Markant vekst i markedet for lokalmat

Det siste året har omsetningsveksten av lokalmat i butikk være på hele 16,5 prosent. Det utgjør en halv milliard i rene kroner. Sammenlignet med veksten i mat og drikke generelt vokser lokalmatmarkedet tre ganger så fort.

- Dette er en gledelig utvikling og tallene viser at norsk lokalmat og drikke setter omsetningsrekord for fjerde år på rad, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug. - Kjedene er tydeligvis også blitt bedre til å ta inn og selge denne maten, ettersom disse tallene kun omfatter dagligvarehandelen. Regjeringen vil bidra til ytterligere vekst på området, og har forsterket Utviklingsprogrammet for lokalmat og grønt reiseliv hvor det totalt vil være nesten 100 millioner kroner til rådighet for 2015, sier Listhaug.

Tallene til Nielsen omfatter ikke med omsetning på Bondens marked, matfestivaler, matmarkeder og restauranter.

- Det betyr at tallet garantert er høyere. Vi ser rett og slett en helt eventyrlig vekst, og en villet vekst. Dette er et område hele verdikjeden og myndighetene har satset på. Men først og fremst er dette drevet fram av entusiastiske, hardtarbeidende lokalmatprodusenter, som virkelig brenner for det de gjør. All ære til dem, de har virkelig fortjent lønn for strevet, sier direktør i Matmerk Nina Sundqvist. 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Omsetning norske mat-spesialiteter

2,31 mld

2,62 mld

2,79 mld

3,02 mld

3,54 mld

Årlig omsetnings-vekst

7,3%

13%

6,7%

8,4%

16,5%

Totalvekst mat og drikke

3,5%

4%

5%

3,6%

5,5%

Kilde: Nielsen Scan Track, 52 rullerende uker per uke 40, 2014, omsetning i dagligvarehandelen.

Norske lokale oster.
Norske lokale oster. (Foto: LMD)