Elefanter og annet fanteri

Svarinnlegg fra helse- og omsorgsminister Bent Høie til markedsdirektøren i Skruf i Stavanger Aftenblad.

Det er greit at tobakksprodusentene roter med metaforene. Det er verre at de roter med fakta.

Elefanten i rommet er en velkjent metafor for en sannhet alle kjenner, men ingen snakker om. Markedsdirektøren i Skruf tar den i bruk på svært kreativt vis i innlegget «Snus er bra for folkehelsa» 29. mai.

Han hevder at det befinner seg en diger elefant i det offentlige rommet der snusdebatten foregår. Dette dyret bruker snus, skriver direktøren. Han hevder videre at det er til hjelp for både enkeltpersoner og folkehelsa at den store elefanten i det offentlige rommet snuser.

Markedsdirektøren sliter åpenbart med metaforbruken. Det er forståelig. Det er jo ikke jobben hans å beherske ulike retoriske virkemidler. Jobben hans er å markedsføre tobakksprodukter.

I innlegget i Stavanger Aftenblad forsøker han seg på det også. Det er vanskeligere å tilgi enn den hjelpeløse metaforbruken. Han kommer nemlig med mange løse påstander som ikke er i nærheten av å være noe annet enn nettopp det.

Han hevder ikke bare at jeg undergraver sannheten om snus. Jeg lar også hundretusener lide på grunn av en enøyd tobakkspolitikk. Direktøren hevder at tusenvis av mennesker har blitt friskere og fått et lengre liv takket være snusen.

Jeg antar det er forslaget mitt om reklamefrie tobakkspakninger som har fått markedsdirektøren i Skruf til å lade kanonene med så tungt skyts. Det er forståelig. Pakningene er tobakksindustriens aller siste reklameplakat. Vi vet at industrien bruker mye krefter på å utvikle design som appellerer til unge. Turkise snusbokser med jenteansikter er neppe ment å appellere til menn i førtiårene.

Forslaget om reklamefrie pakninger har ikke som mål å få voksne mennesker til å slutte med tobakk. Målet er å hindre at barn og unge begynner. Det kan virke som om markedsdirektøren ikke helt har oppfattet dette. Eller kanskje det er nettopp det han har?

Jeg har aldri lagt skjul på at det er mer helseskadelig å røyke enn å snuse. Men det er et langt stykke derfra til å hevde at snus gir bedre helse. Et tobakksprodukt som medfører risiko for kreft, diabetes 2 og dødfødsel, kan ikke kalles helsefremmende.

Det er ikke jeg som undergraver sannheten om snus. Det gjør derimot tobakksprodusentene som ønsker at flere skal bli avhengig av den.

Markedsdirektøren har rett i en sak. Det finnes en snusende elefant. Den befinner seg ikke i det offentlige rom. Den befinner seg i et glasshus. Og det singler i glass.