Historisk arkiv

Bedre kollektivtilbud til Gardermoen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Miljøverndepartementet

Miljøverndepartementet vil at enda flere skal reise kollektivt til flyplassen på Gardermoen. Derfor har departementet sagt ja til at det bygges en ny kollektivterminal over jernbanestasjonen for å styrke busstilbudet. Målet for kollektivandelen økes fra 70 til 75 prosent.

Gardermoen er allerede i verdenstoppen i andel passasjerer som bruker tog eller buss for å komme seg til flyplassen. Andelen er i dag på 67 prosent. For å sikre en fortsatt høy kollektivandel når antall flypassasjerer øker, mener Miljøverndepartementet det er nødvendig å øke målet for kollektivandelen ytterligere.

–Vi har nå sørget for at flyplassen styrker sin posisjon som en av de aller beste i Europa når det gjelder kollektivtrafikkens andel av passasjertrafikken, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

Departementet vil legge til rette for et bedre busstilbud også på tvers i regionen, men forutsetter at jernbanen fortsatt skal være bærebjelken i kollektivtilbudet.

Det er samtidig en forutsetning at antall nye parkeringsplasser innenfor flyplassområdet skal tilpasses målet om 75 prosent kollektivandel.

Kommunen ønsket flere parkeringsplasser enn den nå får, og må begrense antall parkeringsplasser i sin videre detaljplanlegging.

Årsaken til at Miljøverndepartementet har behandlet reguleringsplanen for Oslo lufthavn Gardermoen, er innsigelser fra Jernbaneverket og Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Planen legger til rette for en videreutvikling av flyplassen fram mot full kapasitetsutnyttelse i 2030. Fram mot 2030 vil kapasiteten ved flyplassen øke fra dagens 20 millioner passasjerer til 35 millioner.