Historisk arkiv

Modernisering av bidragsreglene:

Boutgifter ved samvær og deling av reisekostnader

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

Regjeringen vil gjøre det lettere for foreldrene å løse spørsmål knyttet til barnebidrag og reisekostnader ved samvær. Der det er mye samvær, mener regjeringen også at barnets andel av samværsforelderens boutgifter skal regnes inn i samværsfradraget. Forslagene til modernisering av bidragsreglene passerte statsråd fredag.

Forslagene til endringer er et ledd i oppfølgningen av St.meld. nr. 19 (2006-2007) Evaluering av nytt regelverk for barnebidrag.

- Foreldrene har et felles ansvar for å bidra til at barnet får så god kontakt som mulig med begge foreldre etter et samlivsbrudd. Derfor foreslår vi at foreldrene også skal dele på utgifter til egne reise når barnet skal hentes eller bringes til samvær, og ikke bare på barnets reiseutgifter. Det samme må gjelde når samværsforelderen reiser for å ha samvær med barnet der det bor, sier barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt. 

Fylkesmannens avgjørelser om reisekostnader kan i dag ikke pålegges ved tvang. Problemer med å få dekket utestående utlegg fra den andre forelderen kan føre til økte konflikter og i verste fall gå ut over samværet. Regjeringen foreslår derfor å gi fylkesmannens vedtak om deling av reisekostnader tvangskraft. Det foreslås også at fylkesmannen får myndighet til å stadfeste en privat avtale om reisekostnader, slik at også denne gis tvangskraft. I tillegg foreslås det at saker om deling av reisekostnader skal kunne starte med mekling i forliksrådet.

Muntlige avtaler og boutgifter
Ved offentlig fastsettelse av barnebidrag tas det hensyn til samvær den bidragspliktige har med barnet. Samværets omfang fastsettes på bakgrunn av skriftlig avtale eller avgjørelse. Som et konfliktdempende tiltak foreslår regjeringen at muntlige avtaler likestilles med skriftlige.  Foreldrenes minste omforente enighet om omfanget av samværet skal uansett legges til grunn.

Samvær medfører også økte boutgifter også for samværsforelderen. Det foreslås at barnets andel av samværsforelderens boutgifter regnes inn i samværsfradraget der det er mye samvær.

Dagens regelverk fastslår at bidraget skal tilpasses barnets underholdskostnad og avspeile ulike kostnader for barn i ulike aldersgrupper. Det foreslås derfor at det innføres en automatisk justering av bidraget når barnet går over til en ny aldersklasse.

En avtale om barnebidrag som bringes inn for offentlig fastsettelse, kan bare endres når ny utmåling medfører en endring på mer enn 12 prosent

Ved forholdsmessig fordeling av barnebidrag mellom flere barn, skal det tas hensyn til fastsatte oppfostringsbidrag etter barnevernloven

-----

Priv. til red.:
Vedlagt følger en oppstilling over de viktigste endringene fra dagens regelverk i regjeringens lovforslag.
Ot.prp. nr. 69 (2007-2008) finnes i sin helhet på www.bld.dep.no


Fakta:

Ot.prp. nr. 69 (2007-2008) Om lov om endringer i barnelova mv. (barnebidrag og reisekostnader ved samvær)

 

Gjeldende rett

Forslag i Ot.prp. nr. 69

Fastsettelse og endring av barnebidrag

Fradrag for samvær i bidraget

  • Omfanget av samværet fastsettes på bakgrunn av skriftlig samværsavtaler, tvangskraftige avtaler eller offentlig fastsatt samvær, herunder rettsforlik. Der slikt ikke finnes, vil det i utgangspunktet ikke bli beregnet fradrag for samvær i bidraget
  • Det samme gjelder der foreldrene er enige om at det faktisk er samvær, men de er uenige om samværets omfang og oppgir forskjellig samværsklasser

 

  • Muntlige avtaler likestilles med skriftlige avtaler slik at de gir grunnlag for samværsfradrag
  • Minste felles oppgitte samværet legges til grunn

Størrelsen på samværsfradraget

Barnets boutgifter hos samværsforelderen inngår ikke i samværsfradraget.

Ordningen med samværsfradrag utvides slik at barnets boutgifter hos samværsforelderen inngår i samværsfradraget der det er mye samvær, dvs. klasse 3 (9-13 netter) og klasse 4(14-15 netter).

Forholdsmessig fordeling av bidrag mellom flere barn

Ved den forholdsmessige fordelingen (reduksjonen) av bidrag mellom flere barn etter barneloven når den bidragspliktige mangler bidragsevne, eller samlet bidrag overstiger en viss prosent, omfattes ikke oppfostringsbidrag etter barnevernloven. Den bidragspliktige kan av den grunn risikere å måtte betale mer i bidrag enn evnen tilsier.

Det skal ved den forholdsmessige fordelingen av bidrag mellom flere barn etter barneloven, også tas hensyn til oppfostringsbidrag den bidragspliktige betaler etter barnevernloven.

 

Automatisk justering av barnebidrag når barnet går over til en ny aldersklasse

Foruten den årlige indeksreguleringen av allerede fastsatte bidrag, endres ikke bidraget automatisk ved endringer i de offentlig fastsatte sjablonene som ligger til grunn for beregningen av bidraget.

  • Bidraget justeres automatisk når barnet går over i en ny aldersklasse.
  • Saker der bidraget ikke er fastsatt med utgangspunkt i underholdskostnaden omfattes ikke, fordi sjablonjusteringer her ikke har betydning for bidragets størrelse.

Bidraget kan bare endres dersom endringen medfører en forhøyelse/nedsettelse på mer enn 10 prosent.

Prosentsatsen for når et allerede avtalt/fastsatt bidrag kan endres, økes til 12 prosent.

Reisekostnader ved samvær

Reiser som omfattes

  • Kostnader samværsforelderen eller bostedsforelderen har til sin egen reise når barnet skal hentes eller bringes til og fra samvær, omfattes ikke ved deling av reisekostnader ved samvær.
  • Kostnader samværsforelderen har ved reise til barnet når samværet utøves der barnet bor, omfattes ikke. 

 

  • Nødvendige kostnader samværsforelderen og bostedsforelderen har til å hente eller bringe barnet til og fra samvær omfattes.
  • Nødvendige kostnader samværsforelderen har ved reise til barnet når samværet utøves der barnet bor, skal omfattes.

Konfliktløsningsmekanismer

1. Ved tvist om deling av reisekostnader, bringes saken inn for tingretten som første instans.

 

2. Fylkesmannens avgjørelser om deling av reisekostnader ved samvær, gir ikke tvangskraft.

 

3. Fylkesmannen har ikke myndighet til gjennom vedtak å stadfeste en skriftlig privat avtale om deling av reisekostnader ved samvær slik at den gis tvangskraft.

1. Ved tvist om deling av reisekostnader starter saken med krav om mekling i forliksrådet.

 

2. Fylkesmannens avgjørelser om deling av reisekostnader ved samvær gis tvangskraft.

 

3. Fylkesmanne gis myndighet til å stadfeste private avtaler om deling av reisekostnader ved samvær, slik at de gis tvangskraft.