Historisk arkiv

Hva fører til læring hos barn og unge?

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Ut over lærerens akademiske innsikt i undervisningsfagene, er det tre kompetanser som er betydningsfulle for elevenes læring. Det er sosial kompetanse, kompetanse i å lede arbeidet i klasserommet og didaktisk kompetanse.

IllustrasjonsbildeKunnskapsdepartementet har fått laget en laget en systematisk kunnskapsoversikt over hvilke kompetanser hos lærere som fører til læring hos barn og unge. 

Som en del av arbeidet med kunnskapsoversikten har man gjennomgått mer enn 6000 pedagogiske og utdanningsvitenskaplige studier. Ved hjelp av en systematisk utvelgningsmetode har man kommet frem til 70 studier som er vurdert egnet til å si noe om hvilke kompetanser hos lærere som er spesielt viktig for elevenes læring.   

Kort oppsummert viser de utvalgte studiene at utover lærerens akademiske innsikt i undervisningsfagene, er det tre kompetanser som er betydningsfulle for elevenes læring – sosial kompetanse, kompetanse i å lede arbeidet i klasserommet og didaktisk kompetanse: 

  • Sosialkompetanse/relasjonskompetanse: Elevaktivering, elevmotivering og evnen til å ta hensyn til ulike elevforutsetninger bidrar til økt læringsutbytte.
  • Ledelseskompetanse: Tydelig ledelse av undervisningsarbeidet og evnen til å gi elevene ansvaret for å opprettholde og utforme regler bidrar til økt læringsutbytte.
  • Didaktikkompetanse: Høyt faglig nivå kombinert med evnen til å formidle faget bidrar til økt læringsutbytte. 

Kunnskapsoversikten er utarbeidet av Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Rapporten anbefaler Kunnskapsdepartementet å gi de tre overstående kompetansene en sentral rolle i den norske lærerutdanningen.