Historisk arkiv

Mer fysisk aktivitet i skolen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

En arbeidsgruppe ledet av Marit Breivik, presenterte i dag sin rapport om hvordan den fysiske aktiviteten i skolen kan utvikles. Gruppen understreker at fysisk aktivitet må være en del av en utvidet skoledag og ledes av kvalifisert personale. Samtidig lanserte Utdanningsdirektoratet en idé- og ressursbank for fysisk aktivitet.

En arbeidsgruppe ledet av Marit Breivik, presenterte i dag sin rapport om hvordan den fysiske aktiviteten i skolen kan utvikles. Gruppen understreker at fysisk aktivitet må være en del av en utvidet skoledag og vektlegger at slike aktiviteter må tilrettelegges og ledes av kvalifisert personale.

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell mottok rapporten under et arrangement på Ila skole i Oslo:

- Jeg føler meg trygg på at mer fysisk aktivitet både fører til bedre helse, mer læring og økt trivsel. Alt dette er viktig i skolen. Utvalget har levert nyttige bidrag til hvordan denne aktiviteten kan organiseres og utvikles, sa Solhjell.

Foruten Marit Breivik har arbeidsgruppen bestått av kjente idrettsnavn som Grete Waitz og Stig Inge Bjørneby, Sigmund Andersen, leder for Nasjonalt råd for fysisk fostring i skolen, Inger-Åshild By, prorektor ved Idrettshøyskolen og Oddrun Samdal fra Universitetet i Bergen.

Utdanningsdirektoratet har i tillegg utviklet en digital ressursbank hvor skolene kan hente ideer til spennende aktiviteter som passer til fysisk aktivitet i skolen. Det finnes 105 aktiviteter i ressursbanken, i tillegg til veiledningsmateriale, faktastoff og relevante lenker.

 

 

Arbeidsgruppens anbefalinger

  1. Fysisk aktivitet gjennom de 2 ekstra timene som innføres fra høsten 2009, må tilrettelegges og ledes av kvalifisert personale. Det anbefales at hver skole eller kommune, alt etter størrelsen, har minst én person med både pedagogisk kompetanse og kompetanse på kroppsøving/fysisk aktivitet til å planlegge året med fysisk aktivitet.
  2. Det bør satses på videreutdanning av lærere i kroppsøving og jevnlige etterutdanningstilbud til alle som har ansvar for å tilrettelegge fysisk aktivitet i skolen.
  3. Fysisk aktivitet må være en del av en utvidet skoledag.
  4. Fysisk aktivitet må i større grad inn som metode for læring innenfor flere fag.
  5. Kunnskap om fysisk aktivitet og bruk av fysisk aktivitet som metode i flere fag, må bli et sentralt område i det nye og utvidede faget ”Pedagogikk og elevkunnskap” i lærerutdanningen.
  6. Kroppsøvingsfaget bør styrkes på både barnetrinnet og ungdomstrinnet. Antall kroppsøvingstimer må økes og lærere som underviser i kroppsøving må vanligvis ha minimum 30 studiepoeng utdanning i faget.
  7. Idé- og ressursbanken må være inspirerende, gjøres kjent og lett tilgjengelig for personalet som skal tilrettelegge og lede den fysiske aktiviteten i skolen. Den må jevnlig oppgraderes og fornyes.
  8. Det er viktig å lytte til ansvarlige skoleledere med hensyn til hva som kvalitetsmessig, sikkerhetsmessig og realistisk lar seg gjennomføre for å skape et godt tilbud for de elevene det er viktigst å nå.
  9. Satsinga på fysisk aktivitet må evalueres.

Bilde: Kristin Halvorsen, Marit Breivik og Bård Vegar Solhjell