Historisk arkiv

Feil om skatteløftet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

NAF hevder på NRK Nyhetsmorgen 18. mai at Regjeringen bryter skatteløftet fra Soria Moria-erklæringen. – Det er ikke riktig. Regjeringens løfte om å reversere skatte- og avgiftsnivået til 2004-nivå ble oppfylt i 2007-budsjettet, og Regjeringen har videreført dette nivået siden, sier statssekretær Roger Schjerva.

NAF hevder på NRK Nyhetsmorgen 18. mai at Regjeringen bryter skatteløftet fra Soria Moria-erklæringen. – Det er ikke riktig. Regjeringens løfte om å reversere skatte- og avgiftsnivået til 2004-nivå ble oppfylt i 2007-budsjettet, og Regjeringen har videreført dette nivået siden, sier statssekretær Roger Schjerva. 

Bompenger er brukerbetaling (gebyr) som bidrar til å finansiere veiprosjekter. Ofte blir veiprosjekter finansiert ved en kombinasjon av midler fra staten, fylkeskommunene og bompengeinntekter. Bompengene dekker derfor bare en andel av den samlede kostnaden ved veiprosjektet. På den måten kan bompengene verken anses som et overpriset gebyr eller som en snikinnføring av avgifter. Bompengefinansiering har dessuten lang tradisjon i Norge.

– Det er riktig at inntektene fra bompenger har økt siden 2004. Det skyldes at Regjeringen har satset store beløp på veibygging. Flere og bedre veier innebærer flere bomstasjoner. Bilistenes egenbetaling sikrer oppstart og framdrift for konkrete veiprosjekt, og går ikke direkte inn i statskassen slik som de fleste andre skatter og avgifter. Det er derfor ikke naturlig å inkludere bompenger i skatteløftet, sier statssekretær Schjerva.

Skatteløftet betyr at Regjeringen i det enkelte statsbudsjett ikke foreslår endringer som øker eller reduserer det samlede skatte- og avgiftsnivået nivået slik dette kan bestemmes med utgangspunkt i skatte- og avgiftsreglene i 2004. Det er kun endringer i skatte- og avgiftsinntekter som følge av vedtatte endringer i skatte- og avgiftsregler som er relevante i dette regnskapet. Endringer av overprisede gebyrer regnes også med i skatteløftet. Skatte- og avgiftsinntektene påvirkes i tillegg av vekst i økonomien og konjunkturelle forhold. Skatteløftet innebærer dermed ikke nødvendigvis at de samlede skatte- og avgiftsinntektene vil være på samme nivå som i 2004.

Innenfor rammene av skatteløftet har Regjeringen lagt vekt på at skattesystemet skal være rettferdig og virke omfordelende. Avgiftene skal blant annet stimulere til miljøvennlig atferd. Regjeringen gjennomførte fra 2007 et stort skritt i en omlegging av bilavgiftene i en mer miljøvennlig retning. Formålet med omleggingen er å bidra til at det omsettes kjøretøy med lavere CO2-utslipp. Salgsstatistikk viser nå at utslippene fra nye biler i gjennomsnitt har gått ned fra 177 g/km i 2006 til 136 g/km hittil i år (januar-april), en nedgang på 23 prosent.

Les mer: Skatteløftet – hovedtrekk om beregningsmetode