Design som gjør en forskjell: Norsk – britisk samarbeid på Royal College of Art

Hvordan kan design gjøre en forskjell? Ambassaden i London var nylig med på å presentere en utstilling som viser at design er mer enn fin form og lekkert utseende – det er også et verktøy for å gjøre en positiv forskjell i folks hverdag.

Hvordan kan design gjøre en forskjell? Ambassaden i London var nylig med på å presentere en utstilling som viser at design er mer enn fin form og lekkert utseende – det er også et verktøy for å gjøre en positiv forskjell i folks hverdag.  

Design som gjør en forskjell
Design som gjør en forskjell (Foto: Ingebjørg Sofie Larsen, ambassaden i London)

Utstillingen «Design that makes a difference», som finner sted på Royal College of Art i London, presenterer 20 prosjekter fra Norge og Storbritannia som alle har et fokus på inkluderende design. Prosjektene viser hvordan design spiller en rolle både i næringslivet, i det offentlige og i samfunnet rundt oss, og bidrar til å skape løsninger som både er inkluderende, smarte, brukervennlige og tilgjengelige.

Utstillingen, som er et samarbeid mellom Norsk Designråd og Helen Hamlyn Centre for Design ved Royal College of Art, ble åpnet av ambassadør Kim Traavik sist fredag.

Valgmateriell
Valgmateriell (Foto: Ingebjørg Sofie Larsen, ambassaden i London)

Blant prosjektene som presenteres på utstillingen er værtjenesten http://www.yr.no/, som med sitt brukervennlige design har etablert seg som ledende innen værvarsling. Fra Storbritannia får vi blant annet se den digitale plattformen http://www.gov.uk/ , som har gjort det lettere å finne frem til de britiske departementenes nettsider ved å samle dem under et felles tak. Vi finner også nasjonale foregangsprosjekter – for eksempel den britiske olympiaparken, som var med på å gjøre fjorårets olympiske leker til de mest tilgjengelige noen gang, og valgprosjektet Blanke Ark fra Norge.

Med ambisjon om å gjøre demokratiet mer tilgjengelig, utviklet de norske designerne fra byråene Innovativoli, Kadabra og Blueroom et helt nytt sett med valgmateriell. De tre byråene trakk med seg både erfarne valgfunksjonærer og funksjonshemmede som testbrukere i prosjektet.

Resultatet ble en svært helhetlig og gjennomtenkt løsning med et enkelt monterbart avlukke og en markant og tydelig valgurne. Du kan enkelt komme deg inn i alle avlukkene, selv med rullestol, og stemmesedler og skriveunderlag er plassert i en høyde som passer både for stående og sittende. Et av disse avlukkene kan nå oppleves i sin helhet i utstillingen på Royal College of Art.

Utstillingen, som er kuratert av Onny Eikhaug (Norsk Designråd) og Rama Gheerawo (Royal College of Art), er et resultat av et flerårig samarbeid mellom de to organisasjonene. I tillegg til faglig utveksling og forskningssamarbeid har det tette samarbeidet resultert i boken ‘Innovating with People: The Business of Inclusive Design’, som kom ut i 2010. Samarbeidet har også vært med på å inspirere de to landenes regjeringer til å satse på inkluderende design.

Den britiske regjeringen har definert satsingsområdet inkluderende design som en prosess der ‘designere sørger for at tjenester og produkter kan nå et bredest mulig publikum’. I Norge har 16 departementer i fellesskap forpliktet seg til å innføre inkluderende design innen 2025. Det norsk-britiske samarbeidet er altså et eksempel på at en slik satsing bærer frukter!

Design som gjør en forskjell (Foto: Ingebjørg Sofie Larsen, ambassaden i London)

I tilknytning til utstillingsåpningen ble det arrangert et seminar der den britiske regjeringens rådgiver for inkluderende design, Michael Wolff, var en av foreleserne. Både Wolff og ambassadør Kim Traavik fremhevet at en utstilling som dette skaper en god porsjon optimisme for fremtiden: - Den handler ikke bare om inkluderende design, men om god og effektiv design – den viser rett og slett hvordan design får verden til å fungere bedre.