Blogg: Studietur til Polen

EØS-midlene

Pernille og Hedda er elever på Lundamo ungdomsskole i Sør-Trøndelag. Gjennom EØS-midlene er skolen involvert i et prosjekt om toleranse og kulturelt mangfold. Prosjektet inkluderer utveksling med elever fra Warszawa. Her deler de opplevelsene sine og hva de har lært av prosjektet.

Forberedelser: Besøket på Falstad

Vi er tjue jenter fra Lundamo ungdomsskole i Melhus kommune som har valgt valgfaget Internasjonale Kontakter i år. Vi kommer fra seks forskjellige klasser og har veldig ulike personligheter. Det vi vet helt sikkert at vi har til felles er at vi liker å bli kjent med nye mennesker, og vi liker å jobbe sammen med andre.

Vi har vært så heldige å få vært med på studietur til Warszawa i Polen sammen med våre to fantastiske lærere, Eli Buhaug Fenstad og Asbjørn Hepsø. Vi søkte på dette valgfaget fordi vi visste at det inkluderte en studietur til Warszawa for å lære mer om jødisk kultur og historie, samt om inkludering, menneskerettigheter og demokrati, som er tema vi ønsker å lære mer om. Det virket morsomt å være sammen med, snakke med og samarbeide med elever fra andre land og se hvordan kulturen deres er.

For å forberede oss til turen dro vi til Falstadsenteret der vi skulle bli bedre kjent med hverandre, temaet vi jobber med og de sprudlende formidlerne fra Falstad, André M. Reite og Sebastian Klein. Vi ble veldig godt kjent den dagen fordi vi jobbet i grupper med jenter som vi vanligvis ikke er så mye sammen med. Vi ble også ganske godt kjent med formidlerne og de ble også veldig populære blant jentene på turen. I tillegg fikk vi en større forståelse for hva prosjektet innebærer, og hva vi kunne forvente oss av besøket til Warszawa og Polin-museet (Museet for polske jøders historie). Nå begynte vi å glede oss på ordentlig!

     Les mer: Om Falstad-senteret

På Falstadsenteret fikk vi assosiasjonsoppgaver av formidlerne. Det var spennende, og litt annerledes enn slik vi vanligvis arbeider. Vi ble delt inn i grupper og hver gruppe fikk trekke en ting fra en kurv de hadde, så skulle vi gå rundt i museet å finne noe som kunne assosieres med tingen. Det var helt hverdagslige ting, som skulle få oss til å se på utstillingen med andre øyne. Oppgaven gjorde at vi måtte lete litt i museet, det gjorde at vi ble mer fokusert og fikk med oss mer. Dette var en veldig bra måte å jobbe på.

Det vi syntes var mest spennende fra kurven, var en flaske med antibac. Oppgaven var vanskelig til å starte med, men ble enklere når vi kom ordentlige i gang og fikk litt hjelp. Den kunne symbolisere renhet og raserenhet. Identiteten til jødene ble vasket bort i det øyeblikket det ble forbudt å være jøde, de fikk ikke ha sin egen identitet og være slik de hadde lyst til.

På slutten fikk vi dra til Falstadskogen å se hvordan det var der. Formidlerne fortalte kjapt hva Falstadskogen var, og hva den ble brukt til under 2. verdenskrig. Fangene ble sendt til Falstadskogen der de ble drept og samlet i massegraver. Etter 2. verdenskrig ble mange av likene gravd opp og brent for å skjule sporene, men de antar at det fortsatt finnes noen massegraver som ikke er funnet enda.

Det var veldig lærerikt å få dra til Falstad. Vi ble veldig godt kjent med hverandre og formidlerne som var dritkule! Vi lærte masse nytt om 2. verdenskrig når vi gikk i museet og assosierte. Vi mener at det er viktig at vi og våre etterkommere har kunnskap om hva som skjedde på den tiden, slik at noe så forferdelig ikke gjentar seg. Det gjorde også inntrykk å være der å se hvor ille det faktisk var, det gjorde at vi forsto at dette faktisk var virkeligheten og fangene sin hverdag, selv om det kan være vanskelig å tro.

Pernille og Hedda.

Bakgrunn

Prosjektet «Faces of diversity» er finansiert av Norge gjennom EØS-midlene. Studieturen er del av samarbeidet med Museet for polske jøders historie som åpnet i Warszawa i 2014.