Historisk arkiv

En av seks har lyst til å bli lærer

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

16 prosent i aldersgruppen som normalt søker seg til høyere utdanning, mener at læreryrket er attraktivt. Likevel har læreryrket fremdeles lavere anseelse enn leger, ingeniører, politifolk og journalister. Dette viser en ny meningsmåling som er utført for Kunnskapsdepartementet.

16 prosent i aldersgruppen som normalt søker seg til høyere utdanning, mener at læreryrket er attraktivt. Likevel har læreryrket fremdeles lavere anseelse enn leger, ingeniører, politifolk og journalister. Dette viser en ny meningsmåling som er utført for Kunnskapsdepartementet. 

Undersøkelsen er gjennomført som ledd i den store lærerkampanjen GNIST, som blant annet har til formål å heve lærernes status og bidra til at flere søker seg til lærerutdanning. 

– Læreryrket oppfattes av mange som både krevende og givende, men anseelsen må likevel opp. Gode lærere er nøkkelen til mer kunnskap og en bedre skole, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.   

– Vi må rekruttere ungdom som kan bli engasjerte og gode lærere og som ser læreryrket som en mulighet der de får brukt hele seg, både kunnskap, pedagogikk og sosiale ferdigheter, sier forsknings, og høyere utdanningsminister Tora Aasland.

Ungdom er mer positive
Undersøkelsen viser at ungdom er mer positive i sine vurderinger av læreryrket enn befolkningen for øvrig. Det fremgår også at personlige erfaringer med egne lærere er langt mer positive enn det generelle inntrykket av lærere. 25 prosent av de spurte mener at kvaliteten på deres egne lærere var god, bare 11 prosent svarer dårlig. 

Av de spurte fremhever flere at de kunne tenke seg å bli lærer fordi det er givende, de kan utvikle seg, yrket har få begrensninger og ingen dager er like. Andre kommenterte læreryrket som et godt og stabilt yrke som gir deg noe tilbake igjen. 

 – Nå gjelder det å overbevise disse om at de bør søke lærerutdanningen før fristen går ut 15. april, sier Tora Aasland. 

Flere initiativ fra regjeringen
Regjeringen har lansert flere viktige initiativ i 2009 for å styrke lærerrollen og heve kvaliteten i norsk skole. Blant disse er partnerskapet GNIST, et bredt samarbeidsforum med alle de største i organisasjonene i landet som arbeider med oppgaver knyttet til utdanning.
I februar la regjeringen frem Stortingsmelding nr. 11(2008 – 2009) - om lærerrollen og lærerutdanningen. Meldingen inneholder omfattende forslag som skal diskuteres i Stortinget 2.april. I tillegg lanserer Kunnskapsdepartementet den 18. mars i år en stor kampanje for å rekruttere flere lærerstudenter. 

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i februar/mars 2009. Totalt er det 605 respondenter i undersøkelsen.

Les rapporten ved å klikke på lenken i høyre meny.