Historisk arkiv

Spørsmål nr. 1299 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Sverre Myrli

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Finansdepartementet

Om refusjon av merverdiavgift ved forskuttering av utbygging av fiskerihavner

Det vises til brev 2. april 2020 fra Stortingets president vedlagt spørsmål til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Sverre Myrli.

Spørsmål:
Er statsråden kjent med situasjonen som har oppstått for de kommunene som har fått godkjenning til å forskuttere utbygging av fiskerihavner, og vil han foreta seg noe slik at disse kommunene får momsen tilbake?

Begrunnelse:
Flere kommuner har fått godkjenning til å forskuttere utbygging av fiskerihavner. Dette er fiskerihavner som har vært statlige og som nå skal overføres fylkeskommunene. I den forbindelse har det dukket opp spørsmål om refusjon av merverdiavgift (moms). Dette gjelder eksempelvis Engenes fiskerihavn på Andørja i Ibestad kommune i Troms og Finnmark, der det i lang i tid har vært jobbet med å få til en helt påkrevet utbygging av fiskerihavna. Skattedirektoratet har visstnok sagt nei til at kommunene skal få momsen tilbake når de forskutterer utbyggingene, fordi det er staten som har sagt ja til utbyggingene.

Svar:
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2018 fattet Stortinget vedtak (vedtak nr. XLII) om at Samferdselsdepartementet kan inngå avtaler om forskuttering av midler til fiskerihavner og farleder innenfor en ramme på 350 millioner kroner ut over gitt bevilgning, jf. Innst. 2 S (2017–2018). Av vedtaket følger at forskutteringene skal refunderes uten kompensasjon for renter og prisstigning. Ved Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2019 ble denne rammen økt til 550 millioner kroner, jf. Innst. 13 S (2018–2019).

Forskuttering er et virkemiddel for raskere gjennomføring av prosjekt som ligger inne i Investeringsrammen for Nasjonal transportplan 2018-2029. Dette skal gi grunnlag for at kommunene kan gjennomføre omsøkte tiltak mot refusjon fra Samferdselsdepartementet på et senere tidspunkt. I tilknytning til framleggelsen av statsbudsjettet for 2019 ble det omtalt at det var ni av 20 fiskerihavnrelaterte prosjekter i Nasjonal transportplan 2018–2029 som har søkt på ordningen.

Samferdselsdepartementet har i brev 18. desember 2017 omtalt ordningen. Om forutsetninger og krav til søknad om forskuttering, er blant annet dette uttalt:

  • Prosjektet er prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2029.
  • Søker ferdigstiller prosjektplanlegging og gjennomfører utbygging i egenregi, dvs. tar over rollen fra Kystverket som ansvarlig prosjekterende og byggherre.
  • Det kan refunderes et beløp inntil avtalt økonomisk ramme. Utgangspunktet for avtalen vil være investeringsrammen for prosjektet i Nasjonal transportplan 2018-2029.
  • Eventuelle overskridelser i prosjektene dekkes av partene som forskutterer, og skal ikke refunderes av staten med mindre overskridelsen kommer som nye krav fra staten. Det gis imidlertid ikke kompensasjon for uforutsette krav fra andre statlige myndigheter utenom Kystverket.

Samferdselsdepartementets brev klargjør at både kommuner og fylkeskommuner, eventuelt sammen med samarbeidspartnere, har anledning til å søke om forskuttering.

Kommuner som inngår slike forskutteringsavtaler vil, både i rollen som ansvarlig prosjekterende og som byggherre, bli fakturert med merverdiavgift fra leverandører. Jeg oppfatter stortingsrepresentant Myrlis spørsmål å gjelde om kommuner vil ha rett til fradrag eller kompensasjon for merverdiavgift på anskaffelser til slike prosjekter.

Flere kommuner er etter det opplyste i dialog med Skatteetaten for å klargjøre spørsmålene om rett til fradrag eller kompensasjon for merverdiavgift. Skattedirektoratet har opplyst at sakene er til behandling i Skatteetaten, dvs. at det så langt ikke er avgitt noen endelig uttalelse, men at det aktuelle skattekontoret har bedt om nærmere opplysninger. Jeg presiserer for ordens skyld at en eventuell bindende forhåndsuttalelse bare vil være bindende for Skatteetaten – ikke for kommunen. Kommunen vil også kunne klage på en bindende forhåndsuttalelse.

På generelt grunnlag understreker jeg at kommuner selv har ansvaret for å fastsette fradragsberettigete og kompensasjonsberettigede beløp, ved å innberette disse på skattemeldingene. Dersom Skatteetaten initierer endringssak vil kommunen bli varslet og gitt anledning til å opplyse saksforholdet og redegjøre for sitt syn, før vedtak eventuelt blir truffet. Kommunen vil videre kunne få prøvd gyldigheten av et eventuelt vedtak ved klage eller søksmål.

Jeg legger til grunn, og har tillit til, at Skatteetaten også i disse sakene gir god veiledning, herunder klargjør Skatteetatens forståelse av rettsreglene som saksforholdene aktualiserer.

Med hilsen

Jan Tore Sanner