Blogg: Fra Warszawa til Lundamo – en uventet reise?

De har sendt brev til en død person. Diskutert homofili. Introdusert polske venner for rømmegrøt. Skoleelevene Pernille og Hedda deler sine opplevelser fra et prosjekt om toleranse og kulturelt mangfold i Europa i 2016.

Lundamo ungdomsskole ligger i Sør-Trøndelag og er involvert i prosjektet «Faces of Diversity» gjennom EØS-midlene. Prosjektet inkluderer samarbeid med jevnaldrende elever fra Warszawa. Les bloggen til Pernille og Hedda nedenfor.

Foto: Lundamo ungdomsskole

"Vi er tjue lærevillige elever fra Lundamo Ungdomsskole (Sør-Trøndelag) som har vært med på et utvekslingssamarbeid med elever fra Polen. I fjor var det vi som var så heldige å få dra til Warszawa for å besøke dem, og i uke 23 i år kom de for å besøke oss. Vi tilbragte fire netter på Falstadsenteret sammen med dem, og de lå en natt hjemme hos våre familier. Vi har snakket masse sammen og uka har vært veldig lærerik for oss. 

     Les mer: Hva er EØS-midlene?

På Falstadsenteret har vi hatt mye fritid, men også et viktig program. Vi brukte mye tid på å bli godt kjent med hverandre den første dagen. Vi syns det var greit at vi fikk bruke så mye tid på å bli kjent fordi det ble enklere å snakke senere. Det viktigste ved turen tror vi egentlig var å bli kjent med hverandre å se at vi faktisk er ganske like. Når vi lekte, var vi delt opp i blandete grupper og spilte blant annet fotball og lekte «svensk gjemsel». Vi fikk også servert nydelig middag hver dag på Falstad.

Utfordring: via ferrata

Vi fikk også oppleve klatring og rappellering på fjellet. For noen var dette utfordrende, og noen hadde vært med på det før. Dette var en veldig spennende opplevelse og det var morsomt å få gjøre noe fysisk på skoletur også. Vi fikk med oss nydelig mat, sjokolade og vann på turen, så det skulle ikke stå på kosen. Vi koste oss masse sammen, polske og norske, men det ble mye venting på toppen på grunn av at vi måtte vente på tur på rappelleringen. Turen varte ca. sju og en halv time og mange av oss var helt utslitte etter dagen, da var det godt å få tatt bussen hjem for å slappe av.

Da vi kom hjem til Lundamo, hadde vi planlagt en grillkveld sammen med de polske elevene. Vi tok turen til Storvatnet, som er en nydelig plass på Lundamo, og grillet blant annet pølse, koteletter, marshmallows og maiskolber. Selv om de polske elevene gikk i store dunjakker og frøs, var det uansett noen av de norske jentene som måtte hoppe en tur i vannet for å bade. Takk Gud for den norske sommeren. 

De voksne i tilknytning til prosjektet var samlet hos en av lærerne våre, og de koste seg med rømmegrøt fra Tine og spekemat sponset av Eidsmo. Maten var veldig god, og de polske lærerne ba om oppskriften på rømmegrøt. Heia Fjordland! Vi tror hun skaffet seg en oppskrift fra nettet, så det blir spennende å høre om hun får det til. 

Lundamodagen: kos og kaos 

Vi elevene dro hjem til de norske familiene for å sove denne natten, og var godt opplagt til en skoledag da vi våknet på onsdag. På Lundamo Ungdomsskole var det fullt kjør og aktiviteter hele dagen. Vi i valgfaget Internasjonalt samarbeid har jobbet med opplegget i flere uker nå, og var spente på hvordan det ville fungere i praksis. Det viktigste var at vi kommuniserte og snakket sammen, og vi snakket mye om forskjellene på ungdommer i Polen og Norge. De store tankene var ganske like, mens de små tingene kunne være ganske forskjellige. Vi snakket om utfordringer i samfunnene våre, og fant ut at synet på homofile er utrolig forskjellig mellom landene våre.  Det blir omtrent sett på som ulovlig i Polen, mens man i Norge kan gifte seg. 

