Diskuterer tung løftekapasitet i Norge

Norge samarbeider med elleve andre land for å ha mulighet til å bruke de tre C-17-flyene som er stasjonert i Ungarn. Samarbeidet ledes av et eget styre og Norge er for første gang vertskap for styremøtet, som avholdes i Bodø 14.-15. juni.

Styremøtet i SAC avholdes to ganger hvert år – hvorav ett møte i Ungarn og ett i et av medlemslandene. For første gang skal styremøtet i Strategic Airlift Command (SAC) holdes i Norge.

På agendaen dette halvåret står blant annet vurdering av egen C-17 simulator for flygertrening, godkjennelse av et oppdatert operasjonskonsept og fremtidig personellbehov.

Et C-17-fly kan løfte nesten fire ganger så mye last som et Hercules transportfly, og tilgangen til C-17 dekker Norges ordinære behov for denne typen løftekapasitet.

Norges andel er 400 flytimer per år, noe som tilsvarer 11 prosent av flyvingens kapasitet. Norge er med dette den fjerde største brukeren, etter USA, Sverige og Nederland. Kapasiteten benyttes blant annet til transportoppdrag av militært utstyr, forsyninger og personell til Norges utenlandsoperasjoner. I tillegg benytter norske spesialstyrker flyet til å trene «airdrop».

Samarbeidet om C-17 startet i 2006, og i 2009 ble Papa Airbase etablert i Ungarn. Totalt er det om lag 145 personer som opererer flyene. Disse kommer fra alle medlemsnasjonene. Det er i dag 16 nordmenn på basen i Ungarn. Dette inkludere både stabsoffiserer, flygende personell og bakkemannskap.