Kulturens plass i norsk reiseliv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Nærings- og fiskeridepartementet

Statssekretær Dilek Ayhans innlegg på Nasjonal kulturnæringskonferanse, Tromsø, 26. mai 2014

*Sjekkes mot framføring*

Kjære alle sammen,
I forrige uke hadde NHO Reiseliv årsmøte i Bergen. Der benyttet de anledningen til å dele ut pris til den de syntes hadde gjort den beste innsatsen for å selge Norge i året som gikk.

Prisen gikk til Ylvis-brødrene – som gjennom sin eventyrlige suksess har fått manges øyne til å rette seg mot Norge det siste året.

Jeg synes det var en god pris, og at den setter søkelyset på hvor viktig nettopp kultursektoren er for å få satt Norge på kartet.

***

Innovasjon Norge gjør en god jobb med å markedsføre Norge som reisemål på nett og i kampanjer ute i verden.
Og de vet godt at naturen er vårt fremste salgsargument.

Det er på naturområdet vi virkelig skiller oss ut – med lange fjorder og dramatiske fjell, nordlys og eksotiske vinteropplevelser.
Og det er først og fremst på naturområdet vi får internasjonal oppmerksomhet.

• Så sent som i forrige uke ble det å se nordlyset fra Nordkapp stemt frem av britene som verdens beste reiseopplevelse i en kåring i forbindelse med Discovery Channels 25-årsjubileum.

Britene ønsker seg altså nordlys i Nord-Norge, fremfor opplevelser som Venezia, Taj Mahal og Grand Canyon.

• I fjor høst trakk Lonely Planet frem Norge som et av verdens aller mest spennende ekstremsport-reisemål i boken ”1000 Ultimate Adventures”.

• Og som om ikke det var nok ble nylig midnattsolsafari i Lofoten trukket frem som en av de ti beste sommerferiereisemålene i 2014.

Norge og norske attraksjoner blir stadig vekk trukket frem i disse kåringene.

Men legg merke til én ting: Naturgitte fortrinn – som nordlys, dramatisk natur og midnattsol – er bare utgangspunktet.

En attraksjon blir det først når man greier å tilby en opplevelse tilknyttet de naturgitte fortrinnene.

Ferie- og fritidsreiser handler om opplevelser.

Folk reiser ikke på ferie bare for å sove i en annen seng eller bytte adresse.
Stort sett reiser vi for å oppleve, gjøre og se!

Transport, overnatting og servering er nødvendige basisprodukter som inngår i reisen. Dette må være på plass og det må fungere.

Men det som gjør at enkelte destinasjoner skiller seg ut er i hvilken grad man greier å tilby turisten noe spesielt – noe utover det man forventer.

Alt dette kan ikke løses ved å tilby naturattraksjoner.
Turistene ønsker mer. De forventer også at man har et tilbud av kulturopplevelser å by på.

Og som Innovasjon Norges Turistundersøkelse for fjoråret forteller oss:
Turistene som ønsker seg kulturopplevelser, kombinert med naturopplevelser, er de som legger igjen mest penger.

Best av alt er derfor å tilby begge deler; natur- og kulturopplevelser i skjønn forening.

***


Tromsø er en by som har skjønt kombinasjonen kultur og reiseliv.
Tidligere var januar måned en tung måned for reiselivsnæringen her oppe.

Men her har man tatt noen grep:
• For det første har man lyktes i å etablere noen fremtredende festivaler: Tromsø Internasjonale Filmfestival og Nordlysfestivalen skaper liv i byen gjennom hele januar – til hotellene og restaurantenes store begeistring.
• Og i tillegg har man greid å lage et marked for nordlysturismen ved å etablere opplevelsestilbud og pakker for turister på nordlysjakt.

To smarte grep som bidrar til å gjøre januar til en god reiselivsmåned her oppe.
***
Et annet eksempel på sprengkraften som ligger i kultur er Disney-filmen ”Frost”.

Her har Innovasjon Norge grepet mulighetene gjennom sin satsing.
Visit Norways amerikanske nettportal har hatt en mangedobling av besøket siden Frost-kampanjen begynte.

Og enda mer konkret: I samme periode har vi sett en solid økning i søkningen etter flyreiser fra USA til Norge.
Dette gir grunn til å håpe på flere amerikanere i Norge i år.

***

Heldigvis er det mange satsinger som tar innover seg at turistene også ønsker kulturopplevelser.

• Ta for eksempel Hurtigruten. Det har de skjønt at mat er kultur –
og at mat er en stadig viktigere del av reiseopplevelsen.
Derfor har de inngått samarbeid med norske lokalmatleverandører kysten rundt. Det styrker produktet Hurtigruten, og det styrker lokale kvalitetsmatleverandører.

• Et annet godt eksempel er Ekebergparken. Bare på et drøyt halvår har den blitt en svært populær attraksjon i Oslo.

• Et gigantisk kultur- og reiselivsprosjekt fra statlig hold er nasjonale turistveger, som på en fascinerende måte kobler kvalitetsarkitektur-, kultur- og naturopplevelser.
***

Slike satsinger kan vi ikke få nok av.
Den siste tiden har vikinger vært skikkelig i vinden internasjonalt.
• Den amerikanske tv-serien ”Vikings” har gått sin seiersgang verden over.
• Et av verdens fremste museer, British Museum, har hatt en egen vikingutstilling i hele vår.
• Nylig gikk det også en dokumentarserie om Vikinger på BBC i Storbritannia.
• Og nå ryktes det også at flere storfilmer med viking-tema skal være på vei.
Dette bør Norge greie å utnytte!
Det blir spennende å se hvem i reiselivs-Norge som best greier å utnytte Viking-interessen.

***
I dag bidrar det offentlige med rundt én milliard kroner i støtte til reiselivsnæringen. Det er betydelige midler, som kommer fra flere departementer, gjennom kommuner og fylkeskommuner. 

Vår oppgave, i fellesskap, er å sørge for at disse midlene blir brukt best mulig. At de bidrar til å løfte reiselivsnæringen mer, slik at reiseliv kan bli en enda viktigere del av norsk økonomi.

For å gjøre dette på en best mulig måte trenger vi mer kunnskap.
I dag fins det mye statistikk som ikke egner seg til sammenligninger over tid, eller som gir for unøyaktig informasjon om utviklingen i reiselivsnæringen.

Derfor vil vi bestille en verdiskapingsanalyse.
En slik analyse kan gi oss et bedre utgangspunkt for en mer målrettet reiselivspolitikk.

Denne regjeringen ønsker å føre en reiselivspolitikk som virker og hvor tiltakene vi gjennomfører faktisk gir effekt.

***

Kjære alle sammen,
”Customers don’t complain. They just don’t come back”
skrev du, Steinar Sørli, i KultMAG i forrige uke.

Og det er akkurat sånn det er.
I Norge selger vi varene våre dyrere enn noe annet sted i verden, og vi finner kunder som er villige til å betale. Dette er en sannhet som også gjelder for reiselivsnæringa. Konsekvensen er at vi må levere: Vi må være bedre, vi må levere høyere kvalitet.

Norge må kunne tilby turistene som kommer hit gode nok totalpakker – av god nok kvalitet.

Da trenger vi at reiselivsnæringen og kulturnæringene utnytter hverandre på best mulig måte – og går sammen om å skape opplevelsene folk har lyst til å komme tilbake for – igjen og igjen.

Jeg ser frem til å følge konferansen videre!
Takk for oppmerksomheten så langt.

_***_