Mopan: Vurdering av fem organisasjoner
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Utenriksdepartementet
Nyhet | Dato: 18.04.2012
Multilateral Organisations Performance Assessment Network (Mopan) tegner i all hovedsak et positivt bilde av de FN-organisasjonene som er vurdert i 2011, men det finnes fortsatt områder med potensiale for forbedringer.
Mopan har i 2011 gjennomført vurderinger av FNs høykommissær for flyktninger, FNs organisasjon for ernæring og landbruk, FNs miljøprogram, FNs organisasjon for palestinske flyktninger og Den inter-amerikanske utviklingsbanken.
Norge deltar i Mopan sammen med 15 andre land. Mopan foretar vurderinger av multilateral organisasjoner. Vurderingene baseres på en omfattende spørreundersøkelse og dokumentanalyse. Undersøkelsene har to hovedformål: Det første er å bidra til å bedre informasjonen til nasjonalforsamlingene og offentligheten i Mopan -landene om hvordan ulike multilaterale organisasjoner fungerer. Det andre er å styrke dialogen med multilaterale organisasjoner i styrende organer og på landnivå om hvordan organisasjonene kan bli bedre.
I 2011 ble gjennomgangene av de fem organisasjonene gjennomført som en spørreundersøkelse blant ledere og saksbehandlere i Mopan-landenes hovedsteder og disse landenes ambassader/landkontorer i Bangladesh, Bolivia, Brasil, Burundi, Ecuador, Nepal, Peru, Tanzania, Jordan, Libanon, Det palestinske området og Syria - samt blant et utvalg av organisasjonenes lokale samarbeidspartnere i disse landene. I tillegg ble det foretatt dokumentgjennomganger av organisasjonsdokumenter og landprogramdokumenter. Dette er første gangen en humanitær organisasjon som FNs høykommissær for flyktninger er blitt gjennomgått.
Vurderingen består av fire hovedområder: strategisk ledelse, gjennomføring, samarbeidsformer og kunnskapsforvaltning. For hver av de fire hovedområdene er det definert en knippe sentrale problemstillinger og en rekke underliggende spørsmål som organisasjonene vurderes ut i fra. Vurderingene grupperes etter en sekstrinnsskala som går fra ”veldig sterk” til ”veldig svak”.
Generelt skårer samtlige organisasjoner høyt på undersøkelsen. Områder hvor potensialet for forbedringer er størst er innen; personalforvaltning, kunnskapsforvaltning, resultatbasert ressursallokering og dialog med sentrale aktører.
Rapportene kan leses på Mopans hjemmeside.
Hovedfunn for de fem organisasjonene:
FNs høykommissær for flyktninger
Sterke sider:
- Legger til grunn humanitære prinsipper i hele virksomheten
- Godt strategisk lederskap
- God politikkdialog med viktigste partnere
- Høy grad av delegering av myndighet til det operative nivået
- God personalpolitikk med vekt på prestasjoner og de ansattes sikkerhet
Svake sider:
- Justerer i liten grad budsjettildelinger i forhold til prestasjoner
- Benytter ikke godt nok evalueringer og resultatinformasjon
- For lite resultatbasert læring
FNs organisasjon for ernæring og landbruk
Sterke sider:
- Et klart mandat og gode målformuleringer
- En god tematisk innretning av ressursinnsatsen
- Høy finansiell troverdighet
- Høy grad av delegering av myndighet til det operative nivået
- Legger til grunn humanitære prinsipper i hele virksomheten
Svake sider:
- Dårlig utnyttelse av resultatinformasjon i ressursallokeringen
- For lite resultatbasert læring
- Svak personalforvaltning med lite bruk av insentiver
FNs miljøprogram
Sterke sider:
- Har en sentral normativ rolle basert på vitenskapelig ekspertise
- Høy grad av resultatorientering
- Høy finansiell troverdighet
- God politikkdialog med sentrale aktører
- God personalforvaltning med klart resultatfokus
Svake sider:
- Ressurstildeling på programnivå bør skje på en mer åpen måte
- Gjennomføringsevnen på prosjektnivå kan bedres
- Klarerer vektlegging av velferd i tillegg til rene miljøaspekter
FNs organisasjon for palestinske flyktninger
Sterke sider:
- God strategisk ledelse
- Relevante og gode målformuleringer
- Prestasjonsbaserte allokeringer av ressurser
- Høy finansiell troverdighet
- Høy effektivitet til tross for vedvarende ressursknapphet
Svake sider:
- Liten reell delegering av myndighet
- Mangelfull dialog med sentrale samarbeidspartnere
- For lite resultatbasert læring
Den inter-amerikanske utviklingsbanken
Sterke sider:
- God strategisk ledelse
- Fokus på mål- og resultatstyring
- Gode rutiner for risikoanalyser, internkontroll og anti-korrupsjon
- Støtter nasjonale planer for næringsutvikling
- Forutsigbare interne prosedyrer
Svake sider:
- Lite fokus på likestillingsaspektet
- Behov før økt lokal tilpasning av prosjekter
- For lite resultatbasert læring