Historisk arkiv

Forbrukerhensyn i finansmarkedene

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

– Ansvarsfordelingen mellom departementer og institusjoner fungerer godt, og forbrukerhensyn blir i hovedsak godt ivaretatt blant annet gjennom Finanstilsynets klare mandat, sier statssekretær Ole Morten Geving.

Finanstilsynets logoFinansdepartementet sendte fredag 30. juli et brev til Finanstilsynet vedrørende Finanstilsynets mandat for forbrukerbeskyttelse og forbrukerinformasjon. Brevet er et svar på Finanstilsynets forprosjektrapport om Finanstilsynets bidrag til forbrukerbeskyttelse og forbrukerinformasjon som ble oversendt departementet 4. mai 2009.

Departementet understreker i brevet Finanstilsynets allerede klare generelle mandat vedrørende å ivareta forbrukerhensyn. Finanstilsynets mandat følger direkte av finanstilsynsloven, av Stortingets vedtakelse av tilsynets årlige budsjett, og av departementets årlige tildelingsbrev. Finanstilsynet fører tilsyn med aktørene i finansmarkedene og skal påse at lover og regler overholdes. I mandatet er samarbeid med forbrukermyndigheter og bransjeorganisasjoner for å bidra til at det gis objektiv og pålitelig informasjon til brukerne om finansielle produkter og risiko forbundet med disse, angitt som et sentralt innsatsområde.

– Aktørene i finansmarkedet er nå underlagt strenge regler, blant annet klare krav til informasjon ved rådgivning om og salg av finansielle produkter. I tillegg har vi innført strenge krav til at de finansielle instrumentene må være egnet for den konkrete kunde, sier statssekretær Ole Morten Geving.

– Med den kompleksitet som nå er i finansmarkedet, og med de stadig nye produktløsninger som markedsføres, er det enda viktigere enn tidligere at Finanstilsynet har stor oppmerksomhet på forbrukerrelaterte spørsmål, og utøver effektivt tilsyn også på dette området, herunder påser at foretakene gir relevant og forstålig informasjon om de ulike finansproduktene, sier statssekretær Geving.

– Noen aktører har tatt til orde for å opprette et eget produkttilsyn. Det er ikke et forslag vi ønsker å gå videre med. En produktgodkjenning kan virke mot sin hensikt ved at godkjenning av et bestemt produkt kan gi feilaktig trygghetsfølelse for forbrukerne. Et produkt som er egnet å selge til en kunde kan være totalt uegnet for en annen kunde. Det er derfor bedre å vektlegge forbrukerbeskyttelse i virksomhets- og avtaleregler, sier statssekretær Geving.  

Les brevet her