Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) om Kongsvingerbanen.

Både person- og godstrafikk
I Nasjonal transportplan 2018-2029 signaliserte regjeringen at det skal settes i gang en KVU om Kongsvingerbanen, der blant annet grensekryssende trafikk vil være en del av utredningsarbeidet. Kongsvingerbanen har hatt en betydelig vekst de seneste årene, og prognosene tilsier at det vil være vekst også i årene fremover. Kongsvingerbanen betjener lokaltog, regiontog og grensekryssende person- og godstrafikk. Med dagens kapasitet på banen er det ikke fysisk rom for ytterligere forbedring av togtilbudet, selv om det er markedsmessig etterspørsel etter flere avganger.

Kongsvingerbanen kan spille en viktig rolle for både regiontrafikk og internasjonal gods- og persontrafikk. I en konseptvalgutredning om Kongsvingerbanen vil det være viktig at hele systemet vurderes i sammenheng, og at utredningen omfatter både lokal-, gods- og fjerntogtrafikk.

Konseptvalgutredningen er et viktig verktøy for å vurdere om og når det er nødvendig med eventuelle infrastrukturtiltak på Kongsvingerbanen, eller om det finnes andre alternativer som kan tilfredsstille samfunnets behov.

For flere opplysninger – se:

  • Brev av 17. juli 2018 fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet
Til toppen