Historisk arkiv

Mandat for granskingsutvalg

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Utvalget skal granske syv spesifikke firma, øvrige konsulentkontrakter på IKT-området i tidsperioden 1995 - 2005, samt forhold omkring Forsvarets FisBasis-kontrakt med Siemens Business Service.

Mandat for granskingsutvalg

(06.01.06) I statsråd 6. januar 2006 ble det besluttet å opprette et utvalg som skal granske IKT-kontrakter i Forsvaret. Utvalget skal granske syv spesifikke firma, øvrige konsulentkontrakter på IKT-området i tidsperioden 1995 - 2005, samt forhold omkring Forsvarets FisBasis-kontrakt med Siemens Business Service. Utvalget skal gi en strafferettslig-/erstatningsrettslig og arbeidsrettslig vurdering av eventuelle irregulære forhold. Utvalget er gitt frist til 1. mars 2006 med å levere sin rapport til Forsvarsdepartementet.

1. Bakgrunn
Forsvarsdepartementet har gjennom interne undersøkelser avdekket at det har vært utstrakt brudd på anskaffelsesregelverket, interne rutiner og etiske retningslinjer, som gir betydelig risiko for at det ved konsulentbruk på IKT-området i Forsvaret har forekommet smøring, bestikkelse og korrupsjon eller andre straffbare handlinger. Dette kommer fram i to rapporter:

  1. ”Evaluering av styring og kontroll med konsulentbruk i FMO”, Delrapport I, utarbeidet av Controllerenheten i FD, 13. september 2005.
  2. ”Rapport om risiko for korrupsjon og andre straffbare forhold i forbindelse med innkjøp av konsulenttjenester innen IKT-området til FMO”, utarbeidet av advokat Erling Grimstad, 3. november 2005.

Det er på denne bakgrunn behov for å nedsette et utvalg som skal granske de alvorlige regelbruddene. Utvalget vil bestå av fem medlemmer. Sammensetning og antall medlemmer i utvalget kan endres dersom det oppstår behov for dette.

2. Oppdrag og mandat

  • Utvalget skal søke å avdekke om det kan foreligge smøring, bestikkelse og korrupsjon eller andre straffbare handlinger i forhold til kontrakter med de 7 firmaene som er behandlet i ovennevnte revisjon og i forhold til andre konsulentkontrakter på IKT-området i tidsperioden 1995 - 2005, samt Forsvarets FisBasis-kontrakt med Siemens Business Service. Utvalget skal også gi en erstatnings- og arbeidsrettslig vurdering av eventuelle irregulære forhold som avdekkes. Mandatet kan bli utvidet til å gjelde også andre kontrakter.
  • Dersom det foreligger straffbare og/eller erstatningsbetingende handlinger, skal utvalget søke å avklare omfanget av disse og om mulig kvantifisere den økonomiske skade dette har påført Forsvaret.
  • Utvalget skal vurdere planlegging, organisering, styring og kontroll med kjøp av konsulenttjenester, spesielt innen IKT-området, herunder prosedyrer og rutiner som skal hindre uberettiget økonomisk vinning og sikre kontroll og etterlevelse.

I tillegg skal utvalget vurdere behov for og eventuelt komme opp med forslag til tiltak:

  • som kan øke oppdagelsesrisikoen for regelbrudd ved kjøp av varer og tjenester med forslag til sanksjoner/konsekvenser ved regelbrudd
  • som reduserer muligheten for at ansatte kan skaffe seg uberettiget økonomisk vinning, herunder i forhold til å tildele oppdrag til selskap uten reell konkurranse
  • som kan bidra til å hindre en ukultur der ansatte ikke reagerer eller varsler når det avdekkes uetiske forhold

Utvalget skal ferdigstille sine vurderinger og anbefalinger til tiltak innen 1. mars 2006 i en rapport som leveres forsvarsministeren. Fristutsettelse kan gis dersom det oppstår behov for dette.

3. Innhenting av opplysninger
Utvalget gis adgang til å inspisere arkiver og registre som kan ha betydning for undersøkelsen i Forsvarets militære organisasjon. Utvalget kan kreve å få seg forelagt alle opplysninger som er nødvendige for at det skal kunne gjennomføre undersøkelsen. Dersom utvalget anser det nødvendig kan det også foretas undersøkelser i Forsvarsbygg, Forsvarets forskningsinstitutt og Forsvarsdepartementet.

Utvalget kan innkalle enhver embets- og tjenestemann i nevnte virksomheter til avhør. Disse har forklaringsplikt overfor utvalget.

Nåværende og tidligere embets- og tjenestemenn fritas for instruksbestemt taushetsplikt overfor utvalget for forhold som er av betydning for undersøkelsen.

Taushetsplikten etter forvaltningsloven § 13 er ikke til hinder for at nåværende og tidligere embets- og tjenestemenn forklarer seg for utvalget, jf. forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 4. Likeledes skal utvalget gis tilgang til gradert informasjon der dette er nødvendig for at utvalget skal kunne gjennomføre sine undersøkelser, jf. sikkerhetsloven § 12 første ledd, tredje punktum. Utvalget kan kreve bevisopptak ved domstolene etter domstolloven § 44, jf. domstolloven § 43.

Utvalgets medlemmer og eventuelle medhjelpere sikkerhetsklareres og autoriseres av Forsvarsdepartementet slik at utvalget også kan få innsyn i gradert informasjon dersom dette er nødvendig for undersøkelsene.

Utvalgets medlemmer og eventuelle medhjelpere plikter å bevare taushet om forhold de blir kjent med i denne egenskap, med mindre det gjelder bruk av opplysninger for å oppnå det formål de er innhentet for.

4. Øvrig
Det vil påløpe utgifter i forbindelse med utvalgets arbeid. Det vil opprettes en uavhengig utredningsenhet under utvalget. Samlet antas at kostnadene for utvalgets arbeid kan medføre en utgift på inntil ca. kr. 4 millioner. Det hersker imidlertid betydelig usikkerhet knyttet til anslaget. Utgiftene vil belastes forsvarsbudsjettet. Utvalgets medlemmer gis godgjøring i henhold til reglene i Statens Personalhåndbok.

Utvalgets sammensetning:
Nils Dalseide, sorenskriver, Elverum (leder)
Flemming Ruud, professor/statsautorisert revisor, Teufen, Sveits
Einar Døssland, statsautorisert revisor, Oslo
Inger Marie Sunde, cand. jur/stipendiat, Oslo
Siri Teigum, advokat, Oslo