Lokalmat for 3 milliarder

Salget av norske matspesialiteter i dagligvarehandelen vokser dobbelt så mye som totalmarkedet for mat og drikke. Så langt i 2013 er det omsatt lokalmat for 3 milliarder.

Salget av norske matspesialiteter i dagligvarehandelen vokser dobbelt så mye som totalmarkedet for mat og drikke. Så langt i 2013 er det omsatt lokalmat for 3 milliarder. 

– Lokalmat-markedet er i ferd med å ta av, og utgjør etter hvert om et betydelig marked, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug. – Det ligger an til at 2013 blir fjerde året i strekk der dette markedet har en markant sterkere vekst enn matmarkedet ellers. Stadig flere kunder ønsker mat med lokal tilknytning, identitet og spesielle kvaliteter. Mat med særpreg og en historie bak. Og de er villige til å betale ekstra for det, fastslår Listhaug. De store matvarekjedene satser i økende grad på lokalmat. – Det norske matmangfoldet blir stadig rikere, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.

Varekategorien lokalmat har hatt en vesentlig høyere veksttakt enn totalmarkedet de siste 4 årene. Omsetningsveksten i 2013 var på 8,4 prosent viser en ny undersøkelse Nielsen ScanTrack har gjort for Matmerk. Undersøkelsen viser kun salg i dagligvarehandelen. Utsalgssteder som Bondens marked, Mathallen og lignende er ikke medregnet.

200 norske matprodukter er i dag spesialitetsmerket. Formålet med merkeordningen Spesialitet er å bidra til større mangfold og verdiskaping i norsk matproduksjon.

Spesialitetmerket Bondekorv fra Vossa kjøt
Spesialitetmerket Bondekorv fra Vossa kjøt (Foto: Matmerk.no)
 
Spesialitetmerket oster fra Gangstad Gårdsysteri
Spesialitetmerket oster fra Gangstad Gårdsysteri (Foto: Gangstad Gårdsysteri/Matmerk)