Miljøvennlig drivstoff på dagsorden i Australia

Statssekretær Dilek Ayhan (H) deltok torsdag på et seminar om miljøvennlig skipsfart i Perth.

– Norske selskaper har vært tidlig ute med løsninger for bruk av mer miljøvennlig energi i skipsfarten.  Miljøvennlige løsninger er viktige for fortsatt å kunne ha en konkurransedyktig maritim næring i Norge. Vi er glade for å kunne dele våre erfaringer med bruk av LNG i Australia, sier statssekretær Ayhan.

På workshopen deltok blant annet DNV GL, Rolls Royce Marin, Farstad Shipping, Siem Offshore, og Woodside, og deltakerne diskuterte bruk LNG som drivstoff innen skipsfart.

Det maritime stod også på dagsorden for DDMM Kongen og Dronningen i Perth. De besøkte RoRo-skipet MV Tugela. Skipet eies av Wilh Wilhelmsen som har seilt på Australia i mer enn 115 år. Foto: Innovasjon Norge/Tom Hansen Foto: Foto: Innovasjon Norge/Tom Hansen

Australia er i dag den 3. største eksportøren av LNG globalt og antas å bli den største innen 2020, og det er derfor stor interesse for LNG-teknologi i australsk industri. Bruken av LNG som drivstoff for skip er økende globalt, og er med på å redusere klimautslipp og de helseskadelige NOx- og SOx-utslippene.

Fakta om forholdet Norge – Australia

  • Import av varer fra Australia (2014): 926 millioner kroner.
  • Eksport av varer til Australia (2014): 2 milliarder kroner.
  • Norsk tjenesteeksport til Australia (2013): 5,3 milliarder kroner.

 Norske selskaper i Australia

  • Antall: ca 60 selskaper.
  • Total omsetning: 16 mrd kroner (i 2011).
  • Antall ansatte: ca 3 000 (i 2011).
  • Norske bedrifter som er aktive i Australia inkluderer blant annet Farstad Shipping, Wilh. Wilhelmsen, Norske Skog, Yara, Norsk Hydro, Jotun, Kongsberg og NAMMO.