Historisk arkiv

D/S Hestmanden tilbake i ny prakt

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Miljøverndepartementet

100 år etter at D/S Hestmanden ble sjøsatt for første gang, kunne det ny restaurerte skipet seile igjen fredag. En sentral del av norsk krigs- og sjøfartshistorie er dermed sikret. – En flott dag for sjøfartsnasjonen Norge, sier Solheim.

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim var til stede i Kristiansand da D/S Hestmanden ble sjøsatt fra Bredalsholmen fredag 23. september.

- Dette er en flott dag for sjøfartsnasjonen Norge. Vårt viktigste flytende kulturminne er satt i stand på en verdig måte. Hestmanden er et monument over krigsseilernes innsats under krigen, sier Solheim.

Miljøminister Erik Solheim tilstede ved sjøsettingen av D/S Hestmanden i Kristiansand.

Miljøminister Erik Solheim tilstede ved sjøsettingen av D/S Hestmanden i Kristiansand. (Miljøverndepartementet)

D/S Hestmanden er de norske krigsseilernes minnesmerke, derfor er fartøyet nå malt i krigens karateristiske grå kamuflasjefarge. Skipet seilte i den norske Nortrashipflåten på over 1000 skip som Norge stilte til disposisjon under andre verdenskrig. D/S Hestmanden er det eneste lastefartøyet som er igjen fra denne flåten.

Hestmanden før restaurering. Foto: Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter

Hestmanden er nå malt i krigens karateristiske grå kamuflasjefarge. (Bredalsholmen dokk og fartøysenter)

Stortinget har gitt D/S Hestmanden status som krigsminne. Lasteområdet skal brukes som nasjonalt museum over de norske krigsseilernes innsats under andre verdenskrig.

Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand har stått for restaureringsarbeidet.


Fakta om D/S Hestmanden
Historisk representerer “Hestmanden” en lang og viktig periode i norsk handelsflåtes historie. Skipet ble bygget i Bergen i 1911 som godsskip for Det Vesteraalske Dampskipsselskap sin kystgodsrute mellom Oslo og Nord-Norge. Skipet ble også tidlig benyttet i utenriksfart.

Også etter krigen utført “Hestmanden” en viktig nasjonal innsats gjennom å transportere forsyninger til gjenreisingen av Finnmark etter at nesten hele fylket var lagt øde etter tyskernes bruk av den brente jords taktikk.

Frem til 1965 ble skipet brukt langs hele kysten til å frakte restene av krigsforliste skip, og deltok bl.a ved opphuggingen av “Tirpitz”.

Etter å ha ligget i opplag siden 1965, ble skipet i 1979 kjøpt av Norsk Veteranskibsklub. I 1995 bevilget Stortinget 5 millioner til å starte restaureringen av “Hestmanden” som krigsminnesmerke i anledning 50-års markeringen av slutten på 2. verdenskrig. Skipet ble samme år overført til Stiftelsen Hestmanden.