Historisk arkiv

Aurora + Japan = Sant

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Nærings- og fiskeridepartementet

Japanske turister har for alvor fått øynene opp for Norge som reisemål. Bare det siste året har antall japanske overnattinger økt med 14 prosent. Nordlyset, eller aurora som de kaller det i Japan, får noe av æren.

Mæland i Japan
Næringsminister Monica Mæland, reiselivsdirektør Bente Bratland Holm (Innovasjon Norge) og administrerende direktør Øyvind Hasaas (Oslo Lufthavn Gardermoen) var denne uken i Japan for å lokke flere japanske turister til Norge. Foto: Trond Viken, NFD

Norge hadde 14 prosent økning i japanske gjestedøgn i 2016. Sammenlignet med våre nordiske naboer har Norge den største andelen japanske gjestedøgn, både når man ser på prosentvis oppgang i 2016 og i faktiske tall, viser en oversikt fra Innovasjon Norge.

- Dette er fantastiske nyheter. Jeg skjønner godt at japanere gjerne drar verden rundt for å oppleve de fantastiske nordlyset. I Norge kan de kombinere nordlysturisme med andre fantastiske naturopplevelser, storbyturisme i Oslo og selvsagt den enestående verdensarv-byen Bergen, sier næringsminister Monica Mæland (H).

Næringsminister Monica Mæland er denne uken i Japan for blant annet å lokke enda flere japanske turister til Norge. Sammen med blant andre Bente Bratland Holm, Innovasjon Norges nye reiselivsdirektør, møtte Mæland japanske turoperatører og bransjeeksperter for å godsnakke om Norge.

- Det er viktig med god infrastruktur for å trekke til seg turister fra utlandet. Med nyoppussede terminaler både i Oslo og Bergen ligger alt til rette for nye direkteruter til Norge. Jeg håper og tror at også 2017 vil bli et rekordår for norsk reiseliv, sier Mæland.

Flesteparten av de japanske turistene besøker Norge om sommeren, og de drar som regel til Østlandet og fjordene. Men nå har også nordlyset og vinterturisme blitt stadig mer populært.

- Norge har en fantastisk posisjon blant japanske turoperatører og flyselskaper. Sverige og Danmark har trukket seg ut, og taper trafikk. Norge høster frukter av å har vært proaktiv og tilstede over mange år. Det gir flere japanske reisende og stor tillitt og respekt i bransjen, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

Japanske turister, og asiatiske generelt, har tradisjonelt kommet i gruppe. Nå ser vi i økende grad at disse også reiser individuelt.

I 2016 sto asiatiske besøkende for 10 prosent av utenlandske gjestedøgn i Norge. Til sammenligning sto de for 8 prosent i 2013. Norge har en markedsandel på 31 prosent asiatiske gjestedøgn i Norden. Til sammenligning har Sverige 27 prosent, Finland 23 prosent og Danmark 19 prosent, viser tall fra Innovasjon Norge.

Nøkkeltall Japan 

  • Japan er verdens tredje største økonomi, etter USA og Kina
  • Eksporten til Japan var i fjor på 15,6 milliarder kroner
  • Importen fra Japan var i fjor på 16,8 milliarder kroner
  • Næringssamarbeid innen sjømateksport, maritim næring, reiseliv, fornybar energi og teknologi.
  • Norske bedrifter som er aktive i Japan er blant annet Lerøy Seafood, Lærdal Medical, Höegh Autoliners, Wilhelmsen, Grieg, Elkem og Statoil.

Se flere bilder fra Japan-besøket på NFDs Flickr-side