Luftfart: Våre spesielle operative forhold krever fleksibilitet i regelverket

– Norge har mye å bidra med i utviklingen av et felleseuropeisk regelverk. Vi har spesielle operative forhold som det må tas hensyn til. Våre geografiske og værmessige utfordringer, spesielt om vinteren, krever derfor fleksibilitet i regelverket. Dette gjelder blant annet for trafikkavviklingen på kortbanenettet og for alle helikopteroperasjoner offshore, sier statssekretær Tom Cato Karlsen.

Statssekretær Karlsen møtte i går Patrick Ky, lederen for det europeiske luftfartsbyrået EASA (European Aviation Safety Agency). Ky besøkte i går  Bodø og Brønnøysund.   

Luftfartstilsynet og flyturer
Patrick Ky har under sitt opphold i Norge besøkt Luftfartstilsynet i Bodø for å bli bedre kjent med tilsynets oppgaver. Kortbaneoperasjoner, vinteroperasjoner og offshoreoperasjoner har vært viktige saker på agendaen. Ky har i tillegg flydd på det norske kortbanenettet og vært med i et helikopter som til daglig flyr ut til offshoreinstallasjoner.

Nodeland, Karlsen og Ky

EASA-leder Patrick Ky (f.v), luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland og statssekretær Tom Cato Karlsen på Mosjøen lufthavn, Kjærstad.
(Foto: Luftfartstilsynet)