Historisk arkiv

Mer kunnskap om de yngste i skolen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Lek, lydhøre lærere og god overgang fra barnehage er viktig for de yngste i skolen, viser ny rapport. – Vi vet mye om hva som er viktig for de yngste barna i skolen, men vi vet for lite om hvordan hverdagen deres faktisk er. Denne rapporten gir oss nyttig informasjon, men jeg ser frem til å få mer kunnskap om de norske elevene, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

I en fersk rapport fra Kunnskapssenteret for Utdanning presenteres forskning fra 11 land om hva som fremmer læring for de yngste barna i skolen. Det er ingen norske studier med i kartleggingen.

– Forskningen er tydelig på at det som skjer i de første skoleårene har langvarig effekt på barnas læring. Derfor er regjeringens satsing på tidlig innsats og inkludering viktig, sier Sanner.

Kunnskapssenter for utdanning mener nyere norske policyinitiativ, lover og planverk er i overenstemmelse med hva forskning viser er de beste pedagogiske praksisene for de yngste barna i skolen.

Venter på rapporter om norsk skole  

Forskningskartleggingen vil bli brukt i det videre arbeidet med fagfornyelsen og de kommende lærerplanene. Rapporten blir også del av kunnskapsgrunnlaget i regjeringens varslede stortingsmelding om tidlig innsats og inkluderende fellesskap, som kommer høsten 2019.

– Vi får også snart en undersøkelse om 8-åringenes psykiske helse, og vi skal få gjennomført en uavhengig evaluering for å se om intensjonen og prinsippene for skolestart for seksåringer er i tråd med det som ble uttrykt i Reform 97. Det vil bidra til bedre kunnskap, sier Sanner.

Han mener forskningskartlegginger som den han nettopp har mottatt er viktig for å få mer kunnskap om hvordan man kan utvikle skolen, men er opptatt av å få mer norsk forskning og enda bedre kunnskap om hvordan de yngste barna har det i norsk skole.

– De yngste barna er for eksempel ikke med i elevundersøkelsen hvor elevene får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Vi må vurdere hvordan vi best kan få mer kunnskap om læringsmiljøet også til de yngste elevene, sier Sanner.

Rapporten viser at arbeidsmåter og læringsmiljø som fremmer læring for de yngste barna har følgende kjennetegn:

  • De trenger å leke, og læringsaktivitetene bør gi rom for at barna kan ta egne initiativ. Faglig og sosial læring henger tett sammen.
  • De må oppleve en trygg og god overgang fra barnehage til skole, og noen trenger mer tid enn andre til å tilpasse seg nye krav og forventninger.
  • De trenger omsorg, støtte og gode relasjoner til de voksne i skolen.
  • De trenger lærere som er lydhøre for deres innspill og som tilpasser opplæringen til det uforutsigbare som skjer i skolehverdagen.
  • De trenger undervisning som er tilpasset deres alder og ulike behov.

Regjeringen har gjennomført flere grep og satsinger som støtter opp om forskningens anbefalinger for de yngste:

  • I det pågående arbeidet med fagfornyelsen og nye læreplaner, kommer det nå tydeligere frem at leken er nødvendig for trivsel og utvikling.
  • Fra 1. august i år ble det innført en lovfestet plikt for barnehageeier og skoleeier om å samarbeide om barnas overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning.
  • Lærerutdanningen er gjort om til å bli masterutdanning, og med grunnskolelærerutdanningen for trinn 1–7 trinn blir det flere lærere med god kompetanse om de yngste barnas behov og utvikling.
  • Innføring av lærernormen høsten 2018 begrenser antall elever per lærer, og gir særlig høyere lærertetthet blant elever i 1.-4. trinn. Det gir mer rom for oppfølging av hver enkelt elev.
  • Tilpasset opplæring i forhold til elevenes alder og modenhetsnivå er et sentralt prinsipp i skolen, og understrekes både i ny overordnet del og i dagens læreplaner.

Les hele rapporten her: De yngste barna i skolen: Lek og læring, arbeidsmåter og læringsmiljø. En forskningskartlegging