Historisk arkiv

Høring om endringer i losloven: Regjeringen vil legge til rette for seilas med autonome skip

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Spennende teknologiutvikling kan utvikle stadig bedre støtte- og styringssystem for skipsfarten. Norges ledende rolle symboliseres med bygging av Yara Birkeland – som etter planen skal bli verdens første autonome skip i i regulær trafikk – og testområder for autonome skip i blant annet Trondheimsfjorden. Nå må vi sikre at regelverket ikke bremser utviklingen. Derfor foreslår vi nå endringer i losloven som vil kunne bety effektivisering, kostnadsbesparelser og bedre sikkerhet for norsk sjøtransport.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at Samferdselsdepartementet nylig sendte forslag til endringer i losloven på høring. Målet med endringen er å gjøre losloven mer teknologinøytral, og departementet foreslår å innføre en ny bestemmelse om at losplikten kan oppfylles ved å ha tillatelse til autonom seilas.

– Autonome skip kan øke sjøtransportens konkurranseevne og bidra til å få mer gods fra vei til sjø, sier Solvik-Olsen. Han påpeker at ny teknologi gir oss gode systemer om bord i fartøy som sikrer trygg seilas.  Det har potensial til å styrke transportsikkerheten, fordi menneskelige feil ofte er årsak til uhell og ulykker til sjøs.

- Yara Birkeland viser at norske teknologi- og industrimiljø er langt fremme, både med visjoner og konkrete løsninger. Norsk skipsfartsnæring og den norske sjømann har i generasjoner vist seg som kompetent og nyskapende. Utviklingen som nå skjer styrker vår maritime klynge ytterligere. Stadig mer bruk av teknologi både øker produktiviteten og krever kompetente sjøfolk. Det vil trygge arbeidsplasser og verdiskaping i Norge. Vi er allerede langt fremme i utvikling av ny teknologi, og ved å fjerne rettslige hindre for autonom seilas vil den maritime næringen kunne opprettholde og videreutvikle sin posisjon, sier Solvik-Olsen.