Historisk arkiv

Mopan: Vurdering av fem organisasjoner

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

Multilateral Organisations Performance Assessment Network (Mopan) tegner i all hovedsak et positivt bilde av de FN-organisasjonene som er vurdert i 2011, men det finnes fortsatt områder med potensiale for forbedringer.

Mopan har i 2011 gjennomført vurderinger av FNs høykommissær for flyktninger, FNs organisasjon for ernæring og landbruk, FNs miljøprogram, FNs organisasjon for palestinske flyktninger og Den inter-amerikanske utviklingsbanken. 

Norge deltar i Mopan sammen med 15 andre land. Mopan foretar vurderinger av multilateral organisasjoner. Vurderingene baseres på en omfattende spørreundersøkelse og dokumentanalyse. Undersøkelsene har to hovedformål: Det første er å bidra til å bedre informasjonen til nasjonalforsamlingene og offentligheten i Mopan -landene om hvordan ulike multilaterale organisasjoner fungerer. Det andre er å styrke dialogen med multilaterale organisasjoner i styrende organer og på landnivå om hvordan organisasjonene kan bli bedre.  

I 2011 ble gjennomgangene av de fem organisasjonene gjennomført som en spørreundersøkelse blant ledere og saksbehandlere i Mopan-landenes hovedsteder og disse landenes ambassader/landkontorer i Bangladesh, Bolivia, Brasil, Burundi, Ecuador, Nepal, Peru, Tanzania, Jordan, Libanon, Det palestinske området og Syria - samt blant et utvalg av organisasjonenes lokale samarbeidspartnere i disse landene. I tillegg ble det foretatt dokumentgjennomganger av organisasjonsdokumenter og landprogramdokumenter. Dette er første gangen en humanitær organisasjon som FNs høykommissær for flyktninger er blitt gjennomgått.

Vurderingen består av fire hovedområder: strategisk ledelse, gjennomføring, samarbeidsformer og kunnskapsforvaltning. For hver av de fire hovedområdene er det definert en knippe sentrale problemstillinger og en rekke underliggende spørsmål som organisasjonene vurderes ut i fra. Vurderingene grupperes etter en sekstrinnsskala som går fra ”veldig sterk” til ”veldig svak”.

Generelt skårer samtlige organisasjoner høyt på undersøkelsen. Områder hvor potensialet for forbedringer er størst er innen; personalforvaltning, kunnskapsforvaltning, resultatbasert ressursallokering og dialog med sentrale aktører.

Rapportene kan leses på Mopans hjemmeside.

Hovedfunn for de fem organisasjonene:

FNs høykommissær for flyktninger

Sterke sider:

  • Legger til grunn humanitære prinsipper i hele virksomheten
  • Godt strategisk lederskap
  • God politikkdialog med viktigste partnere
  • Høy grad av delegering av myndighet til det operative nivået
  • God personalpolitikk med vekt på prestasjoner og de ansattes sikkerhet

Svake sider:

  • Justerer i liten grad budsjettildelinger i forhold til prestasjoner
  • Benytter ikke godt nok evalueringer og resultatinformasjon
  • For lite resultatbasert læring

FNs organisasjon for ernæring og landbruk

Sterke sider:

  • Et klart mandat og gode målformuleringer
  • En god tematisk innretning av ressursinnsatsen
  • Høy finansiell troverdighet
  • Høy grad av delegering av myndighet til det operative nivået
  • Legger til grunn humanitære prinsipper i hele virksomheten

Svake sider:

  • Dårlig utnyttelse av resultatinformasjon i ressursallokeringen
  • For lite resultatbasert læring
  • Svak personalforvaltning med lite bruk av insentiver

FNs miljøprogram

Sterke sider:

  • Har en sentral normativ rolle basert på vitenskapelig ekspertise
  • Høy grad av resultatorientering
  • Høy finansiell troverdighet
  • God politikkdialog med sentrale aktører
  • God personalforvaltning med klart resultatfokus

Svake sider:

  • Ressurstildeling på programnivå bør skje på en mer åpen måte
  • Gjennomføringsevnen på prosjektnivå kan bedres
  • Klarerer vektlegging av velferd i tillegg til rene miljøaspekter

FNs organisasjon for palestinske flyktninger

Sterke sider:

  • God strategisk ledelse
  • Relevante og gode målformuleringer
  • Prestasjonsbaserte allokeringer av ressurser
  • Høy finansiell troverdighet
  • Høy effektivitet til tross for vedvarende ressursknapphet

Svake sider:

  • Liten reell delegering av myndighet
  • Mangelfull dialog med sentrale samarbeidspartnere
  • For lite resultatbasert læring

Den inter-amerikanske utviklingsbanken

Sterke sider:

  • God strategisk ledelse
  • Fokus på mål- og resultatstyring
  • Gode rutiner for risikoanalyser, internkontroll og anti-korrupsjon
  • Støtter nasjonale planer for næringsutvikling
  • Forutsigbare interne prosedyrer

Svake sider:

  • Lite fokus på likestillingsaspektet
  • Behov før økt lokal tilpasning av prosjekter
  • For lite resultatbasert læring