Historisk arkiv

Debattinnlegg av samferdselsminister Solvik-Olsen: Enklere og bedre for bobilturistene med nye regler

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Debattinnlegg av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. På trykk i flere aviser i juni 2018.

Solen gløtter frem, og man gleder seg over varmere vær. Bobilsesongen er igjen i gang. Jeg unner folk å ta seg fri med hus på hjul. Noen reiser på kryss og tvers i vårt vakre land, andre finner sitt favorittsted og slår rot. Bruken av bobil varierer, men for mange blir det en lidenskap. Jeg ønsker å bidra til at denne lidenskapen ikke ødelegges i møte med staten. Derfor har vi de siste årene gjort mange justeringer i lovverket – både for å gjøre hverdagen enklere og litt billigere.

Inntil i fjor har bobiler vært underlagt reglene for tunge kjøretøyer, slik som lastebiler, busser og vogntog. Det er urimelig. Det er åpenbart forskjell på en bobil på 4 tonn og en trailer på 20 tonn. Dette endret vi før sommersesongen 2017.

Enklere vektendring for nyere bobiler

I år ønsker vi å gjøre det enklere å endre vekt på nyere bobiler. Vegdirektoratet jobber for tiden med å endre regelverket, slik at kjøretøy registrert etter 15. september 2012, i gruppe M og N med største totalvekt under 7500 kg, også kan endre tillatt totalvekt uten å måtte gjøre tekniske endringer.

Betaler ikke lenger mer bompenger enn personbiler

For to år siden merket mange bobilturistene at bompengekostnadene ble kraftig redusert. Vi besluttet at bobilene og tyngre personbiler (kjøretøygruppe M1) skulle betale personbiltakst, ikke vogntogtakst. Det ga en reduksjon på mellom 50 og 80 prosent. Da blir det mer attraktivt å nyte norsk natur, norske serveringssteder og severdigheter.

Sjeldnere EU-kontroller

Høsten 2016 innførte vi bedre regler for EU-kontroll. Da fikk bobiler og tunge personbiler (M1) samme kontrollintervaller som vanlige personbiler. Før måtte man følge kontrollregimet til tungbiler og være inne på kontroll årlig. Nå er det annethvert år. Tilsvarende mykner vi opp regelverket for krav til vinterutrustning (vinterdekk og kjetting), slik at man behandles som personbil og ikke vogntog. Men husk - man skal alltid sko seg etter forholdene.

Bobiler får kjøre fortere og være bredere

Har du irritert deg over at biler mellom 3500 kg og 7500 kg ikke kan holde fartsgrensen på motorveiene våre? Maksfartsgrensen var 80 km/t. Det er nå endret, slik at man kan følge skiltet fartsgrense. En bedre hverdag både for sjåfør og øvrige trafikanter.

Noen av bobilene har til nå vært ulovlig brede på veiene. For eksempel kan en markiseboks få bilen til å bli bredere enn de tidligere tillatte 2,55 meter. Vi har endret dette, slik at tillatt bredde blir 2,6 m. Det gjør også at standard amerikansk tilhengere er lovlige. Norge har dermed fått samme standard som Sverige og Finland, og vi kan bedre konkurrere om turistene med de største bobilene på like vilkår som våre naboland.

Fjernet årsavgift for campingvogner

For campingvognene har regjeringen fjernet årsavgiften. Tidligere kunne nyere (og tunge) campingbiler få en omregistreringsavgift på nesten 16 000 kroner. Nå får de maks 1987 kr.

Ny vei, til glede og besvær

Denne regjeringen har satset kraftig på samferdsel. Som bobilturist vil du i sommer kunne glede deg over at mange nye veiprosjekter står ferdige og sikrer ny og god vei til glede for alle. Vær imidlertid forberedt på at du også kan møte noen røde lys på din ferd rundt i landet. Disse er tegn på fortsatt bygging og vedlikehold av sårt etterlengtede veistrekninger - som du om ikke lenge kan glede deg til å ta i bruk. I mellomtiden kan asfaltlukt, gravemaskiner og veiprosjekter som rulles ut i seg selv være en attraksjon å følge med på.

God sommer!