Historisk arkiv

Fylkesnytt fra Nord-Trøndelag 2/2012

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag er ute med et nytt nummer av Fylkesnytt, blant annet med en artikkel om nye virksomheter i ledige landbruksbygg.

Samordnet nettsatsing
Fylkesmannens landbruksavdelinger og Landbruks- og matdepartementet har inngått samarbeid om en felles nyhetstjeneste på nett. Tiltaket er et ledd i arbeidet med å videreutvikle og samordne nettsatsingen mellom Landbruks- og matdepartementet og fylkesmennene. Hvert fylke vil komme ut med et nettbasert nyhetsbrev i halvåret.

__________________________________

Om Fylkesmannen
Fylkesmannen er Kongens og regjeringens representant i fylket og skal arbeide for at Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer blir fulgt opp. På vegne av flere departementer utfører fylkesmannen en rekke forvaltningsoppgaver i forhold til kommuner og enkeltpersoner, og er klagemyndighet og tilsynsmyndighet.   

Ny virksomhet i ledige landbruksbygninger

Ledige landbruksbygg kan i mange tilfelle bygges om slik at de tilfredsstiller dagens krav til husdyrhold eller andre funksjoner til en lavere pris enn nye anlegg. I andre tilfelle kan det ligge til rette for etablering av tilleggsnæringer der gamle hus får nytt innhold. Vi har mange gode eksempler på at gårdsbygninger er omdisponert til lager, verksteder eller boligformål. De kan også gi rom for foredling av gårdens produkter, håndverksvirksomhet, eller de kan tas i bruk i samband med gårdsturisme og grønn omsorg.

Valberg gård, Frosta

Valberg gård, Frosta (Foto: Erik Stenvik, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag)

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune står bak prosjektet ”Verdiskaping i ledige landbruksbygg”. Prosjektet er del av ”Ny bruk av ledige landbruksbygg” som inngår i det nasjonale handlingsprogrammet ”Landbruksbygg og kulturlandskap”. Det skal bidra til synliggjøring av ledige driftsbygninger i landbruket som ressurs, og bevisstgjøring om muligheter for alternativ bruk av tusenvis av bygninger som har mista sin opprinnelige funksjon. Gjennom informasjon og presentasjon av gode eksempler er målet å bidra til verdiskaping i ledige landbruksbygg gjennom tradisjonelt landbruk eller ved etablering av annen næringsvirksomhet. 

Som ledd i prosjektet er det gjennomført to fagsamlinger med tittelen ”Nytt liv for låven og lys i fjøset”. Til sammen deltok 80 personer, de fleste eiere av landbrukseiendommer med ledige bygninger. Arrangementene ble lagt til to gårder som begge, hver på sitt vis, er gode eksempler på hvordan gamle driftsbygninger kan få nytt liv gjennom ny næringsvirksomhet. Vertskapene, ved Johannes Østerås på Elstadvollen i Grong og Roger Lein på Valberg i Frosta, gjorde greie for hvordan ideen om selskaps- og møtelokaler i låven oppsto og hvordan planene ble realisert. Foredragsholdere for øvrig var politisk redaktør i Nationen, Kato Nykvist, planlegger Kristin Volden, Inderøy kommune, fagkoordinator i bygningsteknikk Per Olav Skjølberg, Norsk Landbruksrådgivning og bonde Johan Kristian Daling, Nord-Trøndelag Bondelag.

Prosjektet skal også presentere gode eksempler på ny bruk av ledige landbruksbygg i Nord-Trøndelag gjennom bokutgivelse og som Internett-presentasjon før det avsluttes i løpet av året.

Elstadvollen gård i Grong

Elstadvollen gård i Grong (Foto: Erik Stenvik, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag)

Prosjekt skolemåltid

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag har tatt tak i utfordringen om å bidra til gode oppvekstforhold i fylket. Vi har tatt Kaare Norums ord om "Riktig mat i skolen er et av de viktigste helseforebyggende tiltakene Norge kan investere" på alvor og nedsatt en tverrfaglig arbeidsgruppe med representanter fra oppvekst og utdanning, sosial, helse og barnevern og landbruk.

Folkehelse, læringsmiljø, matkunnskap og gode kostvaner er inngangen til prosjektet.

Kartlegginga av matserveringen ved alle skolene i fylket
Helsedirektoratet har finansiert en kartlegging av situasjonen på grunnskole- og videregående nivå, samt i skolefritidsordningene i hele fylket. Trøndelag Forskning og Utvikling har gjennomført kartleggingen på oppdrag fra Fylkesmannen.

Etter å ha vært i kontakt med rektor eller annen nøkkelperson ved 98 av de 117 grunnskolene og videregående skolene i Nord-Trøndelag, har man funnet at i alt 18 skoler serverer felles skolemåltid en gang i uka eller oftere. Sju skoler har daglig skolemåltid. Av disse er det tre offentlige grunnskoler samt de fire montessoriskolene som serverer daglige skolemåltider til elevene.

