Luftfart: Våre spesielle operative forhold krever fleksibilitet i regelverket
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Samferdselsdepartementet
Pressemelding | Nr: 160/2015 | Dato: 10.09.2015
– Norge har mye å bidra med i utviklingen av et felleseuropeisk regelverk. Vi har spesielle operative forhold som det må tas hensyn til. Våre geografiske og værmessige utfordringer, spesielt om vinteren, krever derfor fleksibilitet i regelverket. Dette gjelder blant annet for trafikkavviklingen på kortbanenettet og for alle helikopteroperasjoner offshore, sier statssekretær Tom Cato Karlsen.
Statssekretær Karlsen møtte i går Patrick Ky, lederen for det europeiske luftfartsbyrået EASA (European Aviation Safety Agency). Ky besøkte i går Bodø og Brønnøysund.
Luftfartstilsynet og flyturer
Patrick Ky har under sitt opphold i Norge besøkt Luftfartstilsynet i Bodø for å bli bedre kjent med tilsynets oppgaver. Kortbaneoperasjoner, vinteroperasjoner og offshoreoperasjoner har vært viktige saker på agendaen. Ky har i tillegg flydd på det norske kortbanenettet og vært med i et helikopter som til daglig flyr ut til offshoreinstallasjoner.
EASA-leder Patrick Ky (f.v), luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland og statssekretær Tom Cato Karlsen på Mosjøen lufthavn, Kjærstad. (Foto: Luftfartstilsynet)