Ny lov styrker forbrukernes rettigheter

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

- Den nye loven gir forbrukerne et bedre vern når de handler på nett og i utlandet, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP).

- Den nye loven gir forbrukerne et bedre vern når de handler på nett og i utlandet, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP).

I dag trer ny angrerettlov og angrerettforskrift i kraft. Dette er en del av EU-direktivet om forbrukerrettigheter som skal stimulere handel over landegrensene og samtidig styrke forbrukervernet.

- Stadig flere handler på nett og når de er på reise i andre europeiske land. Like regler over landegrensene i Europa vil komme norske forbrukere til gode og det vil gi forutsigbarhet for næringsdrivende, sier Horne.

Den nye angrerettloven innebærer blant annet at forbrukeren har rett til flere opplysninger før vedkommende gjør et kjøp. Næringsdrivende kan ikke lenger kreve å få dekket kostnader det ikke er opplyst om. Angrefristen på 14 dager videreføres. Det samme gjelder vernet norske forbrukere har ved uanmodet telefonsalg.

De nye reglene medfører også noen praktiske forenklinger. Det blir nå ett angreskjema som er felles for varer og tjenester som ikke er finansielle tjenester. Det blir også innført et opplysningsskjema som skal sikre at den næringsdrivende gir opplysninger om angrerett til forbrukeren.

Forbrukernes rettigheter blir på flere punkter styrket, men vernet vil også bli svakere på noen punkter. Blant annet må forbrukeren fra nå av betale for retur av varer ved bruk av angrerett i alle tilfeller, dersom den næringsdrivende har opplyst om kostnaden.

- Samlet sett medfører gjennomføring av forbrukerrettighetsdirektivet en styrking av forbrukerens rettigheter, sier forbrukerministeren.

Lenke til brev om iverksettelse av den nye loven

Forbrukerrådet har laget en veileder til nytt regelverk, last den ned her. 

Les mer informasjon på Forbrukerombudets nettsider.