Rektorene i undersøkelsen vår har størst tro på at skolemåltidet har positive effekter for elevenes kostholdsvaner og konsentrasjon og trivselen på skolen. De ser økonomi og bemanning som de største hindringene for å få til måltidet. Ikke alle er villige til å omprioritere for eksempel assistentressurser for å ordne med frokost eller lunsj til elevene, sier Gunnar Nossum i Trøndelag Forskning og utvikling.   

Skolemat

Skolemat (Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt (frukt.no))

4 skoler med i prøveprosjekt
Fylkesmannens søknad om midler til prøveprosjekt ble innvilget med 1 million kroner. Målsettingen med prosjektet er: målformuleringen.

Å prøve ut modeller for daglig skolemåltid på inntil 6 utvalgte barne-, ungdoms- og videregående skoler i Nord-Trøndelag (opptil totalt 1000 elever).

Skolemåltidene skal gi kunnskap om riktig kosthold og gi grunnlag for gode kostvaner, samt godt lærings- og sosialt miljø.

Prosjektet/ene skal gi grunnlag for diskusjoner på hvordan dette kan bli varige ordninger. 

Interessen for midlene Fylkesmannen har fått fra Gjensidigestiftelsen for å prøve ut skolemåltid var stor. I alt 22 skoler eller skoleeiere fra 12 kommuner søkte om å få bli deltakere i prosjektet.

Styringsgruppen for prosjektet består av representanter fra Fylkesmannen, KS og Nord-Trøndelag Fylkeskommunes Oppvekstprogram. Styringsgruppen  hadde siste styringsmøte onsdag 16.mai. Der vedtok man blant annet fordelingen av midlene som går til fire skoler i fylket. Til sammen vil i overkant av 800 elever nyte godt av prøveordningen kommende skoleår.

Kontaktperson: Siri Bruem, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag.
   

Fra "Magiske og verdifulle opplevelser" til "Wild Norway"

Partnerskapet i Nord-Trøndelag (Fylkesmannen, Fylkeskommunen og Innovasjon Norge) meldte seg rundt årsskiftet 2008/2009 på i kampen om å få være med som pilot i et nytt, nasjonalt verdiskapingsprogram finansiert av Miljøverndepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet – "Naturarven som verdiskaper". Direktoratet for naturforvaltning (DN) administrerer programmet og tildeler midler til de 15 pilotprosjektene rundt i landet. I Nord-Trøndelag fikk vi gjennomslag for et prosjekt med navnet "Magiske og verdifulle opplevelser i Nord-Trøndersk natur". Prosjektet ble satt sammen med bakgrunn i innspill fra kommunene i fylket, og fikk sin endelige form gjennom tett dialog med DN, hvor det ble gjort harde prioriteringer for å få fram det unike med Nord-Trøndelags prosjektidè sett i forhold til de 14 andre pilotene i landet. Prosjektet ble presentert i Fylkesnytt august 2009.

Sentralt i Naturarven står kravet om å lykkes med verdiskaping. Ikke bare økonomisk verdiskaping, men også sosialt, kulturelt og miljømessig. Det ønskes fokus på hvordan miljømessig, kulturell og sosial verdiskaping kan bidra til økonomisk verdiskaping og vice versa – og hvordan samspillet skal foregå.

Eksempler som kan forklare de forskjellige verdiskapingsaspektene;

Sosial:   Sosialt engasjement, dugnad, samhandling, samarbeid, nettverk m.v. 
Miljømessig: Klima, biomangfold, landskap m.v.
Kulturell:  Identitet, omdømme, merkevarebygging, lokal kunnskap m.v.
Økonomisk:  Nyetablering, økt sysselsetting, økt omsetning, fellesgodebetaling, innovasjon m.v.

 
Etter hvert som prosjektet skred fram, og delprosjektene fant aktører som ønsket å utvikle opplevelser knyttet til de forskjellige temaene i Naturarven, så vi store muligheter – men også tydelige utfordringer. 

Utfordringer:
Vi har mange naturbaserte reiselivsbedrifter – men få lykkes. Bransjen er spredt og uorganisert med ujevn kvalitet på produktene, bedrifter/grundere sliter med de samme spørsmål (produktutvikling, salg, markedsføring, markedskjennskap mm). Entreprenørskapet må settes i system. 

Muligheter:
Den internasjonale etterspørselen etter skandinaviske naturopplevelser er større enn noensinne. Nord-Trøndelag har attraktiv natur og mange naturbaserte reiselivsbedrifter med potensial, men næringen er ikke økonomisk bærekraftig. Næringen mangler også kunnskap om markedene. Det er i de utenlandske markeder at vi i hovedsak finner de mest betalingsvillige kundene. Det internasjonale markedet er ikke ett marked, men "tusen".

Vi har Værnes, en internasjonal flyplass - som er en nøkkel til suksess. Her tilbys rimelige direkteruter til mange europeiske byer, ingen transfertid og kort avstand til opplevelsene (2-3 timers radius). Dette gir fylket vårt et stort fortrinn og enorme muligheter.

