Historisk arkiv

Mat: Nyt Norge i rute

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Mat: 250 matprodukter har så langt fått godkjenning for bruk av Nyt Norge-merket. I løpet av 2010 er det et mål at norske forbrukere skal kunne velge mellom 1000 godkjente Nyt Norge-produkter.

Mat: 250 matprodukter har så langt fått godkjenning for bruk av Nyt Norge-merket. Den nye merkeordningen for norsk mat garanterer norsk råvare og produksjon, og skal gjøre det enklere for forbrukerne å finne fram til matvarer med norsk opprinnelse. I løpet av 2010 er det et mål at norske forbrukere skal kunne velge mellom 1000 godkjente Nyt Norge-produkter.

- Alle de største aktørene innen norsk matproduksjon har nå varslet at de vil bruke Nyt Norge på  produktene sine for å synliggjøre norsk råvareopprinnelse og produksjon. Norske forbrukere har gjennom flere undersøkelser signalisert at de ønsker en merking som gjør det enklere å velge matvarer med norsk opprinnelse. Interessen for merkebruk viser at denne Nyt Norge-merkingen både verdsettes og aksepteres av alle ledd i verdikjeden, sier utviklingsdirektør Marit Jerven i KSL Matmerk.

Godkjente merkebrukere
Følgende produsenter er så langt godkjent som Nyt Norge-merkebrukere:

Bama
Coop Norge
Honningcentralen
Nortura
Hoff
Toten Eggpakkeri
Tromspotet

Fakta om Nyt Norge
Nyt Norge er en ny merkeordning for norsk mat og skal gjøre det enklere for forbrukerne å finne matvarer basert på norske råvarer. I følge en undersøkelse ønsker to av tre norske forbrukere en slik merking.

Alle matvarer merket med Nyt Norge må innfri bestemte krav til kvalitetssikring gjennom hele verdikjeden - fra bonde til bord. Hovedkravene for merkebruk er norsk produksjon og norsk råvare fra gårdsbruk som har etablert KSL (Kvalitetssystem i landbruket). For enkelte sammensatte matprodukter (eksempelvis ferdigretter) er kravet at minimum 75 prosent av ingrediensene (målt i vekt) skal ha norsk opprinnelse.)

Bak merkeordningen Nyt Norge står en bredt sammensatt matbransje. Aktører fra hele verdikjeden har vært representert i utviklingen av merkeordningen.

250 norske matprodukter er så langt godkjent for bruk av Nyt Norge-merket.

Nyt Norge administreres og markedsføres av stiftelsen KSL Matmerk.

Mat: 250 matprodukter har så langt fått godkjenning for bruk av Nyt Norge-merket. Den nye merkeordningen for norsk mat garanterer norsk råvare og produksjon, og skal gjøre det enklere for forbrukerne å finne fram til matvarer med norsk opprinnelse.