Globale muligheter for norsk jordbruk

Norske bedrifter som ønsker å eksportere jordbruksprodukter har gode muligheter til å lykkes i både Asia, Europa, USA og Midt-Østen. Det viser en rapport fra Innovasjon Norge.

– Dette er gode nyhende for matprodusentar som ynskjer å satse på eksport. Norsk landbruk leverer produkt med kvalitet og særpreg. I 2015 eksporterte Noreg jordbruksvarer til ein verdi av 9,2 milliardar kroner, noko eg meiner vi har moglegheit til å auke, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Innovasjon Norge har kartlagt potensielle markeder for norske jordbruksvarer, og sett på nye muligheter for økt salg av eksisterende eksport. Rapporten viser at en rekke markeder gir interessante muligheter for norske jordbruksprodukter.

Fenalår.
Fenalår fra Tind spekevarer i Stranda, Bjorli Fjellmat og Nortura på Tynset er på full fart inn i det franske gourmet-markedet. Det er en modnet utgave av fenalår som sendes til Frankrike. Den har lavere saltinnhold og lengre modning og har Beskyttet betgnelse Fenalår fra Norge. Foto: Matmerk

Markedene med størst potensial for lønnsom eksport av norske jordbruksprodukter er Russland, Kina, Italia, Tyskland, Storbritannia, USA og De Forente Arabiske Emirater, Frankrike og Singapore. Et fellestrekk for markedene er at alle er store importører av jordbruksbaserte produkter. Oppdraget ble gitt av Landbruks- og matdepartementet i forbindelse med regjeringens «Strategi for eksport av jordbruksprodukter» fra 2015.