Vi syns også det var veldig morsomt å lage en plakat som het «Diversity». Plakaten ble utrolig fin, med håndavtrykkene til alle som var med på prosjektet i forskjellige farger. Vi hadde teambuildingsoppgaver og vi hadde quiz. Noe av det morsomste var en selfiekonkurranse. Vi skulle ta selfier med folk på skolen, og fikk poeng for elever, lærere, rektor og ordfører. Ordføreren i Melhus, Gunnar Krogstad, var på besøk i anledning dagen. Valgfaget Produksjon av varer og tjenester sto for maten, vi fikk kjøttkaker i brun saus. Nam. Denne dagen var den som kanskje var mest lærerik for oss ettersom de fra Polen hadde overnattet hos oss og vi kjente hverandre ganske godt. 

Foto: Lundamo ungdomsskole

Brev til Selik 

Vi hadde også en arbeidsdag på Falstad der vi jobbet med andre verdenskrig. Vi sendte et brev til Selik Mahler som var en jøde som bodde i Trondheim under andre verdenskrig. Selik ble tatt til en fangeleir under andre verdenskrig og døde der. Brevet vi sendte vil komme i retur til oss ettersom Selik ikke lenger lever. Det var spennende å lære om livet hans og hans historie. Senere fikk vi dessuten se på at det ble satt ned snublestein til ære for Selik og andre jøder som døde under andre verdenskrig i Trondheim. Det var ganske spesielt å se på fordi familiemedlemmene deres var der, og de var veldig triste. Det føltes nærmest som en begravelse, og flere av oss ble rørt til tårer.

     Les mer: Om snublestein-prosjektet

Arbeid med autentiske objekter

På arbeidsdagen på Falstad ble vi delt opp i åtte små grupper der vi skulle snakke om en gjenstand vi fikk utdelt. Vi fikk ikke vite noe om gjenstanden, oppgaven var å prøve og tenke seg til historien til gjenstanden.  Etter at vi hadde snakket litt om den fikk vi vite om det vi hadde snakket om var riktig. Det var en veldig spennende oppgave for oss og vi ble flinkere til å arbeide sammen som en gruppe. Objektene var autentiske og fra perioden Falstad var en konsentrasjonsleir. All informasjon var oppgitt på norsk, og vi fikk en stor oppgave med å oversette til elevene fra Polen. Rart hvor mye informasjon en kan få ut av ting fra krigen.

Foto: Lundamo ungdomsskole

Bytur til Trondheim 

Vi var så heldige at vi fikk besøke synagogen og Nidarosdomen da vi var i Trondheim på fredag. Vi ble guidet igjennom Nidarosdomen og de fortalte oss mye av historien til kirka. De fortalte oss om to av orglene som var i kirka. Det ene var utrolig stort, Norges største faktisk, orglet hadde over nitusen orgelpiper som var fordelt utover hele kirka. Det andre orgelet var en av fire sjeldne orgler i hele verden. En er i Norge og tre er i Tyskland, pipene er dessuten forferdelig dyre og gamle.

Turen i synagogen var også veldig fascinerende. Vi fikk se utstillingen de hadde ned i kjelleren, det var veldig interessant å lære litt om jødedommen. Selve synagogen så ut som en vanlig kirke, bare litt annerledes. Mennene må ha på kippa før de går inn i synagogen, mens damene får bestemme selv. Før i tiden var det faktisk slik at damene måtte stå øverst på galleriet, mens mennene fikk sitte nede. Alle historiene vi fikk høre igjennom oppholdet var veldig spennende og vi har lært utrolig mye. 

Foto: Lundamo ungdomsskole

I slutten av uka fikk vi tildelt diplomer, sjokolade og andre gaver fra Falstad og elevene og lærerne fra Polen. Vi oppsummerte uka og snakket litt om hva vi likte best, hva vi hadde lært og hva vi hadde gjort sammen. Vi snakket om hvorfor dette samarbeidet var så viktig og hva vi kunne gjøre for at det tragiske som hendte under andre verdenskrig ikke skulle gjenta seg.

Alt i alt så har vi hatt en fantastisk uke der vi har fått snakket mye, lært mye, opplevd mye og ledd mye. Vi har hatt det utrolig morsomt sammen og vi har forstått hvor viktig det er med internasjonalt samarbeid i ung alder. Vi har innsett at vi er neste generasjon og at det er vi som må hindre at slike tragiske hendelser gjentar seg i ettertiden. Vi håper at vennskapene vi har knyttet sammen varer for evig og at vi ikke mister kontakten. Dette var en opplevelse for livet som vi aldri kommer til å glemme." 

-Julia & Pernille

Bakgrunn

Prosjektet «Faces of diversity» er finansiert av Norge gjennom EØS-midlene. Studieturen er del av samarbeidet med Museet for polske jøders historie som åpnet i Warszawa i 2014.