Historisk arkiv

Svar på spm. 710 fra stortingsrepresentant Geir Jørgen Bekkevold

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Finansdepartementet

Om veilednings- og ID-kontroll ved skattekontoret i Seljord

Jeg viser til brev av 29. april 2014 fra Stortingets presidentskap vedlagt følgende spørsmål til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Geir Jørgen Bekkevold:

 

Det er ikke skattekontor med veiledningsfunksjon og ID-kontroll i øvre deler av Agder eller Telemark. Dette medfører dårlig tilgjengelighet for utenlandske arbeidstakere i dette området. Resultatet kan bli at de skjuler identiteten og arbeider svart, og avdekking av opphold på falske premisser kan bli vanskeliggjort. Vil statsråden sørge for å legge en veilednings- og ID-kontrollfunksjon til skattekontoret i Seljord for å sikre økt tilgjengelighet i øvre deler av Agder og Telemark?

 

Svar

ID-kontroll er viktig for å øke sikkerheten for at personer som registreres i Folkeregisteret har korrekt identitet og for å motvirke økonomisk kriminalitet.

 

ID-kontroll krever spesiell kompetanse og utstyr. Da Skatteetaten ble omorganisert i 2012, ble det ikke vurdert som hensiktsmessig å tilby ID-kontroll ved alle skattekontor. I dag utfører Skatteetaten veiledningstjeneste og ID-kontroll ved 42 kontorer. Valg av lokasjoner for ID-kontrollen er gjort med tanke på å balansere hensynene mellom tilgjengelighet og sikkerhet. Det er blant annet tatt hensyn til følgende faktorer:

 

       geografi

       demografi

       kommuner/regioner med flest innvandringer og/eller d-nummerrekvisisjoner

       trafikale hensyn, spesielt offentlig kommunikasjon

       nærhet til politiet

 

Skattedirektoratets vurdering er at etaten håndterer ID-kontroll og mottak og saksbehandling av innvandringsmeldinger med bedre kvalitet nå enn tidligere. Det avdekkes flere forsøk på å skaffe seg d-nummer med manglende eller falske identitetsdokumenter enn før omleggingen. Større fagmiljøer gir bedre balanse mellom kvalitet i oppgavebehandlingen og service til publikum. Fagmiljøene på de valgte kontorene kan også håndtere pågangen fra utenlandske arbeidstakere og samtidig veilede i andre spørsmål denne brukergruppen reiser.

 

Omorganiseringen av ID-kontrollen har resultert i lengre reisevei enn tidligere for noen brukere. I noen områder vil både arbeidstakere og næringsliv kunne hevde at det er urimelig å måtte reise langt for å kunne legitimere seg. Av den grunn tilbyr Skatteetaten å kunne gjennomføre ID-kontroll i kommuner der det ikke er ID-kontor, etter nærmere avtale. Om skattekontoret velger å gjennomføre en slik oppsøkende tjeneste  avhenger imidlertid av antall personer som har behov for dette og avstanden til nærmeste ID-kontor.

 

For Seljord sitt vedkommende ligger nærmeste ID-kontor i Skien. Skatt sør har ikke mottatt henvendelser om behov for oppsøkende tjeneste i området rundt Seljord. Etaten har heller ikke tidligere registrert klager på at Seljord ikke har ID-kontor. Skatteetaten oppfordrer virksomheter med særskilte behov til å ta kontakt med sin skatteregion for å finne gode løsninger.

 

Med hilsen
Siv Jensen