Historisk arkiv

Foreslår endring av KRL-faget

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Regjeringen foreslår å endre navnet på KRL-faget til Religion, livssyn og etikk som ett av flere tiltak for å følge opp dommen fra Den europeiske menneskerettsdomstol. I en høringsbrev som nå sendes ut blir det også foreslått endringer i lovbestemmelsen om faget og i fritaksbestemmelsen. Læreplanen for faget vil i tillegg bli endret, slik at det ikke er tvil om at opplæringen vil være i samsvar med menneskerettighetene.

-Nytt navn på faget og ny lovparagraf er et tydelig signal om at vi ønsker en opplæring der de ulike religioner og livssyn blir behandlet likt, uttaler kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

-Til sammen skal de endringene vi foreslår utgjøre en helhet som sikrer at skolene gir kunnskap om religioner og livssyn på en objektiv måte med vekt på likeverdig behandling av dem, sier Solhjell.

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) avsa 29. juni i år dom om KRL-faget og fritaksreglene. EMD fastslår at det opprinnelige faget og ordningen med begrenset fritak er i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK). Dommen gjelder ordningen slik den var ved innføringen av ny læreplan i 1997. Siden den gang har kritikken blitt imøtekommet med flere endringer.

-Dommen i EMD er svært alvorlig, sier Solhjell. – Det er helt nødvendig at vi endrer faget slik at det ikke krenker menneskerettighetene.

Lovbestemmelsen om faget foreslås endret slik at det understreker hvordan undervisningen skal være for å være i samsvar med menneskerettighetene. Faget skal ikke skille seg fra andre fag, det skal ikke være forkynnelse og undervisningen i de enkelte delene skal være likeverdig. Målet med faget er å bidra til forståelse, respekt og evne til dialog.

Det vil også bli endringer i læreplanen. Blant annet vil dagens bestemmelse om prosentfordeling av mengde mellom de ulike hovedområdene bli tatt bort.

-Summen av forslagene om endringer skal sikre at faget er i samsvar med menneskerettighetene, uttaler kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell. - Slik kan vi få et fag der alle elever er inkludert og så langt som mulig delta i en samlet undervisning.

Høringsbrev med forslagene til endringer blir nå sendt ut med høringsfrist 4. februar 2008. Regjeringen tar sikte på å legge fram lovforslag for stortinget våren 2008. Med forbehold om stortingets godkjenning vil Utdanningsdirektoratet sende utkast til ny læreplan på høring. Både læreplan og lovbestemmelse vil gjelde fra skoleåret 2008/2009.

------------------------------------------------------------------

Gjeldende bestemmelse
§ 2-4. Undervisninga i faget kristendoms- religions- og livsynskunnskap

Undervisninga i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap skal

  • gi grundig kjennskap til Bibelen og kristendommen som kulturarv
  • gi grundig kjennskap til evangelisk-luthersk kristendomsforståing og ulike kristne kyrkjesamfunn
  • gi kjennskap til andre verdsreligionar og livssyn
  • gi kjennskap til etiske og filosofiske emne
  • fremje forståing og respekt for kristne og humanistiske verdiar
  • fremje forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål.

Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande.

       Den som skal undervise i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, skal presentere kristendommen, dei ulike verdsreligionar og livssyn ut frå deira eigenart. Dei same pedagogiske prinsippa skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emna.

 

Forslag til ny bestemmelse
§ 2-4. Undervisninga i faget religion, livssyn og etikk (endringar i kursiv, i tillegg til innholdspunktene, som er tatt ut)

Religion, livssyn og etikk er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande.

Undervisninga i religion, livssyn og etikk skal bidra til forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål.

Den som skal undervise i religion, livssyn og etikk, skal presentere ulike verdsreligionar og livssyn på ein objektiv, kritisk og pluralistisk måte ut frå deira eigenart. Dei same pedagogiske prinsippa skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emna.