdom.
Jazzen knytter verden sammen.
Og i jazzen er det alltid mer å utforske. Du vet aldri hva den forunderlige jazzen kan finne på å skylle opp fra dypet og til overflaten.

Slik er det også med havet.

Havet har gitt folk langs norskekysten liv og levevei.
Havet har vært grunnlaget for samfunnsutvikling.
Og havet har bidratt sterkt til den norske nasjonsbyggingen.

Inntektene vi hentet ut fra havet gav Norge krefter og økonomi til å etablere en stat med embetsverk, konge og regjering.

Havet la også grunnlaget for Molde:
Hvor Atlanterhavet slår mod Romsdals kyst,             
fjorden det har gravet dybt i klippens bryst.

Fjordbyen Molde var tuftet på trelast og fiske.
Moldes kommunevåpen viser jag av sild inn i fjordene.
Sild som berget byen fra hungersnød i årene før Molde fikk sin bystatus i 1742.
Og gjennom eksport av trelast på skip til kontinentet ble Molde koblet til verden.

Og koblingen til verden utenfor Norge har vært der siden.

I dag er Molde fjordbyen, fotballbyen og rosenes by.
Men det er også – i aller høyeste grad – jazzbyen.

At en av Europas aller eldste jazzfestivaler skulle finne sitt arnested her –
på 62 grader nord – en dagsreise unna landets hovedstad – er ganske utrolig.

Det sier noe om mot til å kaste seg ut i det.
Og det sier noe om internasjonal orientering.
Inspirasjonen til å lage jazzfestival, kom inn Romsdalsfjorden fra andre siden av Atlanterhavet.
Fra Newport-festivalen i USA og festivalfilmen «Jazz on a summer’s day» fra slutten av femtitallet.

Dette ville Per-Inge Hansen, Kikkan Sættem og Petter Pettersson gjenskape her i Molde.
Og siden 1961 har Molde Internasjonale jazzfestival brakt verden hit til byen.

I dag står vi her ved åpningen av den 54. internasjonale jazzfestivalen i Molde. Det er virkelig noe å være stolt av!

Festivalen har raust bydd på uforglemmelige opplevelser:
I år er det for eksempel tretti år siden den sagnomsuste nattkonserten med Miles Davis i Idrettens hus.

Og det er ti år siden Ladysmith Black Mambazo holdt to kirkekonserter i domkirka til trampeklapp og strålende kritikker.
 Jeg gleder meg veldig til å oppleve dem sammen med Kristin Asbjørnsen Ensemble på åpningskonserten i kveld.

***

Festivalene har vokst fram som en stadig viktigere arena for kunst- og kultur.  Selve festivalideen innebærer at byer og bygder, spredt over hele landet, kan tiltrekke seg kunstnere av ypperste klasse og lage et tilbud både for folk i sin egen region og for folk som kommer langveis fra.

• Festivalene utvikler fagmiljøer – både på det kunstneriske området og når det gjelder arrangørkompetanse.

• Festivalene gir sjangermangfold. Egne kunstformer kan dyrkes i en egen festival. Der finner det trofaste kjernepublikummet sin kunst.

• Festivalene gir samtidig en unik mulighet for å nå ut til nye publikumsgrupper. Det er noe med selve festivalformen som senker terskelen for å oppsøke det nye og ukjente.

Alt dette er Moldejazz et fremragende eksempel på.

• Utgangspunktet var noen entusiastiske ildsjeler som hadde ideen og gjennomføringsevnen.
• Historien siden har handlet om stadig nye ildsjeler som har tatt stafettpinnen videre.
• Langsiktige sponsorer som har kommet inn og bidratt.
• Og ikke minst om generasjoner av frivillige som har gjort Moldejazz til det festivalen er i dag – et knutepunkt – ikke bare for norsk jazz – men for norsk kulturliv.

Moldejazz er «the grand old lady» blant norske jazzfestivaler.

Og Moldejazz er en festival som fornyer seg og utvikler seg hele tiden.
I år med ny grafisk profil og ny festivalsjef i Anders Eriksson.
Mangfoldet er stort: Så mange som 22 av gruppene som spiller på årets festival kan du i år bare høre her i Molde.

***

Til slutt…
Når vi nå går inn i den 54. jazzfestivalen i Molde, vil jeg gjerne komme med en oppfordring:

Jeg vil oppfordre dere til å kaste dere ut i det.
Kast dere ut i det store blå havet av jazz.
Dere kan ligge og duppe på overflaten, eller dere kan dykke dypere ned.
Dere kan ligge trygt inne i fjorden – eller begi dere ut på storhavet, på jakt etter hva jazzen kan romme – av forunderlige uttrykk og berikende opplevelser.

Jeg ønsker arrangørene lykke til med festivalen.
Og til publikum sier jeg rett og slett: God fornøyelse!

Og med det erklærer jeg Molde Internasjonale Jazzfestival 2014 for åpnet.

_***_