Historisk arkiv

Bedre konkurranse i fripolisemarkedet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Finansdepartementet har i dag lagt fram forslag til lovendringer for å bedre konkurransen i markedet for fripoliser og pensjonskapitalbevis. Forbrukerne skal etter forslaget kunne flytte sine fripoliser og pensjonskapitalbevis, samt sine individuelle pensjonsavtaler, kostnadsfritt, og flyttingen skal kunne gjennomføres enklere og raskere enn i dag.

- Fripolisemarkedet er preget av høy markedskonsentrasjon og meget lav flytteaktivitet. Regjeringens forslag vil kunne bidra til økt flytting av slike avtaler. Dette vil kunne bidra til økt konkurranse mellom forsikringsselskapene, og gi bedre forvaltning av fripoliser og pensjonskapitalbevis. Lovendringene vil være til fordel for forbrukerne, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Fripoliser eller pensjonskapitalbevis utstedes til arbeidstakere som er medlem i en tjenestepensjonsordning, og som slutter i foretaket før pensjonsalder. Fripolisen eller pensjonskapitalbeviset er et bevis på de pensjonsrettigheter arbeidstakeren har opparbeidet seg i pensjonsordningen på det tidspunktet vedkommende sluttet. I ytelsesbaserte pensjonsordninger kalles dette beviset for en fripolise. I innskuddspensjonsordninger kalles beviset for et pensjonskapitalbevis.

For å legge til rette for økt konkurranse i markedet for fripoliser og pensjonskapitalbevis, samt individuelle kontrakter, foreslår Finansdepartementet følgende tiltak:

  • Oppheving av retten til å kreve flyttegebyr (som i dag er på 200 kroner) ved flytting av fripoliser og pensjonskapitalbevis. Også retten til å kreve flyttegebyr ved flytting av individuelle pensjonsavtaler, foreslås opphevet.
  • Oppsigelsesfristen ved flytting av fripoliser og pensjonskapitalbevis, samt for individuelle pensjonsavtaler, foreslås redusert fra to måneder til en måned.
  • Det foreslås regler som presiserer at selskapet skal betale forsinkelsesrente dersom flytting av midlene til det nye selskapet ikke foretas innen oppgjørsfristen.

Forsikringsselskapene og pensjonskassene forvalter betydelige beløp på vegne av norske kunder som har fripoliser og pensjonskapitalbevis. Ifølge tall fra Kredittilsynet var samlet forvaltet kapital knyttet til fripoliser og pensjonskapitalbevis anslagsvis 125 milliarder kroner per utgangen av 2008. De to største livsforsikringsselskapene, Storebrand og Vital, hadde per utgangen av 2008 en samlet andel av dette markedet på anslagsvis 80 prosent, ifølge Kredittilsynet. Av til sammen over 900 000 fripoliser og pensjonskapitalbevis i 2008 ble ikke mer enn i underkant av 2 prosent av kontraktene flyttet, ifølge tall fra finansnæringen.

Les mer om lovforslaget her

 

Andre forslag til lovendringer som fremmes i samme proposisjon:

 

Sammenslåing av verdipapirfond
Finansdepartementet legger samtidig fram forslag om å åpne for sammenslåing av verdipapirfond. Etter gjeldende rett kan ikke verdipapirfond fusjoneres. Det foreslås at sammenslåing skal kreve godkjenning av Kredittilsynet. Godkjenning skal etter forslaget bare kunne gis dersom nærmere angitte vilkår i loven er oppfylt.

Les mer om lovforslaget her

 

Innføring av IFRS-plikt for børsnoterte foretak som ikke utarbeider konsernregnskap
Finansdepartementet foreslår at børsnoterte foretak som ikke utarbeider konsernregnskap, skal få plikt til å utarbeide årsregnskap i samsvar med internasjonale regnskapsstandarder (International Financial Reporting Standards - IFRS). Det foreslås at plikten skal gjelde for regnskapsår som begynner 1. januar 2011 eller senere.

Les mer om lovforslaget her

 

Unntak fra samtykkekravet i finansavtaleloven for Norges Bank og Bankenes sikringsfond
Etter finansavtaleloven kan en bank ikke pantsette eller overdra en lånefordring uten samtykke fra låntaker. I lovproposisjonen foreslås en presisering av at slikt krav til samtykke ikke skal gjelde dersom banken pantsetter eller overdrar lånefordringen til Norges Bank eller Bankenes sikringsfond. Formålet med forslaget er å legge til rette for å benytte bankenes lånefordringer som sikkerhet for likviditetstilførsel fra Norges Bank eller støttetiltak fra Bankenes sikringsfond.

Les mer om lovforslaget her