Inkluderingsdugnad i Trøndelag: Fra Nav til fagarbeider med prosjektet Yrkesstolthet

I Trondheim har et helt spesielt Nav-prosjekt klart å forene krefter mellom Nav, fylkeskommunen, skoler og et næringsliv på jakt etter lærlinger. Resultatet? Færre i Nav-køen og flere i jobb.

– Utgangspunktet for prosjektet var at få søkte seg inn på utdanningen, mens behovet for lærlinger var stort, forteller Lisbeth K. Schjelde som er daglig leder i Opplæringskontoret for blikk, tak og ventilasjon (BTV). Hun står og smiler i et verksted hvor det hamres og bankes i pipehatter og lufterør. Lærlingene er i full sving. Tredje kull i prosjektet er i gang med opplæringen ved Charlottenlund videregående skole.

Med et stort behov for lærlinger, ble samarbeidet et vinn-vinn-prosjekt for alle parter. For de lokale bedriftene som trengte folk, men også for lærlingene som kom fra arbeidsledighet eller en lang rekke tiltak som ikke hadde ført fram.

Lærer Stig Mosand viste fram arbeidsoppgaver som lærlingene må gjennom på veien til jobb. Arbeids- og sosialministeren besøkte Yrkesstolthet som noe av det siste han gjorde før han gikk ut i pappapermisjon.
Lærer Stig Mosand viste fram arbeidsoppgaver som lærlingene må gjennom på veien til jobb. Arbeids- og sosialministeren besøkte Yrkesstolthet som noe av det siste han gjorde før han gikk ut i pappapermisjon.

Hadde vel vært i Nav ennå

– Jeg hadde vært i jobb, men så møtte jeg litt veggen. Det gikk to år uten at jeg hadde noe fast. Jeg hadde vel vært i Nav-systemet ennå, om jeg ikke hadde kommet inn her, forteller taktekkerlærling Jørgen Groven, som trives med å lære et nytt håndverk. Han går nå i lære hos Profftak Trøndelag AS.

Siden trønderske bedrifter trenger faglærte innenfor disse yrkene, er de som kommer seg gjennom det komprimerte løpet i Yrkesstolthet nærmest garantert jobb.  Alle som fullførte i kull 1 og 2 er nå i fast jobb – totalt 17 av de 20 som startet opp.  

Inkluderingsdugnaden har tre innsatsområder: redusert risiko ved å ansette, arbeid og psykisk helse og bedre muligheter til opplæring.

Lærlingene Espen Rønning fra Trøndelag Isolering AS, Jørgen Groven fra Profftak Trøndelag AS, Helle Rønning, Trønderblikk AS og lærer Stig Mosand sammen med arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen.
Fra venstre: Lærlingene Espen Rønning fra Trøndelag Isolering AS, Jørgen Groven fra Profftak Trøndelag AS, Helle Rønning, Trønderblikk AS og lærer Stig Mosand sammen med arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: ASD

Fast jobb motiverer

Avdelingsleder Janne Loeng i Nav forteller at utsiktene til fast arbeid er det som motiverer deltakerne.

– Ved å inkludere bransjen tidligere sørger vi for at det er en jobb i andre enden. Jeg mener dette prosjektet vil legge grunnlaget for alt kvalifiseringsarbeid i Trøndelag fremover, sier hun.

– Dette er et samarbeid som flere burde lære av, kommenterte Torbjørn Røe Isaksen.

Et godt samarbeid med NAV, Trøndelag fylkeskommune, Charlottenlund videregående skole, opplæringskontoret og medlemsbedriftene bidrar til at prosjektet lykkes, mener Lisbeth K. Schjelde. Her sammen med blikkenslagersvenn Ole Morgen Bøkseth fra Trønderblikk AS.
Et godt samarbeid med NAV, Trøndelag fylkeskommune, Charlottenlund videregående skole, opplæringskontoret og medlemsbedriftene bidrar til at prosjektet lykkes, mener Lisbeth K. Schjelde. Her sammen med blikkenslagersvenn Ole Morgen Bøkseth fra Trønderblikk AS. Foto: ASD

Livet sto på vent

En av dem som har gått kurset ferdig er blikkenslagersvenn Ole Morten Bøkseth. – Jeg var nesten 40, uten fast jobb og livet sto litt på vent. Dette prosjektet har betydd alt for meg, sier Bøkseth, som nå er i fast jobb ved Trønderblikk AS.

Ved opplæringskontoret skryter de av samarbeidet med både Nav og næringslivet. – Medlemsbedriftene gjør en svært god jobb med å lære bort faget til unge og voksne lærlinger. De tar et samfunnsansvar som er viktig, sier Lisbeth K. Schjelde.

Ønsker din bedrift å inkludere flere?