Historisk arkiv

Midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven, opplæringslova og friskolelova vedtatt

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Stortinget har i dag etter forslag fra regjeringen vedtatt midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven, opplæringslova og friskolelova for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.

Formålet med den midlertidige loven er at barn, unge og voksne i størst mulig grad skal kunne få ivaretatt sine rettigheter, samtidig som det tas hensyn til hva som har vært og er mulig å få til når barnehager og skoler har vært stengt eller er underlagt begrensninger av smittevernhensyn. Loven viderefører i hovedsak de midlertidige forskriftene gitt med hjemmel i koronaloven. I tillegg inneholder loven en utvidelse i retten til påbygg for dem som tas inn til slik opplæring skoleåret 2020–2021. Formålet er at redusert tilgang på læreplasser ikke skal føre til opphold i opplæringen, og at forsinkelser i fagprøver ikke skal hindre den enkelte i å begynne på påbygg.

Kunnskapsdepartementet har også vedtatt midlertidig forskrift om tilpasninger i reglene om barnehager, grunnskoler og videregående opplæring som følge av utbrudd av covid-19. I forskriften har vi samlet tidligere vedtatte forskriftsregler knyttet til koronasituasjonen. Den midlertidige loven og den midlertidige forskriften vil dermed gi en samlet oversikt over hvilke midlertidige regler som gjelder for barnehager og skoler. I forskriften er det også vedtatt en ny bestemmelse om tilpasning i fag- og timefordelingen hvor hensikten er at elevene samlet sett skal få den opplæringen de skal ha, men hvor det samtidig tas hensyn til at smitteverntiltakene kan gjøre det nødvendig å fravike det fastsatte timetallet dette skoleåret.

Stortinget vedtok på tirsdag også midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19. Den midlertidige loven viderefører i all hovedsak bestemmelsene fra midlertidig forskrift om tilpasninger i lovgivningen om opplæring i mottak, introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap som følge av utbrudd av covid-19. Bestemmelsene har som formål å gi rom for nødvendige tilpasninger i situasjonen der deler av samfunnet er stengt og aktiviteter er begrenset, slik at deltakere i ordningene etter introduksjonsloven i størst mulig grad skal kunne få et tilbud etter loven når utbrudd av covid-19 påvirker gjennomføringen.»