Historisk arkiv

Evaluering av Finansportalen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

Menon Economics har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet evaluert Finansportalen. Evalueringsrapporten konkluderer blant annet med at Finansportalen bidrar til økt kunnskap hos forbrukerne, og lavere søkekostnader når forbrukere skal orientere seg i finansmarkedet.

Finansportalen er en nettbasert tjeneste som hjelper forbrukere å sammenlikne, flytte på og reforhandle pensjonsprodukter, banktjenester, forsikringer og pengeplasseringer. Barne- og likestillingsdepartementet finansierer portalen, mens Forbrukerrådet har ansvaret for utvikling og drift av denne.

I begynnelsen av 2018 gav Barne- og likestillingsdepartementet analyseselskapet Menon Economics i oppdrag å evaluere Finansportalen, og samtidig drøfte nytteverdien ved slike offentlige markedsportaler som virkemiddel mer generelt.

Menon Economics har nå levert sin evalueringsrapport til departementet. Ifølge rapporten bidrar Finansportalen til økt kunnskap hos forbrukerne, og lavere søkekostnader når forbrukere skal orientere seg i markedet.

Rapporten viser at stadig flere forbrukere benytter Finansportalen når de skal bytte eller reforhandle finansielle tjenester, men at portalen ikke har bidratt til økt bytte- og forhandlingsaktivitet blant forbrukerne totalt sett. Statistiske analyser indikerer at Finansportalen har hatt en liten, men positiv effekt på konkurransen, hovedsakelig i markedet for boliglån.

Med utgangspunkt i evalueringen av Finansportalen, har Menon Economics også gjort en vurdering av markedsportaler som virkemiddel i forbrukerpolitikken mer generelt. På bakgrunn av en konkurransefaglig gjennomgang, går Menon Economics gjennom sentrale forutsetninger for at markedsportaler skal gi tilsiktede virkninger på forbrukerne og konkurransen, og gir råd og anbefalinger om når en offentlig markedsportal kan være et egnet virkemiddel.

Barne- og likestillingsdepartementet vil følge opp konklusjonene og anbefalingene i rapporten i dialog med Forbrukerrådet og i departementets eget arbeid med en stortingsmelding om forbrukerpolitikk.

Les rapporten