Spesialitetsmerke til Himmelspannet

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug delte onsdag 19. mars ut Spesialitetsmerket til ostene Solglad og Raudberg fra Himmelspannet ysteri. Begge oster lages i Hemsedal på lokale råvarer.

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug delte onsdag 19. mars ut Spesialitetsmerket til ostene Solglad og Raudberg fra Himmelspannet ysteri. Begge oster lages i Hemsedal på lokale råvarer. 

Himmelspannet er tildelt Spesialitetsmerket for to oster fra Himmelspannet ysteri i  Hemsedal. Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug overrakte diplom for Spesilaitetsmerket for ostene Solglad og Raudberg på et arrangement i Mathallen i Oslo 16. mars. Begge oster lages i Hemsedal på lokale råvarer. 

- Norge utvikles stadig som osteland, takket være ildsjeler som bringer videre gode tradisjoner fra lokale ysterier. Himmelspannet ysteri er et godt eksempel, der man i løpet av 4 år har snudd en nedleggingstruet ysteri til en kvalitetsprodusent å legge merke til. Når to av ostene til Hemsedal ysteri får Spesialitet-merket for unik smak, bekrefter de at norsk ost blir stadig bedre og stadig flere, sier Listhaug. 

Spesialitet Himmelspannet Raudberg ost
Spesialitet Himmelspannet Raudberg ost (Foto: Lisa Westgaard/Matmerk)

- Spesialitetsmerket er et kvalitetsmerke for norskprodusert mat og drikke. Det bidrar til å vise fram norske matprodusenter og produkter til forbrukerne. Og det er viktig for å bidra til økt lønnsomhet for produsenten, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.

Landbruks- og matminister Listhaug og representanter for Himmelspannet ysteri.
Landbruks- og matminister Listhaug og representanter for Himmelspannet ysteri. (Foto: Jørgen Roll/Matmerk)

Om Matmerk
Stiftelsen Matmerk ble opprettet av Landbruks- og matdepartementet i 2007. Matmerk ledes av et styre sammensatt av representanter fra hele verdikjeden, fra produsenter til dagligvarehandel. Matmerk skal bidra til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon og arbeider for å styrke omdømmet til norske matprodukter hos norske forbrukere.