Vi startet derfor "jakten" på en metodikk for tettere kopling mellom produkt- og markedsutvikling. Vi knyttet kontakt med internasjonale "coacher" for å kunne kople bedriftene direkte opp mot internasjonale turoperatører innenfor bærekraftig naturbasert reiseliv. Dette ble etter hvert til det femte delprosjektet. Det var vanskelig å forutse om arbeidsmetoden vi foreskrev var den riktige, så prosjektet ble rigget for å kunne gjennomføres på ett år (juni 2011 / august 2012), med egen finansiering. Prosjektet var basert på aktørenes behov, og var i stor grad aktørstyrt. DN var positive til dette nye "elementet" i Naturarven, og støttet oss i vårt forsøk på nytenking.

Delprosjektet skulle sette aktører i stand til å forstå spillereglene som gjelder i et internasjonalt marked, og lære å håndtere utenlandske gjester i sitt konsept. Her gjelder helt andre krav til informasjon, avtaler, forsikringer / ansvar, logistikk og organisering enn i det norske markedet. Målsettingen for prosjektet var følgende;

  • Å etablere god kontakt med flere internasjonale agenter / turoperatører
  • Å gi Nord-Trøndelag et kompetanseløft innen internasjonal markedskunnskap og riktig produktutvikling
  • Å gjøre minst 10 nord-trønderske naturbaserte reiselivsbedrifter eksportmodne
  • Å hjelpe minst 5 nord-trønderske naturbaserte reiselivsbedrifter inn i et internasjonalt marked blant annet ved å kople dem direkte med internasjonale turoperatører
  • Å bidra til å bygge Nord-Trøndelag til en av Norges viktigste destinasjoner for internasjonale turoperatører innen naturbasert reiseliv
  • Å lære opp coacher som kan arbeide systematisk med produkt- og markedsutvikling i bedrifter i Nord-Trøndelag
  • Kompetanseutvikling – Spre kunnskap og erfaringer fra prosjektet.

Vi nærmer oss slutten av det året vi ga oss selv til rådighet. Gjennom aktiv deltakelse på internasjonale arenaer og tett oppfølging av enkeltbedrifter og nettverk har vi testet ut om det var mulig å få til et løft for naturbasert reiseliv i Nord-Trøndelag.

Den første internasjonale arena vi oppsøkte var Adventure Travel Summit i Mexico, oktober 2011. Vi skal ikke underslå det faktum at vi fikk det travelt! Både med å lage brosjyre, hjemmeside og velge et navn og en logo som kunne gi mening internasjonalt. Men vi kom i havn.

Wild Norway

Wild Norway (Foto: Rettighetshaver prosjektet Magiske og verdifulle opplevelser)

Les mer på:

Valget av navn – Wild Norway – og logoen som ble utformet, viste seg å fungere svært godt. Sammensetningen av aktører som er presentert på hjemmesiden, måten det har blitt jobbet på - og de naturgitte mulighetene vi har for å utvikle nye, spennende opplevelsesprodukter har fanget interesse i det internasjonale miljøet for soustainable / responsible adventure tourism. Merkevaren "Wild Norway" har potensial for å kunne utvikles til noe som kan bli en ressurs for flere enn Naturarv-aktørene i Nord-Trøndelag.

Målsettingene som ble satt for delprosjektet Wild Norway i 2011 er i hovedsak nådd, og vi har satt Trøndelag som destinasjon for naturbasert opplevelsesturisme på det internasjonale kartet. I et møte med Innovasjon Norges reiselivssjef Per Arne Tuftin i desember 2011, fikk vi disse ordene med på veien videre: "Wild Norway er det Norsk reiseliv skal være i framtiden". Vi er lagt merke til også nasjonalt!

På slutten av prosjektperioden har vi jobbet aktivt for å få til en effektiv og hensiktsmessig samhandling og arbeidsfordeling mellom Wild Norway og de aktørene som til daglig jobber med å profilere Trøndelag, både nasjonalt og internasjonalt. Avslutningsseminaret som var planlagt i regi av Wild Norway, i Nord-Trøndelag - for Nord-Trønderske aktører, har gjennom denne dialogen blitt til en felles møtearena for både aktører og sentralt regionalt partnerskap i begge fylkene.

Trøndelag Reiseliv har, sammen med Wild Norway og et prosjekt i Sør-Trøndelag "opplev Midtnorsk natur", invitert til et seminar 18.-19. juni 2012 i Trondheim. Her er bl.a. Wild Norway`s internasjonale mentorer invitert som foredragsholdere. Seminaret skal belyse status til trøndersk naturbasert reiseliv sett fra et lokalt, regionalt og internasjonalt perspektiv. Seminaret skal også brukes som workshop for å utarbeide en plattform for utvikling av strategi for naturbasert reiseliv i Trøndelag. På denne måten vil vi få gode innspill på hva framtiden for Wild Norway skal bli, og vi fra vår side har gitt et viktig bidrag til kunnskapsutvikling, læring og formidling knyttet til adventure tourism i Trøndelag.

Kontaktperson: Aino Holst Oksdøl, hovedprosjektleder Naturarven i Nord-Trøndelag.