Historisk arkiv

Norge gir en milliard til høyere utdanning og forskning i utviklingsland

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Utenriksdepartementet

Regjeringen øker nå støtten til samarbeidet mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Norge og utviklingsland. Målet er å heve kvaliteten på høyere utdanning i utviklingsland, og å gi flere unge jobbrelevant og samfunnsnyttig høyere utdanning.

– Lokale eksperter og forskere spiller en nøkkelrolle i arbeidet for å nå bærekraftsmålene. Gjennom partnerskap mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Norge og utviklingsland skal vi bidra til å utvikle kunnskap og lokal ekspertise for bærekraftig utvikling i våre samarbeidsland, sier utviklingsminister Dag-Inge Ulstein.

Derfor gir Norge nå over en milliard norske kroner til høyere utdanning og forskning i utviklingsland. Pengene skal fordeles over de neste seks årene gjennom utviklingsprogrammet Norhed II, som forvaltes av Norad. 

– Norad ser frem til å motta mange og gode søknader innenfor områder av betydning for å nå bærekraftsmålene, når vi nå lanserer Norhed II-utlysningen, sier Norads direktør Bård Vegar Solhjell. 

Egne eksperter

– Vi trenger egne eksperter. Vi trenger profesjonelle som forstår lokale forhold og kan løse våre problemer; som kan forske, utvikle retningslinjer og yte profesjonelle tjenester. Vi trenger også lærere og instruktører. Og alle disse kommer fra høyere utdanningsinstitusjoner, understreker professor Hirut Woldemariam, minister for høyere utdanning og forskning i Etiopia.

Woldemariam var nylig på Norgesbesøk. Hennes egen akademiske og politiske karriere er i stor grad et resultat av at hun fikk muligheten til å delta i Norhed-samarbeidet, forteller hun.

Gjennom Norheds kapasitetsutviklingsprogram er det bygget opp et nettverk av forskere og høyere utdanningsinstitusjoner i en rekke utviklingsland, som samarbeider med norske forskere og universiteter. 

Ingen skal utelates

Selv om antall studenter som tar høyere utdanning, har doblet seg siden år 2000 på verdensbasis, er det fortsatt grupper av marginaliserte innenfor land og regioner som ikke har tilgang på høyere utdanning. Spesielt ser man dette på master- og doktorgradsnivå. Ofte finner diskrimineringen sted på bakgrunn av kjønn, kulturell eller etnisk tilhørighet, bosted, nedsatt funksjonsevne eller på grunn av økonomiske og sosiale faktorer.

– Høyere utdanning og forskning er et prioritert område i norsk utviklingspolitikk. At ingen skal utelates, er et gjennomgående prinsipp for bærekraftsmålene. Og det er også et viktig mål for Norhed-programmet at høyere utdanning skal være tilgjengelig og inkluderende for alle grupper i samfunnet, sier utviklingsminister Dag-Inge Ulstein.


Fakta:

  • Det er store regionale forskjeller på andelen av unge som tar høyere utdanning. I Europa og Nord-Amerika er innrulleringsraten til høyere utdanning på 75 prosent, mot kun åtte prosent i Afrika sør for Sahara.
  • Gjennom Norhed-programmet har Norge siden 2013 støttet nærmere 50 prosjekter som har bidratt til at mer enn 240 studieprogrammer er utviklet, primært på master- og doktogradsnivå med over 19.500 studenter innrullert siden 2013. Over 2300 studenter har fått stipend, hvorav 52 prosent er kvinner.
  • Norge gir nå over en milliard norske kroner til høyere utdanning og forskning i utviklingsland over de neste seks årene gjennom Norhed II. Målene er
    1. å styrke kvaliteten på utdanningen
    2. å sikre inkludering av marginaliserte grupper
    3. å sørge for at utdanningen er jobbrelevant.
  • Norhed gir støtte til utvikling av nye eller eksisterende utdanningsprogrammer, samt stipend til master- og doktorgrader til ansatte ved høyere utdanningsinstitusjoner for å styrke deres kompetanse. Støtte til felles forskningsprosjekter og administrativ kapasitetsbygging er også en viktig del av Norhed-samarbeidet.