Historisk arkiv

Bedre praksis i lærerutdanningen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Tidligere evalueringer av lærerutdanningene har vist at det er store utfordringer i forholdet mellom den praktiske og den teoretiske delen av utdanningen. Nå har Rambøll Management kartlagt praksisopplæringen og kommer med flere forslag til forbedringer av lærerutdanningen.

Foto: Høgskolen i OsloTidligere evalueringer av lærerutdanningene har vist at det er store utfordringer i forholdet mellom den praktiske og den teoretiske delen av utdanningen. Nå har Rambøll Management kartlagt praksisopplæringen og kommer med flere forslag til forbedringer av lærerutdanningen. 

Rambøll Management har kartlagt praksis i førskolelærerutdanningen, allmennlærerutdanningen og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Undersøkelsen viser at praksis stort sett bidrar til å gjøre studentene skikket for læreryrket, men det er mer usikkert hvilket utbytte høyskoler og universitetet og praksisskolen og -barnehagen har av samarbeidet. Mange mener at det gjenstår en hel del for å skape bedre praksis i lærerutdanningen. 

- Vi må nå gå gjennom rapporten for å se hva som kan brukes i det videre arbeidet  for å sikre at studentene får en god praksisopplæring, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

På bakgrunn av kartleggingen kommer Rambøll Management med flere forslag til forbedringer: 

  • Bedre kontakt mellom utdanningsinstitusjonene og praksisstedene
    Den tradisjonelt akademiske tilnærmingen i utdanningsinstitusjonen må møte den praktiske tilnærmingen i skolene og barnehagene. Det er utfordringer for å få til dette, både i form av tid, økonomi og holdninger. Det handler både om å skape formelle strukturer og en felles forståelse av å være lærerutdannere.  
  • Dyktige og motiverte øvingslærere
    Det er behov for øvingslærere som både har erfaring som lærere, og som har kompetanse i veiledningspedagogikk. Kartleggingen har vist at et flertall av øvingslærere ikke har denne formelle kompetansen. Utdanningsinstitusjonene tilbyr ofte videre- og etterutdanning, men det kan være vanskelig å motivere lærere til å ta denne utdanningen.  
  • Mer engasjerte skoleledere/barnehagestyrere
    For at studentene skal få oppleve at de får erfaringer fra hele skolen som læringsarena, er det viktig at skoleleder spiller en aktiv rolle i praksisopplæringen.  
  • Lærere må bli mer delaktige i praksisopplæringen
    Det har blitt fremhevet fra flere hold at lærerne ved universitet og høyskoler ikke i tilstrekkelig grad bruker tid og ressurser på praksisoppfølging. Dersom det skal bli en reell fagdidaktisk utveksling er det sentralt at UH-lærere er mer delaktige i praksisopplæringen.  
  • Mer ressurser
    Det er store variasjoner mellom institusjonene i hvor mye tid utdanningene bruker på oppfølging av studentene. De fleste som har uttalt seg mener det er behov for mer ressurser til å skape samhandlingsarenaer mellom lærere på lærerutdanningsinstitusjonen og på praksisskole og barnehage.

Kartleggingen vil være en del av grunnlaget for departementets arbeid med vurdering av allmennlærerutdanningen og for NOKUT i evalueringen av førskolelærerutdanningen i 2008. Den vil også være en del av grunnlaget for universitetene og høyskolene i deres arbeid med å forbedre praksis.